Infostart.hu
eur:
388.97
usd:
331.26
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Vasúti szárnyvonalon közlekedő MÁV Start BZMOT személyszállító szerelvény.
Nyitókép: MTI/H. Szabó Sándor - illusztráció

Felsorolni sem könnyű, a MÁV mi mindennel kerül be a hírekbe mostanában

Elromlott jegyautomaták, majdnem összeütköző vonatok, késések, járatkimaradások, leszakadó felsővezeték és távozó felső vezető - sokasodnak a problémák a MÁV háza táján. Ugyanakkor tervek is vannak új emeletes vonatokról, felújított állomásokról és rövidülő menetidőkről. Az InfoRádió összegyűjtötte, hogy a vasúttársaság az elmúlt hetekben milyen hírekkel tudott bekerülni a hírekbe, a cég elnök-vezérigazgatója ugyanis csütörtökön az InfoRádió Aréna című műsorának vendége lesz.

Szeptember 13-án Pécelen két szerelvény egymásba rohant volna, ha az úgynevezett vonatbefolyásoló berendezés nem állítja meg őket. Az egyik mozdony vezetője ugyanis nem vette figyelembe a továbbhaladást tiltó jelzést. A két vonat végül egymástól 700 méter távolságban fékezett le. A MÁV szerint az utasok nem voltak veszélyben.

Egy másik alkalommal egy szerelvényt tévedésből az úgynevezett tárolóvágányra húztak ki. Ötven utasnak - köztük egy veszélyeztetett terhes nőnek és egy kisgyerekes anyukának - a sínek mentén kellett visszabotladoznia a Nyugati pályaudvarra.

A Hatvan és Budapest között vasútvonal felújítása miatt a pótlóbuszokra átszállított utasoknak egy macskaköves járdán kell végighúzniuk bőröndjeiket, a megállóban pedig olyan kicsi tető van, hogy az alatt nem fér el egy IC összes utasa.

Még ennél is több embernek okozott kellemetlenséget az, hogy szeptemberben meghibásodtak a jegyautomaták és interneten sem lehetett jegyet vásárolni, a Keleti pályaudvaron pedig egész éjszaka nem működött a jegypénztár, mert az egyetlen éjszakás dolgozó megbetegedett Biber Anett szóvivő szerint.

Ez egyedi eset volt, de korábban a Nyugati pályaudvaron is korlátozták a pénztár nyitvatartását, mert a MÁV-nál óriási a munkaerőhiány. Augusztusban 30 vonat nem tudott elindulni, mert nem volt rájuk személyzet.

A Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja, Gyöngyösi Máté szerint a létszámhiány már alapvetően befolyásolja a vasúti szolgáltatás színvonalát.

"Vannak olyan járatok, amelyek kimaradnak emiatt, a pénztárak hamarabb bezárnak, az emberek nem tudnak időben jegyet venni, és a vonatokon sincs elég kalauz"

- mondta.

A vasúttársaság nem ért egyet azzal, hogy a létszámhiány ilyen komoly problémát okoz. "A vonatok leközlekedtetésében nem okoz gondot, hogy folyamatosan keresünk munkatársakat, mert folyamatosan indulnak tanfolyamok, illetve

munkatársaink eldönthetik, hogy vállalnak-e túlórát, jönnek-e plusz szolgálatra, és minden lehetőséget, például a nyugdíjasok visszafoglalkoztatását is megragadjuk"

- mondta Biber Anett.

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke nem ilyen derűlátó. "Az utazóközönség által igényelt személykocsi-állomány nem áll most a MÁV-Start Zrt. rendelkezésére" - mondta, hozzátéve, mintegy 1500 főt kellene fölvenni a társasághoz.

Közben

a MÁV 800 dolgozót keres, főleg jegyvizsgálókat, váltókezelőket, pénztárosokat és felsővezeték-szerelőket.

Az utóbbiakra különösen nagy szükség van, mert a felsővezetékek gyakran leszakadnak, amiről természetesen nem mindig a MÁV tehet. Szeptemberben Kaposváron például egy teherautó tépte le a vonatok továbbhaladását biztosító kábeleket, aztán megállás nélkül továbbhajtott. Máskor viszont a vasúttársaság vagy legalábbis az általa megbízott cég miatt késnek a vonatok. Budapest és Cegléd között például majdnem egy órával hosszabb lett a menetidő, mert a Városliget és Kőbánya között nem haladtak elég gyorsan a pályafelújítással. Szeptemberben a MÁV nemcsak egy felsővezetéket vesztett el, hanem egy felső vezetőt is. Völgyesi Károly általános és műszaki vezérigazgató-helyettes munkaviszonya közös megegyezéssel szűnt meg, az erről szóló szűkszavú közleményből azonban nem derült ki, hogy távozásának köze van-e a sokasodó meghibásodásokhoz.

Mindazonáltal az elmúlt egy hónapban néhány jó hír is érkezett a MÁV-tól. A társaság bejelentette, hogy mostantól magyarul is kiírja a határon túli állomásneveket, jövőre

az emeletes motorvonatoknak köszönhetően jelentősen javul majd a szolgáltatás színvonala a fővárosba vezető váci és ceglédi vonalon,

2023-ig pedig felújítanak 50 vasútállomást a 700-ból.

Ez utóbbiról Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója nyilatkozott az InfoRádióban. "A MÁV minden évben 4-5 milliárd forintot állomásfelújításra fordít, ez folytatódik is. Zuglóban és Kőbányán hamarosan átadásra is sor kerül."

A további fejlesztési tervekről Loppert Dániel, a MÁV kommunikációs igazgatója tájékoztatott. "Azt tervezzük, hogy

2025-ig a Budapest-Debrecen vonal menetideje 2 óra alá csökken, Budapest és Miskolc között pedig 1 és háromnegyed óra közelébe."

Ennek ellenére az MSZP és a DK Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatójának lemondását sürgeti.

A cégvezető csütörtökön este hat órától az InfoRádió Aréna című műsorának vendége lesz.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×