eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
A svájci SWISS légitársaság Zürich és Budapest között közlekedő LX2258-as számú járatának Airbus A320-214 típusú repülőgépe száll le a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2014. április 8-án.
Nyitókép: Sóki Tamás

Drámai megállapítások a ferihegyi zajszennyezésről

Veszélyes mértékű a lakosságot érő zaj a XVII. kerületben - mondta ki az igazságügyi szakértői vélemény.

Régóta panaszkodnak a XVII. kerületi lakók a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér zajszennyezése miatt.

„Különösen elviselhetetlen zajterhelést eredményez, hogy az 1-es futópálya lezárása miatt 2015 óta minden évben több hónapon keresztül a légiforgalom nagy része – napi több száz fel- és leszállás – Rákoshegy felett zajlik. A jogszabályokban és a repülőtér környezetvédelmi engedélyében megengedett gépmozgások sokszorosát zúdítják a településrész lakóházaira, ezzel az itt élők pihenéshez, egészséges élethez való alkotmányos alapjogait korlátozzák” - közölte Riz Levente, Rákosmente polgármestere a kerület honlapján.

A kerületben tavaly május 1. és augusztus 31. között kirendelt igazságügyi szakértő vizsgálta a repülőtér működéséből eredő zajhatást a polgármester kezdeményezésére.

A zajmérés célja az volt, hogy a repülési zaj nappali és éjszakai folyamatos mérésével bemutassa a repülőtér működésének hatását a rákoshegyiek életminőségére. A vizsgálat két hónapon keresztül az 1-es futópálya tartós lezárása alatt, majd újabb két hónapon át pályazár nélküli, úgynevezett üzemszerű állapot időszakában zajlott.

Pataki Károly igazságügyi környezetvédelmi szakértő vizsgálatának legfontosabb megállapítása az, „hogy a szubjektív érzékszervi észlelés alapján

nagy biztonsággal megállapítható, az érintett lakosságot érő zaj veszélyes mértékűnek tekinthető.

E megállapítás különösen vonatkozik a pályazárral érintett időszakokra, amikor az érintett lakosságot érő zaj jelentősen megnövekszik, különös tekintettel az esti, éjszakai időszakra.”

Kimondta azt is, hogy a hatásterületen élő lakosság az őket érő zajok vonatkozásában kiszolgáltatott helyzetben van.

„Különösen aggályos, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok az üzemszerű működés szempontjából nélkülözhetetlen rövidebbhosszabb ideig (néhány órától több hónapig) tartó pályazárással együtt járó környezetterhelés kérdéskörével – súlyának megfelelő módon – nem foglalkoznak” - fejtette ki.

Kiderült az is, hogy a vizsgálatban részt vett három ember

alváshatékonysága sokkal rosszabb volt az otthonában.

nnek oka az elalvás előtti hosszabb átlagos éber állapot és az átalvás során jelentkező gyakori felébredés és hosszabb éber állapot a standard (alváslaboratóriumi) állapothoz képest

A szakértő szerint az ügyben alapvető szemléletváltásra van szükség, amely a környezeti érdeksérelem valamennyi elemét feltárja és figyelembe veszi. Valamennyi érdekelt fél bevonásával egyedi módon kell a kompromisszumon alapuló legalkalmasabb megoldást (kisajátítás, értékcsökkenés, passziv zajvédelem, stb.) megtalálni, az eltérő érdekek egyensúlyát megteremteni.

Riz Levente polgármester közölte: a szakértői vélemény a repülési zaj elleni küzdelem fontos dokumentuma, mely mellékletét képezte a január elején az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalához benyújtott, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működésével kapcsolatos jogszabályi hiányosságok felülvizsgálatát, pótlását célzó beadványnak.

A zajterhelés ügyében Tarlós István főpolgármester is többször felszólalt az utóbbi hetekben. Az InfoRádió Aréna című műsorában múlt héten azt mondta: a főváros a Közfejlesztések Tanácsának csütörtöki ülésén azt kérte, hogy legyen teljes repülési tilalom éjfél és hajnali 5 között, változtassanak a berepülési útvonalon, a zajszennyezést pedig másképp mérjék, és az ellenőrzést vegye át a közlekedési hatóság.A főpolgármester egy éven belül érzékelhető eredményt kíván elérni az ügyben.

Címlapról ajánljuk

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×