Újabb egyeztetés volt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működésével összefüggő zajterhelés ügyében. A főváros nevében Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes vett részt a keddi megbeszélésen, amelyen az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes államtitkári szinten képviseltette magát, de a résztvevők között volt több értintett kerület vezetője és több civil szervezet is.
A Városháza közölte:
Tarlós István főpolgármester Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel egyetértésben úgy döntött, hogy ezt a problémát előterjesztik a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában is,
melynek mindketten tagjai.
Ezek a témák kerülnek terítékre Szeneczey Balázs közleménye szerint:
- éjszakai repülőtéri korlátozás (a menetrend szerinti éjjeli utasforgalom és teherforgalom megszüntetésének lehetősége), Tarlós István főpolgármester elsősorban ezt a lehetőséget támogatja
- a fel- és leszállások időbeli lehatárolásának felülvizsgálata
- az új, 2018. augusztus 16-i indulási eljárás felülvizsgálata
- zajgátló-védőövezet kijelölésének felülvizsgálata
- az egyenértékű zajterhelés vizsgálata mellett bevezetni a maximális zajterhelés vizsgálatának lehetőségét is, a zajhatárérték-számítás módosításának vizsgálata
- folyamatos zajmérés, új zajmérő állomások telepítésének lehetősége
- a repülőtéri fejlesztések hatásainak felmérése
- új szabályozási és szankcionálási lehetőségek megteremtésének vizsgálata
Időközben az Innovációs és Technológiai Minisztérium levélben közölte, hogy a Városháza kezdeményezésére január óta zajlanak egyeztetések a Liszt Ferenc repülőtér működésével összefüggő zajterhelésről a Fővárosi Önkormányzat, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Budapest Airport Zrt., a HungaroControl Zrt. és az érintett civil csoportok képviselőinek bevonásával.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium arról is beszámolt most, hogy az egyeztetések célja minden reális intézkedési lehetőség vizsgálata, amelyek révén
a működési keretfeltételek között a lehető legnagyobb mértékben vehetők figyelembe a Budapesten és a környező településeken élők igényei.
Hangsúlyozták, a fővárosi repülőtéren uniós rendeletben rögzített követelmények miatt tavaly léptek életbe szigorúbb szabályok, a változások elmaradása kötelezettségszegési eljárást eredményezhetett volna Magyarországgal szemben.
A tárca szerint az új előírások nyomán a repülőtér zaja a korábbiaknál kevesebb kerületet és lakost érint. A terhelés azonban eltérően oszlik meg az egyes területek között, ezért indokolt a megvalósítható javaslatokról fővárosi szinten egyeztetni.
Korábban Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az InfoRádiónak is beszélt a ferihegyi fejlesztésekről: többek között új utasterminál épül 2024-re, addig pedig további 6,5 milliárd forintból fejlesztenek, például több ponton automatizálják a bejelentkezési folyamatot. A terminálépítés 225 milliárd forintba kerül. A kormányzat a ferihegyi állapotokkal kapcsolatban elégedetlenségének adott hangot.
A Budapest Airport tavaly újította fel a repülőtér 1-es kifutópályáját. A március 12-én kezdődött munka június 30-ig tartott, ezalatt a teljes légi forgalmat a 2-es futópálya szolgálta ki. Ennek a Budapest Airport szerint az volt a következménye, hogy
megnőtt a forgalom a lakott területtől csupán 1600 méterre lévő 2-es futópálya tengelyében.
Hozzátette: pénzt adtak az önkormányzatnak, ami fedezte a házak javítási költségeit.
A lakosság panaszairól az Index azt írta, hogy akár több százezer embert is az utcára visznek, és a ferihegyi repülőtér blokádját sem tartják elképzelhetetlennek azok a budapestiek, akiknek az életét pokollá teszi a reptér forgalma.
Többféle szennyezésről is szó volt. Egyrészt a repülőgépek az otthonok fölött nem túl nagy magasságban ereszkednek, illetve emelkednek, ez nagy zajt okoz az érintett lakók szerint. Másrészt a repülőtér kifutópályáinak és a hangárok közelében élők a folyamatosan visító hajtóművektől szenvednek, harmadrészt a kerozin okozta légszennyezettség is egészségügyi károkat okoz.