eur:
408.88
usd:
375.26
bux:
74214.3
2024. november 5. kedd Imre
Nyitókép: Pixabay

Rohamtempóban dolgozzák ki a digitális oktatás napi gyakorlatát

Sok segítséget kapnak a pedagógusok a digitális órák kidolgozásához, de még kérdés, milyen interaktivitás képzelhető el tanár és diák között a digitális platformon - mondta az InfoRádiónak Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke. Figyelni kell a kisebbek beszoktatására, az oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítására is.

- Hihetetlen pezsgést tapasztaltam az interaktív digitális fórumokon a kollégák részéről, milliónyi ötlet és alternatíva merült föl. Inkább a lehetőségek közüli választás és azok összehangolása az, ami gondolkodást igényel - számolt be az első nap benyomásairól az InfoRádióban Nánay Mihály a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke. Elmondta, látott is egy tankerületi üzenetet, amiben arra figyelmeztették az iskolákat, hogy gondolják végig és dolgozzák ki ennek a rendszerét.

Szerinte legalább egy hétig tart majd, amíg az iskolák kialakítják a megfelelő megoldásokat.

Az biztos, hogy az Oktatási Hivatal és a minisztérium oldaláról megvannak a lehetőségek: akár itt a szeptembertől használatos interaktív digitális tankönyvek elérhetőségének megteremtése - ezt már tanulmányoztam is hétfő délelőtt -, és még számos egyéb fórumnak, az e-naplónak, ami a KRÉTA-rendszer része felületeinek biztosítása révén.

Tippek oktatásszervezéshez

Most minden tantestületnek körül kell járnia azokat a lehetőségeket, hogy hogy lehet egy megfelelően alkalmazható modellt létrehozni - tette hozzá Nánay Mihály. Szerinte érdemes lenne első körben a tanároknak egyeztetni, hogy ki mit szeretne, tud megoldani. Fontos, hogy a digitális megoldásokban járatlanabb kollégák is felzárkózzanak, de nem biztos, hogy rögtön videokonferenciát kell szervezniük, viszont lehet, hogy ők az analógabb megoldásokkal élnének. Viszont aki igényli és tudja is biztosítani, hogy interaktív véleménycsere, vagy akár óramegtartás is történjen, akkor az regisztrálja erre az igényét. És ezek után akár erre egy külön "órarendet" is össze lehet állítani, de hát a mai világban akár egy Google Drive táblázaton is fel lehet iratkozni időpontokra - mondta Nánay Mihály.

Szerinte az első időkben ez bizonyára ad hoc módon működik majd, aztán 2-3 hét után a tapasztalatokat összegezve lehet kialakítani egy hosszabb távra is alkalmas megoldást. "Biztos vagyok benne, hogy nagy teret fognak engedni a tanári autonómiának, hogy kinek mi a legjobb, ugyanakkor arra is figyelve, hogy a diákoknak, meg a családoknak ne kelljen 10-15-féleképpen végezni ezt az otthoni munkarendű tanulást - hangsúlyozta az elnök.

Szerinte kiválóak a digitális megoldások, de

arra is figyelni kell a tanároknak is, hogy teljesüljön az oktatáshoz való egyelő hozzáférés joga.

Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy egy családban több, akár 3 gyermek is van, és ha a szülők is otthon vannak, és távmunkában dolgoznak, nem biztos, hogy mindhárom diáknak jutna laptop, vagy számítógép. Lehet, hogy van a gyereknek okostelefonja, de az is lehet, hogy nincs, mindenképp megoldást kell találni arra, hogy erre is figyelemmel legyen a digitális munkarend.

"Olyan kényszerhelyzetbe kerülünk, hogy bizonyos lépéseket, amiket lehet, hogy máskor évekig tologatunk el, mert irreális, vagy nehéz, most kénytelenek vagyunk meglépni"

- összegezte Nánay Mihály.

Az első időkben feltétlenül szükségesnek tartja a szülői közreműködést, hiszen ez egy szokatlan, a diákok számára atipikus helyzet. Ez nagyon nehéz, és nem is gondolom, hogy feltétlenül mindenütt könnyen fog sikerülni. De ha az adott tanár és iskola jól szervezi meg, akkor ehhez motiválni kell a gyerekeket, akár jegyekben, akár más jutalmakban - mondta az elnök. Szerinte ha a diákok számára kézzelfogható, rövid távú feladatokat jelölnek ki, ami után kapnak impulzust, akkor inkább fognak ezzel foglalkozni.

