Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Pixabay

Halálos veszély a magyar utakon - így lehet kivédeni

Az esős tavaszi időben rengeteg baleset forrása az úgynevezett aquaplaning.

Halálos veszély leselkedik a magyar autósokra, a mostoha időjárási körülmények miatt ugyanis könnyedén elveszthetik a kontrollt a gépjármű felett. Ha hirtelen, nagy mennyiségű eső zúdul az útburkolatra, akkor komolyan fennáll az aquaplaning veszélye is - figyelmeztet a Pénzcentrum.

Ez akkor következik be, amikor az abroncsok és az útburkolat közötti vizet nem lehet kiszorítani. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, így pedig a kerekek és az útburkolat közötti kapcsolat megszűnik. A tapadás elvesztése miatt a kerekek csúsznak és a jármű nem képes reagálni a kormányzásra, fékezésre és gyorsításra. Így a kocsi irányíthatatlanná válhat, elkezdhet csúszni, pörögni.

A kezdődő aquaplaningot arról ismerheti fel a sofőr, hogy a motor fordulatszáma ingadozni kezd, a jármű alól a szokásosnál több zajt hallani, és a kormány sem a megszokottak szerint reagál. A jelenség nem csak magas sebességnél jelentkezik, számos tényező befolyásolja:

  • a vízmennyiség: minél több van az úton, annál alacsonyabb az a határsebesség, amely felett a kocsi már irányíthatatlanná válhat.
  • a sebesség: minél gyorsabban haladunk, annál nagyobb az aquaplaning kockázata.
  • az abroncs mérete: szélesebb gumikon nagyobb eséllyel csúszik meg az autó, hiszen minél szélesebb a kerék, annál több vizet kell kiszorítania.
  • az abroncs állapota: minél kisebb a minta profilmélysége, annál nagyobb az aquaplaning kockázata, hiszen a gumi kevesebb vizet tud kiszorítani.
  • az út minősége: sík utakon a jelenség gyakrabban fordul elő, mint a durvább felületű szakaszokon. Jellemzően a többsávos főutak, autópályák a legveszélyesebbek.

A Német Autóklub a megelőzéshez a következőket javasolja:

  • a futófelület mélységének ellenőrzése
  • a keréknyomás rendszeres ellenőrzése. A túl alacsony és a túl magas nyomás is növeli az aquaplaning kockázatát.
  • a lengéscsillapítók ellenőrzése
  • alacsony sebesség nehéz időjárási körülmények között
  • a követési távolság betartása
  • ha már megúszott az autó a vizen, nem szabad ellenkormányozni és tilos beletaposni a fékbe
  • ki kell nyomni a kuplungot és egyenesen tartani a kormányt, ameddig visszajön a tapadás
  • nagy felhőszakadásban érdemes a rádiót is kikapcsolni, hogy könnyebben meg lehessen hallani, ha felúsznak a kerekek a vizen, vagy ha ingadozik a fordulatszám
  • érdemes figyelni a kormányzásra is: ha már könnyen fordul a kerék, azt jelenti, hogy a gumik elvesztették a tapadást
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×