Ünnepélyesen is felavatták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vadonatúj, több mint tízezer négyzetméteres utasforgalmi épületét, a 2B terminálhoz tartozó 2B oldali utasmólót, vagyis a Pier B-t. A jövőben ebből az épületből szolgálják ki a nem schengeni irányokba induló járatokat, így például az Észak-Amerikába vagy a Perzsa-öböl térségébe tartó széles törzsű, interkontinentális repülőgépeket.
A legújabb repülőtéri beruházás megépüléséhez mindössze másfél évre volt szükség. A beruházás teljes költsége eléri a 7,8 milliárd forintot (25 millió eurót), amit a Budapest Airport saját forrásból finanszírozott.
Az új létesítményre nagy szükség volt, hiszen a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren immár négy éve folyamatosan két számjegyű, sokszor 14-15 %-os az utasforgalom növekedése, a nem-schengeni desztinációkra pedig még ennél is nagyobb bővülés a jellemző. Idén nyáron már 44 légitársaság kínált 130 úti célra közvetlen repülőjáratot Budapestről, míg augusztusban újabb utasforgalmi csúcs dőlt meg, amikor az év nyolcadik hónapjában 1 527 620 induló és érkező utast regisztráltak.
Az új, háromszintes épület felső szintje az induló utasoké, a középső az érkezőké, a földszinti rész elsősorban a repülőtéri kiszolgáló járművek parkolására szolgál, valamit a repülőkhöz járó buszok itt tudják majd felvenni és letenni az utasokat - tudta meg az InfoRádió Hardy Mihálytól, a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatójától.
Noha most volt a hivatalos átadás, a móló egyes részeit már augusztus eleje óta használják, de az első utasfolyosót csak most, csütörtökön az American Airlines philadelphiai járatával, egy Boeing 767-es széles törzsű repülőgép dokkolásával helyezték üzembe.
Az új utasmólón a tíz beszállítókapu 27-féle beszállítási variációt tesz lehetővé,
mert a tervezésnél figyelembe vették, hogy nagyon eltérő igényű légitársaságokat kell kiszolgálni, lehetőleg ugyanazokról a kapukról és lépcsőházakról.
"A nem schengeni célpontokra járó ultradiszkont társaságok számára megmarad a gyalogos ki- és beszállítás lehetősége, de ugyanerről az utasmólóról indulnak majd az ötcsillagos öböl menti társaságok extra kényelmet nyújtó gépei is" - mondta Hardy Mihály, és hozzátette, a korábbi fapados "bádogterminált" már az építkezés elején elbontották, de
a repülőtér másik felén még áll a gyalogos beszállást szolgáló építmény.
"A 2A oldalon, a schengeni járatoknál még használják, de az az épület korábban is ideiglenes megoldás volt, és párhuzamosan a B oldali utasmóló átadásával elkezdődött az előkészítése a schengeni oldalon egy komplett új terminálépület megépítésének, amelyből ugyanilyen utasmólók is belógnak majd a repülőtéri betonra. Erről a napokban várható döntés, utána kezdődik a tervezés" - mondta a kommunikációs igazgató.
Látványos time-lapse videó az építkezésről: