Halálos veszély leselkedik a magyar autósokra, a mostoha időjárási körülmények miatt ugyanis könnyedén elveszthetik a kontrollt a gépjármű felett. Ha hirtelen, nagy mennyiségű eső zúdul az útburkolatra, akkor komolyan fennáll az aquaplaning veszélye is - figyelmeztet a Pénzcentrum.
Ez akkor következik be, amikor az abroncsok és az útburkolat közötti vizet nem lehet kiszorítani. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, így pedig a kerekek és az útburkolat közötti kapcsolat megszűnik. A tapadás elvesztése miatt a kerekek csúsznak és a jármű nem képes reagálni a kormányzásra, fékezésre és gyorsításra. Így a kocsi irányíthatatlanná válhat, elkezdhet csúszni, pörögni.
A kezdődő aquaplaningot arról ismerheti fel a sofőr, hogy a motor fordulatszáma ingadozni kezd, a jármű alól a szokásosnál több zajt hallani, és a kormány sem a megszokottak szerint reagál. A jelenség nem csak magas sebességnél jelentkezik, számos tényező befolyásolja:
- a vízmennyiség: minél több van az úton, annál alacsonyabb az a határsebesség, amely felett a kocsi már irányíthatatlanná válhat.
- a sebesség: minél gyorsabban haladunk, annál nagyobb az aquaplaning kockázata.
- az abroncs mérete: szélesebb gumikon nagyobb eséllyel csúszik meg az autó, hiszen minél szélesebb a kerék, annál több vizet kell kiszorítania.
- az abroncs állapota: minél kisebb a minta profilmélysége, annál nagyobb az aquaplaning kockázata, hiszen a gumi kevesebb vizet tud kiszorítani.
- az út minősége: sík utakon a jelenség gyakrabban fordul elő, mint a durvább felületű szakaszokon. Jellemzően a többsávos főutak, autópályák a legveszélyesebbek.
A Német Autóklub a megelőzéshez a következőket javasolja:
- a futófelület mélységének ellenőrzése
- a keréknyomás rendszeres ellenőrzése. A túl alacsony és a túl magas nyomás is növeli az aquaplaning kockázatát.
- a lengéscsillapítók ellenőrzése
- alacsony sebesség nehéz időjárási körülmények között
- a követési távolság betartása
- ha már megúszott az autó a vizen, nem szabad ellenkormányozni és tilos beletaposni a fékbe
- ki kell nyomni a kuplungot és egyenesen tartani a kormányt, ameddig visszajön a tapadás
- nagy felhőszakadásban érdemes a rádiót is kikapcsolni, hogy könnyebben meg lehessen hallani, ha felúsznak a kerekek a vizen, vagy ha ingadozik a fordulatszám
- érdemes figyelni a kormányzásra is: ha már könnyen fordul a kerék, azt jelenti, hogy a gumik elvesztették a tapadást