eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Vasúti szárnyvonalon közlekedő MÁV Start BZMOT személyszállító szerelvény.
Nyitókép: MTI/H. Szabó Sándor - illusztráció

MÁV-vezér: januárra eldől a buszosított vasútvonalak sorsa

Váratlan állami többletmegrendelés vezetett az intézkedéshez.

Decemberben-januárban dőlhet el hosszabb távra annak a tíz vasútvonalnak a sorsa, ahol augusztus elsejével leállították a vonatforgalmat, és buszok viszik az utasokat - mondta a Magyar Nemzetnek adott interjúban a MÁV-Volány csoport elnök-vezérigazgatója. Pafféri Zoltán azt mondta, hogy az érintett vonalakon a közlekedés újraszervezése után monitorozni fogják a forgalmi adatokat és a valós utasigényeket, a tanulságokat pedig a közszolgáltatást megrendelő minisztériummal együtt vonják le. Ez alapján dől majd el, hogy a módváltás hol lesz átmeneti, hol pedig tartós.

Úgy fogalmazott: "Nem csak szómágia az, hogy közlekedésimód-váltásról és nem mellékvonal-bezárásról beszélünk. Csupán járművet cserélünk az adott vonalakon, nem síneket szedünk fel. Bár kétségtelen, hogy ez utóbbi, az úgynevezett rekultiváció igen költséges is lenne."

Többet rendelt a tulajdonos

A vezérigazgató azzal indokolta a vonalakon a vonatközlekedés leállítását, hogy járműből és személyzetből is kevesebb áll rendelkezésre, mint amennyire a közszolgáltatások biztosításához szükség lenne. Hozzátette: ehhez hozzájárult az is, hogy évi 3,5 millió vonatkilométernyi

többletkapacitást rendelt a tulajdonos (vagyis az állam) a tavaly ősszel, amire finanszírozási oldalról, illetve a jármű- és a személyi kapacitás szempontjából nem volt rá felkészülve a rendszer.

Elmondta azt is, hogy a vasúttársaságot sújtó iparági infláció eléri a 150–400 százalékot, ami megeszi a járműbeszerzési büdzsét és megnehezíti a meglévő járműpark karbantartását is.

Hozzátette: amíg ez a helyzet fönnáll, sokkal takarékosabban kell gazdálkodniuk, és áthidaló megoldásokat is be kell vetni. Ezért vezényelnek át átmenetileg munkatársakat és járműveket a mellékvonalakról máshová.

"Beruházás nem vész el, csak másképp hasznosul"

A vezérigazgató szerint az érintett mellékvonalak felújítása sem volt hiábavaló. A Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonalon például, ahol a tavaszi villámárvíz utáni kárhelyreállítással valóban épp július 31-ére végeztünk, augusztus 1-jétől újraindult a teherforgalom. Vagyis a pálya helyreállítása nemhogy felesleges, hanem nélkülözhetetlen lépés volt - tette hozzá.

Címlapról ajánljuk

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×