Infostart.hu
eur:
399.01
usd:
339.59
bux:
100310.98
2025. július 23. szerda Lenke
Young caucasian female tourist checking the arrival departure board on airport in Budapest.
Nyitókép: urbazon/Getty Images

Nem semmi, amivel a budapesti légikikötő büszkélkedhet

2024 a Budapest Airport történetének minden korábbi rekordját megdöntötte; 17,6 millió utas és közel 300 ezer tonna légiáru fordult meg 2024-ben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, előrevetítve a következő évek robosztus utasszám-növekedését és megszilárdítva a repülőtér régiós elosztóközpont szerepét. A VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport éves utasforgalma most először szárnyalta túl a járvány előtti adatot, és a további növekedésre felkészülve a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a 3. Terminál építésének előkészítését, amely hosszú távon is biztosítja az utasok magas minőségben történő kiszolgálását.

2024 nagyon fontos év volt a Budapest Airport történetében. Közel húsz év után újra többségi magyar tulajdonba került a repülőtér; júniusban a magyar állam 80 százalékos, a francia VINCI Airports, a világ legnagyobb magánkézben lévő repülőtér-üzemeltetője pedig 20 százalékos tulajdonrészt szerzett az üzemeltető cégben.

Emellett a repülőtér minden eddigi rekordot megdöntve 17,6 millió utast fogadott és indított 2024-ben. A tavaly kezelt 17 574 413 utassal az éves forgalom nemcsak a 2023-as értéket haladta meg 19,5 százalékkal, hanem az eddigi csúcstartó 2019-es adatot is túlszárnyalta 8,7 százalékkal. Magyarország turisztikai vonzereje és a magyarok utazási kedve egész évben tükröződött a légikikötő utasforgalmában; az utasszám minden hónapban meghaladta az egymillió főt, míg októberben az 50 legforgalmasabb európai repülőtér közül a Budapest Airport regisztrálta a legnagyobb forgalmi növekedést – olvasható a BUD sajtóközleményében.

A Budapest Airport egyike a VINCI Airports által üzemeltetett főbb repülőtereknek, amelyek 2024-ben rekordokat döntöttek: Lisszabonban 35 millió, a chilei Santiago repülőtéren 26 millió, az egyesült királyságbeli Edinburghban 15 millió, a szerbiai Belgrádban pedig 8 millió utast fogadtak. Abban a 14 országban, ahol a VINCI Airports repülőtereket üzemeltet, 2024-ben több mint 318 millió utas repült, 11 millióval több, mint 2019-ben, és közel 25 millióval több, mint 2023-ban.

2024-ben 43 légitársaság 141 desztinációja volt elérhető Budapestről; a legnépszerűbb úti célok London, Isztambul, Milánó és Párizs voltak. A kínai utasforgalom közel háromszorosára emelkedett, valamint Olaszország, Spanyolország és Németország felé is rekord növekedés volt jellemző, amelyet számos új úti cél, valamint a meglévő útvonalakon megvalósuló frekvencianövelés támogatott. A teljesen új célállomások között szerepelt például Faro, Marrákes és Bilbao, míg a Budapestről közvetlen járattal elérhető kínai városok száma ötre emelkedett, amely heti szinten 17 járatot jelent. A legtöbb utast tavaly a Wizz Air, a Ryanair, a Lufthansa, a LOT Polish Airlines és a Turkish Airlines szállította.

A tulajdonosok a jövőben is robosztus növekedésre számítanak, amit nagy mértékben támogatnak a VINCI Airports kiváló légitársasági kapcsolatai és kiterjedt hálózata. Ez a tényező, valamint a Budapest Airport járatfejlesztési munkája várhatóan még több elérhető célállomást eredményez majd, köztük hosszú távú járatokat is. Mivel 2030-ra 20 millió utas várható, tavaly év végén megkezdődött az új 3. Terminál építésének előkészítése. Az első ütem egy új forgalmi előtér kivitelezését is magában foglalja, míg a további forgalmi előtér- és terminálfejlesztés minden eleme várhatóan nyolc éven belül megvalósul – írják.

„A VINCI Airports számára is nagy öröm látni a Budapest Airport dinamikus növekedését és a tavalyi év rekord számait. Magyarország óriási potenciált hordoz magában a turizmus terén, egyenes utat adva a repülőtér növekedésének” – összegezte Francois Berisot, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „A Budapest Airport a Magyar Turisztikai Ügynökséggel és a VINCI Airports járatfejlesztési csapatával közösen folyamatosan dolgozik új kapcsolatok kialakításán, melyek teljesen új távlatokat nyitnak. A fókusz a jövőben is változatlan: minőség, fenntarthatóság, fejlődés és növekedés.”

