Péntek délelőtt sajtótájékoztatót hirdetett meg délután fél 3-ra a múlt szerdai budapesti hajókatasztrófával összefüggésben a Terrorelhárítási Központ (TEK), kevéssel korábban pedig megindult a Clark Ádám úszódaru az Árpád híd, illetve a Margit híd irányába - a művelet idejére a két dunai átkelőt le is zárta a rendőrség, nem engedtek járműveket a hidakra, amíg az óriásdaru átment alattuk.
Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatok osztályának vezetője a tájékoztatón elmondta,
"Függetlenül attól, hogy az emelési munka nem kezdhető meg, úgy döntöttek, hogy leúsztatják a berendezést a roncshoz, hogy álljon rendelkezésre, illetve nehogy új járjanak, hogy megemelkedik a vízszint és nem tudják lehozni a darut" - ismertette Hajdu János TEK-vezető határozatát Jasenszky Nándor.
A berendezést, amellyel a Hableány roncsának kiemelését tervezik, a budai oldali ágon vitték le a folyón.
A sajtótájékoztatót követő perceken belül a daru át is bújt a Margit híd alatt.
Jasenszky Nándor arról is beszélt, hogy
a Műegyetem szakemberei négy heveder átvezetését tartották indokoltnak a rendelkezésre álló információk alapján.
Egy heveder úgy néz ki, hogy hat darab 32 milliméteres átmérőjű drótkötél van egymás mellett
- a kötelet be is mutatta a sajtótájékoztatón.
"Több mint száz méter, ezt kell átrángatni a hajó alatt" - szemléltette a TEK illetékese.
Azt egyelőre nehéz megsaccolni, hogy milyen a Duna talaja a hajó alatt (homok vagy sóder), ezért a vázolt munkáról sem lehet megmondani, egy, kettő vagy hét napig tart majd.
"A körülmények azt mutatják, hogy meg tudjuk kezdeni a nagy hevederek átvezetését, innentől kezdve haladunk tovább,
nem tudom megmondani, mikor fejezzük be a munkát"
- tette hozzá.
Mint elmondta, a búvárok folyamatosan dolgoznak, egyszerre egy búvár van lent, de vizsgálják a szakemberek annak a lehetőségét is, hogy amíg a kötéláthúzás zajlik, a koreai búvárok lezárják az ablakokat.
Arra, hogy mekkora vízállásnál lehet megkezdeni a Hableány kiemelést, azt mondta, hogy
a kiemelés nem vízállásfüggő, csak a daru közlekedése volt az.
A Clark Ádám úszódarut tehát a helyére teszik, feláll a rendszer, és azonnal beköt, ahogy szükség lesz rá - egyértelműsítette a TEK illetékese.
A hajókatasztrófával kapcsolatos további híreinket ITT találják.