eur:
410.9
usd:
392.32
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Rendőrök a Véda automata közlekedés-ellenőrzési rendszer egyik sebességmérőjével a 6-os főúton, Pécs határában 2016. április 21-én. Csaknem kilencszáz magyarországi helyszínen ellenőrzi a rendőrség a sebességhatár túllépését reggel hat óra óta 24 órán keresztül a Speedmarathon nemzetközi akció keretében.
Nyitókép: MTI/Sóki Tamás

Új trendet tárt fel a VÉDA rendszer

Húsz milliárd forintnyi lesz azoknak a közlekedési büntetéseknek az összértéke idén, amelyeket a VÉDA rendszer alapján szabtak ki autósokra. A rendszer azonban nem alkalmas minden szabálysértés, például az illegális gyorsulási versenyek megfékezésre.

Meglehetősen pontos kimutatása van az Országos Rendőr-főkapitányságnak arról, hogy melyek a leggyakoribb és legveszélyesebb közlekedési szabályszegések. Az első helyen – ez talán nem meglepetés – a gyorshajtás szerepel, a másodikon az elsőbbségi szabályok megszegése (főleg a nagyvárosokban, illetve a főútvonalakat keresztező mellékutaknál történnek emiatt balesetek), a dobogó harmadik helyére pedig a kanyarodás és irányváltoztatás szabályainak megszegése került.

Ez a három szabályszegési típus az összes közlekedési baleset mintegy 75 százalékát adja – mutatott rá Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője. Hozzátette azonban, hogy kezd "felzárkózni" a biztonsági öv használatának elmulasztása, ezt is észlelik ugyanis a VÉDA kamerái.

"Talán az idei évre jellemző – és ilyen szempontból 2021 kilóg a korábbi évek sorából –, hogy mintha csökkent volna a biztonsági öv viselésének aránya. Azt tapasztaljuk, hogy

egyre több olyan ügy van, amelyben nemcsak gyorshajtás vagy záróvonal-átlépés, hanem még a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt is kell eljárást indítanunk"

– mutatott rá az idei év váratlan tapasztalatára Óberling József.

A 2015 óta működő VÉDA rendszer által rögzített és indított közlekedési szabálysértések, szabályszegések évente nagyságrendileg 20 milliárd forintnyi bírságösszeget jelentenek, és az előzetes adatok szerint ez idén is ennyi lesz.

Bőven van még hova fejleszteni a rendszert

Sokkal több olyan helyszín van Magyarországon, ami indokolná egy ilyen kamera helyszíni telepítését, mint amennyire lehetőségünk van – szögezte le a rendőr ezredes, megjegyezve:

egy ilyen helyszín a kiépítése több tízmillió forintba kerül, és ez csak a kisebbik gond.

"A nehezebb ügy az, hogy egy nagyon bonyolult informatikai rendszerbe kell integrálni a mérő helyszíneket és ennek is végesek a kapacitásai. Annak bővítéséhez pedig egy sokkal komolyabb, megint csak több tízmilliárd forintos beruházásra volna szükség" - mondta.

Az új kamerák helyének kiválasztásakor a közlekedésbiztonsági szempontok a döntőek. Messzemenően támaszkodnak nemcsak a baleseti adatokra, a Magyar Közút Zrt. mint közútkezelő véleményére, hanem egy adott település önkormányzatának a véleményére is. Fontos szempontnak tartják, hogy olyan helyen és úgy ellenőrizzék a közlekedés rendjét, ahogy ez az ott lakóknak az érdekeit szolgálja.

VÉDA kontra gyorsulási versenyek

Mint ismert, például a Váci úton és a Szentendrei úton előfordulnak illegális gyorsulási versenyek, és többen sürgetik, hogy szereljenek fel ezekre az útszakaszokra VÉDA-t. Óberling József szerint azonban ez nem egy általános érvényű megoldás minden problémára.

"Már csak azért sem, mert ameddig vannak olyan emberek, akik hajlamosak ilyen gyorsulási versenyeken részt venni, addig az egyik út bekamerázása és folyamatos ellenőrzése után át fognak települni egy másik helyszínre. Valójában a probléma igazi okát kell megszüntetni: azt, hogy egyes emberek örömüket leljék a közúti versenyzésben."

A rendőr ezredes kiemelte: a budapesti rendőrök nagyon sokat dolgoztak azért, hogy ez a jelenség minimálisra csökkenjen: heti szinten tartanak ellenőrzéseket az érintett utakon, és most már kijelenthető, hogy illegális gyorsulási versenyek csak szórványosan történnek és nem is szervezett formában, inkább csak spontán kialakult versenyhelyzetek figyelhetők meg.

"Figyeljük egyébként azokat a közösségi csatornákat is, ahol ezek a versenyek régebben szerveződtek, és nem látunk erre utaló jeleket" - jegyezte meg Óberling József.

A Szentendrei és a Váci út csábereje természetesen nem csökkent: az utak kiépítettsége, a sávok száma, a hosszú egyenes szakaszok – főleg az esti, éjszakai órákban, amikor a fényjelző jelzőberendezések sárga villogó jelzést mutatnak – egyeseket arra hívnak, hogy ott összemérjék a tudásukat és az autóik tudását. "De természetesen a budapesti rendőrök sem buták, és pontosan tudják, hogy mikor, hol kell lenni ahhoz, hogy ilyenek ne fordulhassanak elő, vagy csak nagyon szórványosan."

Felvetődött az a lehetőség is, hogy a lámpákat éjszakára nem állítják sárga villogásra, ám a szakember szerint bár a gyorsulási versenyek ellen ez megoldás lehetne, ám mindenki másnak bosszúságot okozna, hiszen indokolatlan az, hogy éjszaka, minimális forgalom mellett az egyébként tisztességes sofőrök lámpától lámpáig döcögjenek. A megoldás az, hogy a rendőrség ezeket az utakat folyamatosan felügyelet alatt tartja, meghallgatja az állampolgároktól érkező bejelentéseket, gyorsan reagál, és ha "baj van", nagyon rövid időn belül ott tud lenni és rendet tud teremteni.

Óberling József megjegyezte, aki illegális gyorsulási verseny miatt bejelentést tenne, az bizalommal hívja a 112-es számot. A rendőrség pedig a reagáló képességét folyamatosan figyelemmel kíséri és teszteli, hogy ne késlekedjenek a közbelépéssel, hiszen egy-egy ilyen esemény gyorsan lezajlik. "Különösen Budapesten, de ugyanez a nagyvárosok mindegyikére jellemző, 1-2 perces reakcióidővel vagyunk a helyszíneken, ilyen tekintetben tehát nincs időveszteség" – mondta az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×