Az utasélmény növeléséhez 2024-ben is számos fejlesztés kapcsolódott: modernizálták a repülőtér parkolási rendszereit, új e-autó-töltőket telepítettek, és hamarosan elkészül a 2. Terminál szomszédságában található új szálloda is. A Budapest Airport csatlakozott a rejtett fogyatékossággal élők utazását segítő nemzetközi Napraforgó Programhoz, a terminálon dedikált várakozóterületet hozott létre a külső ingerekre érzékenyeknek, és részt vesz a fogyatékkal élő és csökkent mozgásképességű emberek utazását segítő Danova Next projektben, amelynek keretében a 2. Terminál Access4you tanúsítványt kapott.

A magyar főváros légikikötője 2024-ben a magas szolgáltatási színvonal tanúságaként tizenegyedik alkalommal is elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címet. A Skytrax-díj a World Airport Survey kérdőíveken alapul, amelyeket a héthónapos felmérési időszak alatt több mint 100 nemzetiségű légiutas tölt ki a repülőtér-üzemeltetőtől független szervezeten keresztül. Ez a díj közvetlen elismerése a Budapest Airport-csoport és a repülőtéri ökoszisztéma valamennyi munkavállalója elkötelezettségének és odaadásának, amellyel nap mint nap biztosítják a légikikötő magas szinten történő üzemeltetését és a folyamatosan növekvő utasforgalom gördülékeny kiszolgálását.

Cargo

A légi áruszállítás terén is kiemelkedő évet zárt a Budapest Airport. Míg 2023-ban az akkori kétszázezres határ átlépését ünnepelhette, addig 2024-ben a kezelt áru mennyisége megközelítette a 300 000 tonnát - egészen pontosan 299 642 tonnával zárult az év. Ez 48,8%-os növekedést jelent az előző évhez képest, és ismét a régió vezető szereplőjévé teszi a budapesti repülőteret. Az utasforgalomhoz hasonlóan a légiáru volumen az év minden hónapjában meghaladta az előző év azonos időszakaiban regisztrált mennyiséget.

Novemberben az európai régióban Év cargo repülőtere díjat nyert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Szingapúrban, a Payload Asia Awardson. Az elismerést az iparág vezető szaktekintélyeiből álló zsűri ítélete oda a Budapest Airportnak a légiáru-szállítás, valamint a budapesti cargo közösség együttműködésének fejlesztéséért. A díj annak a kemény munkának az elismerése, amelyet a budapesti cargo közösség végez azért, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, valamint világszínvonalú légiáru-kezelő komplexuma a régió és Ázsia cargo kapujává váljon, amely szerepet a 2024-ben regisztrált árumennyiség tovább erősített.

Címlapról ajánljuk
A szakértő elmondta, mi szükséges ahhoz, hogy létrejöjjön a Zelenszkij–Putyin találkozó

A szakértő elmondta, mi szükséges ahhoz, hogy létrejöjjön a Zelenszkij–Putyin találkozó

A tervek szerint a héten Isztambulban tárgyal az orosz és az ukrán delegáció a háborút érintő legfontosabb kérdésekről. Seremet Sándor, az Eurázsia Központ és a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatója az InfoRádióban elmondta: a találkozón inkább technikai részletekről egyeztethetnek a felek, az elmúlt időszak fejleményei alapján kevés az esély arra, hogy közeledjenek egymáshoz az álláspontok.

Faragó Tamás: most már a spanyol válogatott is félhet a magyaroktól

A kreativitásával tudta megnyerni a Szerbia elleni világbajnoki elődöntőt a férfi vízilabda-válogatott – mondta az InfoRádióban Faragó Tamás. A Nemzet Sportolója szerint Varga Zsolt együttese most olyan lendületben van, hogy megnyeri a csütörtöki finálét is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.23. szerda, 18:00
Hegyi Zsolt
a MÁV-csoport vezérigazgatója
Nem találtak irányt az amerikai tőzsdék

Nem találtak irányt az amerikai tőzsdék

A kereskedelmi háborús hírek és a vállalati gyorsjelentésekkel kapcsolatos várakozások mozgatják a napokban a tőzsdéket, a héten megkezdik a jelentési szezont az amerikai technológiai nagyvállalatok is, amelyeknek nagy szerepük volt az amerikai indexek idei csúcsdöntésében és amelyek az amerikai vállalati profitok emelkedéséből is nagyban kiveszik a részüket. Az ázsiai tőzsdéken nem volt határozott irány ma reggel, de a kínai index többhónapos csúcsra emelkedett a tibeti gát építésének hírére, míg az európai indexek csökkenéssel nyitottak és napközben sem javult a hangulat. Itthon a nap eseménye az MNB kamatdöntése volt, ami nem okozott meglepetést, ezt követően az amerikai részvényindexek töltötték egyértelmű és határozott irány nélkül a napot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×