Mindenek előtt azt ildomos látni, hogy a kiszállítás, annak folyamata teljesen másképpen néz ki külső szemlélőként megfigyelve, mint a logisztika szemüvegén keresztül nézve. Jó esetben a megrendelő az örömteli célba érkezést konstatálja csak, de az odáig vezetú út stációi többnyire a homályba vesznek. Miközben épp ezek azok az állomások, amelyek kidolgozottsága, profizmusa, innovatív tervezettsége borítékolja a várt, elégedettségre okot adó eredményt.
Ugyanakkor érdemes egy kis betekintést nyerni az úgynevezett kulisszatitkokba, mert így az is kiderülhet, hogy egyrészt mi az a last mile delivery, másrészt miért annyira kulcsfontosságú, harmadrészt milyen módon valósítható meg a díjtételek mérséklése.
Melyik a kiszállítás periódusának legköltségesebb része?
A városi kiszállítás utolsó néhány kilométere nem pusztán a legbonyolultabb, hála a közlekedési morál nem feltétlen gördülékenységének, hanem egyúttal a legdrágább is. Erről azonban nem csak a forgalmi dugók, fennakadások tehetnek. Tény, hogy az összesített szállítási költség több mint ötven százalékát az utolsó megtett kilométerek által generált díjtételek adják.
Ez az a periódus, aminek a megtervezése összetett folyamat. A kézbesítési idő, a szállítás, az üzemanyag-fogyasztás, valamint a futárcég optimalizálása egyformán lényeges, megoldásra váró feladatok, mert ezek együttesen eredményezhetnek egy az átlagostól jelentősen eltérő árkonstrukciót. A logisztika nehézségein, valamint az árak mérséklésén túl nyilvánvalóan gondot jelent a megrendelések számának ugrásszerű növekedése, ami torlódáshoz, egyre több káros anyag kibocsájtásához vezet, ezáltal a légszennyezettség, ami már idáig is jelentős volt a városokban, tovább fokozódik. A szektort érintő másik gond, amikor a különböző típusú áruk szállítására más és más autókat alkalmaznak a vállalatok, aminek következtében nem egyszer csak félig pakoltan róják a járművek a kilométereket.
És hogy hogy jön ez ide? Úgy, hogy a fent felsorolt helyzetek kivétel nélkül orvosolhatóak, mégpedig az úgynevezett zóna logisztika alkalmazásával. Ekkor az ügyfelek megosztják egymás között az erőforrásokat, mint például a járműveket vagy a futárokat. A gyakorlatban ez jelentős hatékonyságbeli növekedést, csökkenő üzemeltetési költségeket, mérséklődő környezetszennyező hatásokat jelent.
Mindennek következtében az utolsó kilométerek generálta költségek, valamint a fent ecsetelt negatívumok redukálhatóak. Ez pedig globális érdek. A fenntarthatóság ott kezdődik, ahol a kézbesítési címekre zöld autók gurulnak be, amiknek a kihasználtsága maximális.
Innováció és tudatos választás, amivel mindenki jól jár?
Így igaz! Az elvi kérdések rendezése sem mellékes, különösen egy modern szellemiségű, a jövőt tudatosan tervező cég számára, ugyanakkor az, hogy mindez a gyakorlatba átültethető, egyet jelent azzal az üzlettel, ami egy dologra vár: megkötésre.
(x)