eur:
388.83
usd:
362.01
bux:
68882.55
2024. május 8. szerda Mihály
A Civil Összefogás Fórum - Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖF-CÖKA) Békemenetének résztvevői vonulnak a Szabadság hídon az 1956-os forradalom és szabadságharc 65. évfordulóján, 2021. október 23-án.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Csak úgy peregnek az érvek a Szabadság híd egyirányúsításának ötlete kapcsán

A Lánchíd új forgalmi rendjének kialakítása kapcsán felmerült, hogy azon és a Szabadság hídon is egyirányúsítanák forgalmat. A Magyar Autóklub és a VEKE vezetője fejtette ki álláspontját.

A felújított Lánchíd forgalmi rendjével kapcsolatban és a fővárosi közlekedés megoldásáról az utóbbi hetekben több megoldási javaslat született. Karácsony Gergely főpolgármester pénteken bejelentette, hogy a már 80 százalékban kész Lánchidat a buszok, a taxik, a motorosok és a kerékpárosok birtokukba vehetik. Arról, hogy később közlekedhessenek-e rajta autók vagy sem, kikérik majd a budapestiek véleményét is, és azután döntenek.

Mint korábban írtuk, ezzel kapcsolatban Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke azt mondta: "Budapest nem engedheti meg magának, hogy csaknem három kilométer hosszon a Dunán ne lehessen személyautóval átkelni".

Most a szakember az InfoRádiónak arról beszélt, hogy a Szabadság hidat érintő változtatási ötlet pletykánál több, de megvalósult ténynél kevesebb.

A főváros nem a Szabadság híd teljes lezárását lengette be lehetőségként,

hanem a Lánchíd végleges forgalmi rendjének tervezett kialakításával kapcsolatban egy alternatívaként merült fel az egyirányúsítás.

A Lánchíd forgalmi rendjével kapcsolatban ez a három lehetőség volna, ez elmondása szerint a főváros egy írásos elképzelésében is szerepel:

  • lezárják a személygépkocsik elől,
  • nem zárják le a személygépkocsik elől,
  • egyirányúsítják, és ezzel összefüggésben egyirányúsítanák a másik irányba a Szabadság hidat.

A Magyar Autóklub szerint a Lánchídon a korábbi forgalmi rendet kellene fenntartani, mert az átkelési lehetőségek korlátozása a város zöldítésével ellentétes eredményre vezet. Nagyobbat kell kerülnie az átkelni szándékozó gépkocsiknak, és a mostani hidak áteresztő kapacitása "inkább kevés, mint sok".

Ha a Lánchíd torkolatánál lévő dugókra hivatkoznak, akkor

akár a Lánchíd vagy a Szabadság híd részleges lezárásával a dugók csak máshová terelődnének át.

Ez nem javítana, hanem rontana a helyzeten. Egy híd lezárása egyébként napi szinten 30 ezer kilométer többletet jelent.

Úgy véli, hogy a Lánchíd autómentesítésének ötlete "csak a túltolása olyan divatos elképzeléseknek, mint amilyen a például nagykörúton az egyik sáv elvétele a kerékpárosok számára". Szerinte a zöldítést bizonyos tereken indokolt megvalósítani.

A Lánchídon korábban problémát jelentett, hogy a buszok külön sáv nem lévén könnyen beragadtak a forgalomba. Kovács Kázmér szerint a 30 km/órás sebességkorlátozásnak nincs értelme, "mert ha nem lehet haladni, akkor szükségtelen, ha pedig nincs jelentős forgalom, akkor teljesen értelmetlen ezt a helyzetet kialakítani".

Meglátásuk szerint a kerékpárosok számára fel lehetne szabadítani az Erzsébet híd egyik gyalogjárdáját, ezáltal tehermentesíteni lehetne a kerékpáros forgalom szempontjából a Lánchidat. Így a többi közlekedő számára javulna az áthaladás lehetősége.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke, Dorner Lajos is elmondta az InfoRádiónak, hogy miként vélekedik a Szabadság híddal kapcsolatos tervekről. Szerinte ezt a dunai átkelőt az alacsony autóforgalma miatt sokan hasonlítják a Lánchídhoz, pedig teljesen más szerepe van a közlekedésben.

