eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
A svájci SWISS légitársaság Zürich és Budapest között közlekedő LX2258-as számú járatának Airbus A320-214 típusú repülőgépe száll le a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2014. április 8-án.
Nyitókép: Sóki Tamás

Drámai megállapítások a ferihegyi zajszennyezésről

Veszélyes mértékű a lakosságot érő zaj a XVII. kerületben - mondta ki az igazságügyi szakértői vélemény.

Régóta panaszkodnak a XVII. kerületi lakók a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér zajszennyezése miatt.

„Különösen elviselhetetlen zajterhelést eredményez, hogy az 1-es futópálya lezárása miatt 2015 óta minden évben több hónapon keresztül a légiforgalom nagy része – napi több száz fel- és leszállás – Rákoshegy felett zajlik. A jogszabályokban és a repülőtér környezetvédelmi engedélyében megengedett gépmozgások sokszorosát zúdítják a településrész lakóházaira, ezzel az itt élők pihenéshez, egészséges élethez való alkotmányos alapjogait korlátozzák” - közölte Riz Levente, Rákosmente polgármestere a kerület honlapján.

A kerületben tavaly május 1. és augusztus 31. között kirendelt igazságügyi szakértő vizsgálta a repülőtér működéséből eredő zajhatást a polgármester kezdeményezésére.

A zajmérés célja az volt, hogy a repülési zaj nappali és éjszakai folyamatos mérésével bemutassa a repülőtér működésének hatását a rákoshegyiek életminőségére. A vizsgálat két hónapon keresztül az 1-es futópálya tartós lezárása alatt, majd újabb két hónapon át pályazár nélküli, úgynevezett üzemszerű állapot időszakában zajlott.

Pataki Károly igazságügyi környezetvédelmi szakértő vizsgálatának legfontosabb megállapítása az, „hogy a szubjektív érzékszervi észlelés alapján

nagy biztonsággal megállapítható, az érintett lakosságot érő zaj veszélyes mértékűnek tekinthető.

E megállapítás különösen vonatkozik a pályazárral érintett időszakokra, amikor az érintett lakosságot érő zaj jelentősen megnövekszik, különös tekintettel az esti, éjszakai időszakra.”

Kimondta azt is, hogy a hatásterületen élő lakosság az őket érő zajok vonatkozásában kiszolgáltatott helyzetben van.

„Különösen aggályos, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok az üzemszerű működés szempontjából nélkülözhetetlen rövidebbhosszabb ideig (néhány órától több hónapig) tartó pályazárással együtt járó környezetterhelés kérdéskörével – súlyának megfelelő módon – nem foglalkoznak” - fejtette ki.

Kiderült az is, hogy a vizsgálatban részt vett három ember

alváshatékonysága sokkal rosszabb volt az otthonában.

nnek oka az elalvás előtti hosszabb átlagos éber állapot és az átalvás során jelentkező gyakori felébredés és hosszabb éber állapot a standard (alváslaboratóriumi) állapothoz képest

A szakértő szerint az ügyben alapvető szemléletváltásra van szükség, amely a környezeti érdeksérelem valamennyi elemét feltárja és figyelembe veszi. Valamennyi érdekelt fél bevonásával egyedi módon kell a kompromisszumon alapuló legalkalmasabb megoldást (kisajátítás, értékcsökkenés, passziv zajvédelem, stb.) megtalálni, az eltérő érdekek egyensúlyát megteremteni.

Riz Levente polgármester közölte: a szakértői vélemény a repülési zaj elleni küzdelem fontos dokumentuma, mely mellékletét képezte a január elején az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalához benyújtott, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működésével kapcsolatos jogszabályi hiányosságok felülvizsgálatát, pótlását célzó beadványnak.

A zajterhelés ügyében Tarlós István főpolgármester is többször felszólalt az utóbbi hetekben. Az InfoRádió Aréna című műsorában múlt héten azt mondta: a főváros a Közfejlesztések Tanácsának csütörtöki ülésén azt kérte, hogy legyen teljes repülési tilalom éjfél és hajnali 5 között, változtassanak a berepülési útvonalon, a zajszennyezést pedig másképp mérjék, és az ellenőrzést vegye át a közlekedési hatóság.A főpolgármester egy éven belül érzékelhető eredményt kíván elérni az ügyben.

Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×