Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) hétfői exkluzív Nagyvállalati Klubjában tartott monumentális, majdnem kétórás beszédet mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt - írja a Világgazdaság.
Az eseményen Lázár János arra nem tért ki, hogy a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése kapcsán megszületett-e már a kormánydöntés, a lap szerint a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyan vehető szándék. Egyelőre tervezett dátum sem hangzott el a lépés bevezetésére. Mint írják, akkor említette meg a miniszter a tervet, amikor a közlekedés területről számolt be a jelenlévőknek. Azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban.
Lázár János elmondása szerint mintegy 50-100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést. Azt is hozzátette, hogy ebben közrejátszanak a dugók és a 600 forintos literenkénti üzemanyagár is, ám a növekedés oka főként az olcsó bérlet lehet. Összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek. A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára, ennek kapcsán hozta szóba a 14 év alattiak ingyenes utazási lehetőségét.
A lap szerint a miniszter elismerte, hogy a közösségi ágazatban kínált szolgáltatás minimum kifogásolható, de szerinte érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az állam milyen nagyvonalú szolgáltatásokat fizet ki, mikor megrendeli a kapacitásokat a közlekedési cégeitől. Jelezte, erre mintegy 800 milliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók hogyan szolgáltatnak. Hozzátette, az állam tömegközlekedési finanszírozásánál nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program.
Azt is hangsúlyozta, hogy a költséghatékonyság kulcsfontosságú; a MÁV-Volán járműállománya régi, és iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el. Mint a vg.hu szerint elmondta, alacsony a villamosított pályák aránya, ha pedig mégis van ilyen szakasz, annak rossz a minősége. Miközben a MÁV éves energiaköltsége 2022-ben (egy duplázódással) elérte a 180 milliárd forintot. Lázár János szerint csökkenteni kell az energiaköltségeket, de ez anélkül nem fog menni, hogy az állam ne fektetne bele pénzt.
Minden technológiai megoldásra nyitottak, legyen szó hidrogén, elektromos vagy alternatív hajtásláncról
- jelentette ki a miniszter.
Ezen felül kiemelte: a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, a magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja. Ám a folyamatot nehezíti, hogy minderre olyan időszakban kellene sort keríteni, amikor a költségvetés hiányának lefaragásán van a hangsúly.