Infostart.hu
eur:
387
usd:
328.61
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Elkészült autók a Volkswagen (VW) zwickaui összeszerelőüzeménél 2020. február 25-én. Az előző napon újraindult a koronavírus terjedése miatt leállított termelés a Volkswagen legtöbb kínai gyárában. A járműgyártásban világelső Volkswagen-csoport januári eladásai éves szinten 11,3 százalékkal estek Kínában, amely a világ legnagyobb járműpiaca.
Nyitókép: MTI/EPA/Uwe Meinhold

Amerikai védővám: a német autógyártók megnyomták a pánikgombot

Az amerikai elnök 25 százalékos vámot jelentett be az autóimportra, tovább élezve az Európai Unióval is fennálló kereskedelmi vitát. A német autógyártók megegyezést követelnek, a gazdasági miniszter viszont határozott reakciót helyezett kilátásba.

Túlzás lenne azt állítani, hogy a német autógyártókat vagy akár a politikusokat meglepetésként érte az amerikai elnök bejelentése arról, hogy jövő szerdától 25 százalékos behozatali vámot vet ki a külföldről származó autókra, kezdve a kisautóktól a terepjárókig, sőt az autóalkatrészekre is. Donald Trump eddig sem hagyott kétséget afelől, hogy Kanada és Mexikó után a következő áldozat az Európai Unió lesz.

Német portálok többi között úgy fogalmaztak, hogy az elnök kedvenc játékát, a vámokkal való szerencsejátékot játssza. Mindezt azzal magyarázza, hogy országa több millió európai autót vásárol, ugyanakkor "szinte lehetetlen" amerikai autókat importálni az EU-ba.

Ami a várható következményeket illeti, játékról Németország esetében aligha lehet szó. Az elnöki intézkedés ugyanis a kontinensen leginkább a német autógyártókat, mindenekelőtt a Volkswagent, a Mercedes-Benzt és BMW-t sújtja, mert az USA a legfontosabb értékesítési piacuk, amint azt a Szövetségi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai is bizonyítanak. 2024-ben egyetlen ország sem vett annyi új személygépkocsit Németországból, mint az Egyesült Államok. Az export 13,1 százalékos részesedésével vezetett Németország, míg Nagy-Britannia 11,3 százalékkal és Franciaország 7,4 százalékkal állt a második, illetve harmadik helyen.

A német autógyártók már most is nagy mennyiségben gyártanak autókat az Egyesült Államokban, hogy elkerüljék a vámokat.

Az új kormány megalakulásáig még hivatalban lévő Robert Habeck gazdasági miniszter hangsúlyozta, hogy az EU-nak határozottan kell reagálnia: Szerinte világossá kell tenni, hogy Európa nem hátrálhat meg az Egyesült Államok előtt. A miniszter ugyancsak azt hangoztatta, hogy Trump döntése nem meglepő, az Európai Bizottság a tagállamokkal már egyeztetve készült erre. „Németország támogatja az Európai Bizottságot abban, hogy olyan megoldásról tárgyaljon az Egyesült Államokkal, amely megakadályozza a vámspirált” – jelentette ki.

A hamarosan kormányra kerülő CDU külpolitikai szakértője, Norbert Röttgen kijelentette, hogy célzott és mérsékelt ellenszankciók szükségesek, amelyek bizonyítják, hogy Európa rendelkezik a megfelelő eszközökkel, de nem törekszik a háború eszkalálására.

A Német Autóipari Szövetség elnöke, Hildegard Müller mindenekelőtt sürgős tárgyalásokat követelt az Egyesült Államok és az Európai Unió között egy kétoldalú megállapodás érdekében, de úgy értékelt, hogy Trump döntése „végzetes jelzés” a szabad és szabályokon alapuló kereskedelem életben tartása szempontjából.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 26. 20:15
×
×
×
×