Egy január végén kiszivárgott lista szerint mintegy 80, többségében fővárosi fejlesztés lezárásáról döntött a kormány. Ennek kapcsán Lázár János építési és közlekedési miniszter a Telex kérésére most átadta a teljes listát, amiből kiderül, hogy pontosan milyen projekteket érint a döntés.
Az előzetesen kiszivárgott listán főleg kerékpáros fejlesztések, vasútfejlesztések, HÉV-fejlesztések és közpark-építések szerepeltek.
A miniszter akkor azt nyilatkozta a dokumentumra vonatkozóan, hogy a kormány azokat a fenntartható beruházásokat akarja és tudja támogatni, amelyek nemzetgazdasági szempontból fontosak, gazdaságélénkítő hatással bírnak – emlékeztet a Portfolio.
Hogy pontosan melyek ezek a projektek, arról most közzétették a részletes listát.
Folytatódó fejlesztések
- Lajosmizse–Kecskemét közötti vasútvonal fejlesztésének előkészítése;
- A BFK Nonprofit Zrt. és NIF Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Kőbánya felső – Rákosliget rekonstrukciójának, kapacitásbővítésének, Rákos-Gyömrő szakaszon megállóhelyek, állomások létesítésének, felújításának, átépítésének; Budapest-Nyugati pu. vágányhálózat és bevezető szakaszok rekonstrukciójának előkészítése);
- Kőbánya felső – Rákos -Rákosliget vasúti vonalszakasz (80a/120a vasútvonal) fejlesztése;
- A BFK Nonprofit Zrt. és NIF Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Rákospalota-Újpest – Vácrátót – Vác);
- H5-H6/H7 vonalak összekötése – az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének előkészítése;
- H5 szentendrei HÉV akadálymentesítés és rekonstrukció;
- H6-H7 ráckevei és csepeli HÉV-vonal teljes rekonstrukció és Kálvin téri alagúti hosszabbítás
- Budai fonódó villamoshálózat II. ütem fejlesztése – Műegyetem rakparti villamos kiépítése a Mol-székház, Kopaszi-gát térségéig;
- Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közúti elérhetőségének fejlesztése;
- Új Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítése;
- Városligethez kapcsolódó közlekedési fejlesztések – Szegedi úti felüljáró;
- Városligethez kapcsolódó közlekedési fejlesztések – Mexikói úti P+R parkolóházak;
- Zsámbéki-medence autóbuszos közlekedés, Budakeszi buszsáv fejlesztése;
- Óbudai-sziget fejlesztéséhez kapcsolódó, újrahasznosított vasúti hídelemekből épülő gyalogos-kerékpáros Duna-híd tervezése és kivitelezése;
- Kemény Ferenc Program – Atlétikai Stadion (kivitelezés alatt);
- Kemény Ferenc Program – Atlétikai Szabadtéri Edzőpályák (kivitelezés alatt);
- PPKE új Campus fejlesztése;
- A BFK Nonprofit Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Kelenföldi intermodális csomópont)
Szakaszos projektek
Több olyan projekt is van, amelynél szakaszosan zajlik a megvalósítás. Ezeknél a szakaszhatárhoz érve felfüggesztették a további tervezési munkát:
- A hiányzó vasúti megállóhelyek, átszállási csomópontok kiépítése a budapesti agglomerációs vasúti hálózaton fejlesztés előkészítése.
- Külső körvasút megállóhelyeinek esetében teljesítés folyamatos, jelenleg az engedélyezési tervek bírálata zajlik.
- Gödöllői HÉV (H8) és Csömöri HÉV (H9) vonalszakaszok korszerűsítése és az Örs vezér terén az M2 metróvonallal történő összekötése, valamint metró és elővárosi vasúti üzemre képes járművek beszerzése előkészítése.
- A Gödöllő–Budapest (H8) jelenleg az építési engedélyezési eljárások zajlanak, melyek megszerzését követően a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció elkészítése a tervező feladata.
- A Csömör–Budapest (H9) szakasz esetében az EKR000341352022 számú közbeszerzési eljárás leállításra került.
- Pest megyei agglomerációs, elővárosi P+R, B+R parkolók fejlesztése (50 helyszín, 3000 db új P+R parkolóhely és 2000 db új B+R tárolóhely). Kiegészítés: a projekt 4 részből áll, az 1-3 rész tervezése folytatható, a 4. rész tervezése leáll.
Felfüggesztett fejlesztések
Lázár János kiemelte, hogy a gazdaságélénkítő hatással nem bíró beruházásokat a jelenlegi gazdasági helyzetre való tekintettel nem tervezik folytatni. Ezek újraindulása egyedi kormánydöntések mellett, a megfelelő források rendelkezésre állása esetén történhet meg.
- Füredi utca külön szintű (közút-vasút) átvezetése;
- Kelenföldi Duna-parti sétány fejlesztése;
- Az átfogó agglomerációs-budapesti kerékpáros hálózati stratégia;
- A gellérthegyi közpark;
- A nagy csepeli közpark, a Wetland tervezése;
- A Városmajor megújítása.