eur:
396.84
usd:
355.48
bux:
74510.83
2024. szeptember 28. szombat Vencel
Ütközésben összeroncsolódott személygépkocsi az Árpád hídon 2023. július 1-jén. Eddig tisztázatlan körülmények között egy személyautó elütött egy kerékpárost, majd összeütközött egy másik autóval. A balesetben többen megsérültek, egy férfi a kórházban meghalt.
Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

"Az Árpád hidi gázoló olyan, mint aki vaktában lövöldöz a belvárosban"

Az NKE Rendészettudományi Karának közbiztonsági tanszékvezetője szerint lenne mód a fellépésre a közúti ámokfutók ellen.

Azért, hogy Budapest közútjain egy nagy teljesítményű autó ne váljon potenciális gyilkológéppé, az jelenleg csak a sofőrök józan belátásától függ. Ugyanakkor a szabálykövetés kikényszerítésére elérhetőek hatékony eszközök a jogalkotók és az önkormányzatok számára is – mondta a napi.hu-nak Major Róbert, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Rendészettudományi Karának közbiztonsági tanszékvezetője.

A rendőrezredes szerint fontos tisztázni, hogy a szabályos és rendőrség által biztosított gyorsulási versenyekkel alapvetően nincs gond, azok az autósportok közé tartoznak. Ezen kívül szerveznek olyan illegális gyorsulási versenyeket, amelyek során fiatalok összeállnak és egy alkalmasnak vélt helyszínen mérkőznek egymással, míg a köznyelvben szintén illegális gyorsulási versenynek nevezzük azt a szituációt is, amikor két nagy teljesítményű autó akár véletlenül összetalálkozik a piros lámpánál, a sofőrök összekacsintanak és meg akarják mutatni a másiknak, kié a jobb autó. „Ez talán a legveszélyesebb helyzet” – fogalmazott Major Róbert.

Ugyanakkor leszögezte, a közúton történő száguldás ellen csak egy jól szervezett sebesség-ellenőrzési rendszer kiépítésével léphetünk fel. Ha enne egy szakaszos sebesség-ellenőrzési rendszer, az szerinte segítene, és ennek bevezetése mögött komoly társadalmi többség van, ráadásul a rendőrség régóta szeretné ezt kiterjeszteni, de nem kapott rá felhatalmazást. Az önkormányzatnak is joga lenne ilyen sebességmérő rendszert telepíteni, de ennek komoly költségei vannak.

A szankcionálás sem jelent elrettentést. Az objektív felelősség elvének 2008-as bevezetése óta nem változott a bírság mértéke, ezek a pénzösszegek elinflálódtak. 30-60 ezer forint megfizetése egy 25 millió forintos autó tulajdonosának valószínűleg nem jelent komoly veszteséget. A szakértő szerint szükség volna differenciált, sávos pénzbüntetésre, vagy a vagyoni helyzethez, vagy az autó értékéhez kötve. Nem szabad elzárkózni attól sem, hogy egy visszaeső elkövető esetében elkobozzák az autót.

"Drasztikus példával élve, ha százötvennel elmebeteg módjára vezetünk, az olyan, mintha egy vadászpuskával a városban össze-vissza lövöldöznénk, remélve, hogy nem találunk el senkit" – hangsúlyozta.

Címlapról ajánljuk

Vasárnap Ausztria választ: a Szabadságpárt visszatérhet a csúcsra

Épp hogy csak túljutott Ausztria a rendkívüli károkat okozó áradások nehezén, az ország a hét végén újabb, ezúttal politikai megméretés előtt áll. Több mint 6,3 millióan járulhatnak a szavazóurnák elé, hogy újabb öt évre új parlamentet, illetve új kormányt válasszanak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.30. hétfő, 18:00
Kövér László
az Országgyűlés elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×