"Nagyon forgalmas villamosvonalak mennek rajta keresztül, és már az is problémákat okozott, amikor hétvégékre teljesen lezárták a forgalom elől, a villamosok se mehettek át rajta" – jelentette ki. A híd szerinte más forgalmi irányokat is kiszolgál, és "nem igazán felelős" a városon belüli dugókért, mert azt más irányokból jövő járművek okozzák. Szakmailag értelmetlennek látnák az autósok esetleges kitiltását. Megjegyezte: nincs összefüggés a Szabadság hídon a villamosforgalom és a gépjárműforgalom között, míg a Lánchídon van, ugyanis ott buszok közlekednek.

A főváros vezetésének szerinte inkább olyan intézkedéscsomagot kellene bevezetnie, ami

az autózásról a közösségi közlekedésre való áttérést segítené,

vagy előnyben részesítené azokat a gépjárműveket, amelyek valóban zéró emissziósak. A Budapesti Mobilitási Tervben ez utóbbi szerepel is, azaz hogy bizonyos területekre csak zéró emissziós járművekkel lehessen behajtani. A témakörről társadalmi vitát lehetne folytatni, a szakembereknek pedig ki lehetne adni feladatként, hogy modellező szoftverrel vizsgálják meg egy-egy ilyen intézkedés hatását, majd az eredményeket nyilvánosságra lehetne hozni és megvitatni. Ez jelentené a közlekedéspolitikát, enélkül "csak simán politika", jegyezte meg a szakember.

Még az sem dőlt el, hogy a Lánchídra visszaengedik-e az autósokat. Amellett is fel lehet sorakoztatni érveket, hogy ne zúdítsák vissza a hídra a régi forgalmat, ugyanakkor amellett is szólnak érvek, hogy ne tiltsák ki teljesen a személygépkocsikat Dorner Lajos szerint. Ezért is javasolta, hogy nézzék meg, környezetvédelmi szempontokat lehet-e figyelembe venni és legyen erről párbeszéd.

Hozzátette: senki nem várja, hogy visszaálljanak a régi állapotok a Lánchídon, amikor csak lépésben lehetett haladni és busszal is 5-10 percbe telt az átkelés. Ugyanakkor "önmagában egy sima, egyszerű tiltás, aminek amúgy is nehéz érvényt szerezni, sehova sem vezet".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.08. szerda, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Példátlan, ami a magyar munkahelyeken zajlik: két kőkemény generációs kihívással nézünk szembe

Példátlan, ami a magyar munkahelyeken zajlik: két kőkemény generációs kihívással nézünk szembe

"A fiatalokat nem lehet egy eszközzel „megszerelni”, hogy ugyanúgy viselkedjenek, meg akarjanak halni a munkában, mint mi. Erre nincs eszköz, hanem csak szemüveg" - mondja Steigervald Krisztián generációkutató. Globális kultúraváltás történt: megváltozott a munkához való hozzáállás, és különösen a munkára való nevelés szokásai. A generációk közötti különbségek begyűrűznek a munkahelyekre, ráadásul a generáció-menedzsment egyszerre két nehéz feladattal néz szembe: a 30 év alattiak és az 55 év felettiek integrálásával. Az IT-szektorban, a technológiai váltásban is megfigyelhető, hogy a különböző érettségi szintű technológiák ugyanúgy, ahogy a társadalmi generációk, a mai napig egymással párhuzamosan élnek - teszi hozzá Mádi Gábor, a Shiwaforce CIO-ja. A témával június 11-ei Financial IT konferenciánkon is foglalkozunk. Részletek és regisztráció itt!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×