Mint arról az Infostart is beszámolt, a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokon túl a "humán tényezőt", a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintő jogszabályok átfogó felülvizsgálatával írják meg az új törvényt - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium az ügyben.
Biztosat még a szakma sem tud a változtatásokkal kapcsolatban, de vannak már elképzelések, illetve Közlekedéstudományi Intézet körülbelül két hónappal ezelőtt összehívott egy szakmai konferenciát, amelyen a közlekedés számos ágazata képviseltette magát.
"Többek között a teherfuvarozás, a személyszállítás, a gépjárművezető-képzés, a közlekedési pszichológusok is ott voltak, és különböző workshopokban dolgoztunk a tág témakörökön: gyalogosközlekedés, biztonságos közlekedésre nevelés a fiatalok körében, a gépjárművezetők képzése... Aztán hogy a KRESZ-hez mennyire fog hozzányúlni a kormányzat, illetve a szakértők hogy fognak változtatni, az egyelőre nem ismert. Persze itt köti a kezünket azért egy úgynevezett bécsi egyezmény, amely meghatározza, mondjuk úgy, az alapszabályokat, vagyis a jobbkézszabály holnaptól nem lesz balkézszabály" - illusztrálta a mozgásteret Hoffmann Csaba, az Autósiskolák és Iskolavezetők Szakmai Egyesületének alelnök.
Elmondása szerint utoljára 1976. január 1-jén lépett hatályba egy komolyabb módosítás, de azóta jelentősen megváltoztak a körülmények. A környezet megváltozott, nagyobbak lettek a járművek, gyorsabb lett a forgalom. Megjelentek az alternatív járművek, amelyeket a szakember szerint mindenképpen helyre kell tenni az új KRESZ-ben.
"Ehhez hozzá fognak nyúlni, ez szerintem erre nagy a társadalmi igény. Én annak jobban örülnék, hogyha a közlekedési szemléletet próbálnánk egy kicsit változtatni, illetve egész gyerekkorban a biztonságos közlekedési nevelést helyeznénk előtérbe, illetve betennék egy szűrőt, szigorítást arra vonatkozóan, hogy kiket engedünk vissza ebbe a társasjátékba azok közül, aki egyszer már elvesztette a jogosítványát" - sorolta az álláspontját Hoffmann Csaba.
Úgy véli, a szankcionáláshoz valószínűleg hozzányúl a törvényalkotó, a büntetési tételeket emelhetik, vagy követhetik a nyugat-európai példát, ugyanis van, ahol a járművek elkobzását is megejtik.
A hazai közlekedési kultúrával kapcsolatban úgy látja, hogy az elmúlt években pozitív változások mutatkoznak.
"A mai napig foglalkozom gépjárművezető-képzéssel, aktívan oktatok is, és azt látom az utakon, hogy most már jobban figyelnek az autósok a gyalogos átkelőhelyekre, mint eddig, és lassítanak. Persze mindig vannak renitensek, de én azt látom, hogy itt javulás történt. Viszont fejben kellene rendet tenni: még a régi, átkos rendszerben is az volt, hogy menő dolog volt egy kicsit ügyeskedni, visszaélni, pult alól vásárolni, és ez annyira beleégett az emberekbe, hogy szemet hunynak egy szabálytalanság fölött, majdnem kicsit sikknek is számít ez. Miközben Németországban például a társadalom elítéli azt, aki szabályt szeg, és nem azért követik a szabályt, mert ők nagyon szabályosan szeretnek élni, hanem a társadalom megvetésétől félnek. Ez itt nálunk nincsen meg" - vélekedett Hoffmann Csaba.
Szerinte tehát nem azzal van a baj, hogy nem ismerik például az elsőbbségadás kötelező a táblát a sofőrök, hanem azzal, hogy felülbírálják azzal, hogy "engem ne szabályozzon itt senki, én átmegyek ezen".