A napirend kialakítása, és ennek a merőben furcsa, rugalmas rendszernek a megszokása biztos, hogy a szülők részéről is odafigyelést, erőfeszítést igényel, különösen a kisebbeknél. Nem véletlen, hogy a távoktatás, mint olyan, azért alapvetően - legalábbis Magyarországon - eddig egyetemen volt szokásos, de ez különösen a kisebbeknél valóban nehéz lesz - tette hozzá Nánay Mihály.

Megoldások digitális távoktatásra

A régi, levelező típusú oktatás hagyományaihoz kell visszanyúlniuk a pedagógusoknak.

Megvannak a megfelelő taneszközök, tankönyvek, feladatgyűjtemények, de akár gondolhatunk az érettségi feladatsorokra is a gimnáziumokban, ezek szintén normál pdf-dokumentumokban letölthetőek. Ekkor hétről-hétre elegendő kijelölni a megfelelő dokumentumban a megfelelő tankönyvi leckéket, az ahhoz csatlakozó feladatokat. Az, ami a diákot végigvezeti, az, hogy saját maga gondolja végig, saját maga oldjon meg egy feladatot - tehát nem elég az, hogy elolvassa a tankönyvi leckét, hanem ezzel kapcsolatban feladatok megoldását is ki kell jelölni.

Ehhez csatlakozhat valamilyen interaktivitás a tanár részéről.

Ennek már technikai feltételei vannak.

"Én magam jó néhány olyan Skype és egyéb összejövetelen vettem már részt, ahol fél órába telt, amíg mindenki bejelentkezett a rendszerbe. Kíváncsi vagyok, hogy ez országos szinten, milliós lélekszámnál fog-e működni, egy ilyen interaktív videó megbeszélés" - teszi hozzá az elnök.

Ami már bejáratottabb, az az úgynevezett Q&A, vagyis kérdések és válaszok, amelynél a tanár élőben tud jelentkezni akár egy okostelefon segítségével is, akár egy olyan egyszerű felületen, mint a Facebook, de a Youtube-nak is egy nagyon egyszerű felülete van erre. Kis megjegyzésenként a diákok az éppen magyarázott témában lévő tartalomhoz tehetnek fel kérdéseket, akkor a tanárok látják, hogy melyik diák tette fel a kérdést, és erre tudnak válaszolni.

"Leginkább talán a beadandók írását és készítését találnám helyénvalónak például középiskolában az érettségi követelményrendszer egyes témáiban" - mondta Nánay Mihály. Ha feladják, hogy a megbeszélt tananyag szerint mindenki dolgozzon ki erről egy három oldalas tételt, akkor az azért már elég alapos munka, ha a diák elkészíti, amit aztán ellenőrizhet a tanár, hogy megfelelő-e.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Elemzők az Arénában: a budapesti csúcson újra kell fogalmaznia a stratégiáját a vezető nélküli Európának

Elemzők az Arénában: a budapesti csúcson újra kell fogalmaznia a stratégiáját a vezető nélküli Európának

Az amerikai elnökválasztás végeredménye már az e heti budapesti EU-csúcson is éreztetheti a hatását, és meghatározza a magyar soros elnökség sikerét is – hangzott el az InfoRádió Aréna című műsorában, amelynek Böcskei Balázs politológus, az Idea Intézet stratégiai igazgatója és Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet igazgatója volt a vendége.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
Amerikai elnökválasztás 2024: ma eldől Trump és Harris küzdelme, befutott az első eredmény

Amerikai elnökválasztás 2024: ma eldől Trump és Harris küzdelme, befutott az első eredmény

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A republikánus és a demokrata jelölt megválasztása is történelminek minősülne: Trump az első bíróság által elítélt bűnözőként, és a legöregebb elnökként kezdhetné második ciklusát, előtte pedig csak egyszer volt arra példa, hogy egy politikust nem egybefüggő nyolc évre küldtek vissza a Fehér Házba. Mindeközben a hivatalban lévő Joe Bident lecserélő Kamala Harris alelnök győzelmével az első nőt iktatnák be pár hónap múlva a "szabad világ vezetőjévé". A küzdelem egyébként rendkívül szorosnak ígérkezik: a billegő államokban és az országos pollokban is fej-fej mellett vannak a jelöltek, az első, Dixville Notchból érkező eredmény pedig döntetlen is lett. Ideális esetben holnap reggelre lehet már látni, ki lesz a következő elnök, de nem teljesen kizárható, hogy ismét kell néhány napot várnunk. A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×