eur:
409.43
usd:
374.83
bux:
74343.85
2024. november 5. kedd Imre
A fővárost az északnyugati országhatárral összekötő M1-es autópálya kanyarulata a város határában, ahogy az a Kő-hegyi Szelim-barlangból látható. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba  *************************** Kedves Felhasználó!
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Hatalmas változás előtt áll az M1-es autópálya

Úgy tudni, már zajlik a sztráda bővítésének előkészítése, amit indokol, hogy bő két évtized alatt több mint háromszorosára nőtt a forgalom a Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megye határán lévő szakaszon.

Hatsávosra bővítik az M1-es autópályát; a Budapest-Tatabánya szakasznak őszre, a Tatabánya-Győr szakasznak jövőre lehet építési engedélye - írta a kisalfold.hu.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatai szerint 1995-ben átlagosan napi alig 14 ezer, 2012-ben pedig 35 ezer jármű használta a sztrádát, addig 2017-ben már kis híján 47 ezer, vagyis 3,5-szeresére nőtt a forgalom a Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megye határán lévő szakaszon.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a lapot arról tájékoztatta, hogy

Budapest (az M0-s csomópont) és Győr (az M19-es autóút) között kétszer háromsávossá építik majd át az M1-est, amivel párhuzamosan felújítják a burkolatot, szélesítik a műtárgyakat és fejlesztik a pihenőhelyeket.

A beruházás megvalósíthatósági tanulmánya és költség-haszon elemzése tavaly készült el.

A főváros és a Tatabánya-Újváros közötti 47 kilométeres szakasz tervezését az Utiber Kft. és az Unitef ’83 Zrt. alkotta konzorcium nyerte el közbeszerzésen tavaly ősszel nettó (azaz áfa nélkül) 4,3 milliárd forintos ajánlattal. A két cég már benyújtotta a döntés-előkészítő dokumentációt, a közúti biztonsági hatásvizsgálatot, a környezeti hatástanulmányt és a Natura 2000-es területek vizsgálatát,

az engedélyezési terveket várhatóan nyár elejére készítik el. A jogerős építési engedély így őszre lehet meg.

A Tatabánya-Újvárostól Győrig tartó 46 kilométer tervein a Főmterv Zrt.–Roden Kft. konzorcium dolgozik nettó 3,4 milliárd forintért. Ennél a szakasznál idén ősszel a környezetvédelmi engedélyezési eljárás indítása várható. A környezetvédelmi engedély birtokában 2020 nyarára készülhet el az építési engedélyezési dokumentáció.

A kivitelezés elrendeléséről egyelőre nem született döntés. A NIF Zrt. ugyanakkor hangsúlyozta: a tervezés során figyelembe veszik, hogy az M1-es kiemelt jelentőségű, nagy forgalmú autópálya, így az építési munkálatok során az irányonkénti két-két forgalmi sávot folyamatosan biztosítani kell.

A sztrádán egyébként idén 25 milliárd forintot költenek nagy felületű rekonstrukciós munkálatokra, amelyek gyakran torlódásokkal járnak. Felújítják a Rábca-hidat is.

Palkovics László: lehet, hogy a leállósávot nyitjuk meg

Április közepén Palkovics László innovációs és technológiai miniszter azt mondta az InfoRádió Aréna című műsorában, még nem biztos, hogy a bővítés mellett döntenek - lehet, hogy német mintára a leállósávokat nyitják majd meg az autósok előtt.

"Megtartva a mostani két sáv plusz leállósávot, megfelelő intelligens eszközökkel a leállósávot ugyanúgy lehet használni. Ennek

az a feltétele persze, hogy a leállósávon mondjuk, 200 méterenként elhelyezünk egy videokamerát, ami megnézi, hogy a következő 200 méteren rá lehet-e terelni forgalmat a leállósávra,

vagyis használjuk a leállósávot is, mert egyébként az üres. A technológia létezik, az A9-es autópályán München és Nürnberg között a leállósáv be van kamerázva, és van tábla, amely megmutatja, hogy rámehetek-e.

Címlapról ajánljuk

Horn Gábor: a tendenciák alapján az amerikai elnökválasztáshoz hasonló párharc lehet itthon is 2026-ban

A Republikon Intézet legfrissebb közvélemény-kutatása szerint a Fidesz-KDNP 37, míg a Tisza Párt 36 százalékon áll a biztos pártválasztók között. A mostani felmérés alapján még a Mi Hazánk és a DK jutna be a parlamentbe, ha most vasárnap tartanák a választásokat. A Republikon Alapítvány kuratóriumi elnöke az InfoRádióban elmondta: ha Orbán Viktor–Magyar Péter kérdéssé szűkül le a választás bő másfél év múlva, a többi párt nagyon nehéz helyzetbe kerülhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.06. szerda, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Amerika Kutatóintézetének tudományos munkatársa
Amerikai elnökválasztás 2024: ma eldől Trump és Harris küzdelme, de egyre több a probléma

Amerikai elnökválasztás 2024: ma eldől Trump és Harris küzdelme, de egyre több a probléma

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A küzdelem rendkívül szorosnak ígérkezik: a billegő államokban és az országos pollokban is fej-fej mellett vannak a jelöltek. Az első, Dixville Notchból érkező eredmény döntetlen is lett. Ideális esetben holnap reggelre lehet már látni, ki lesz a következő elnök, de nem teljesen kizárható, hogy ismét kell néhány napot várnunk. Közben a választás folyamatát vihar, áradás, technikai problémák és bombafenyegetések hátráltatják. A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 5. 18:33
×
×
×
×