A veronai tragédia ügyében közlekedési bűncselekményt állapíthatnak meg, ha nem állja meg a helyét a súlyosabb foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés - mondta Borbély Zoltán szakjogász.
A jelenlegi törvénymódosítás egy évig terjedő szabadságvesztéssel sújtja a jármű vezetőjét, amennyiben engedély nélkül átalakított járművet irányít.
Minősített eset, ha iskolabuszról vagy időseket szállító, illetve tömeges szállítást biztosító járműről van szó. Ebben az esetben már két éves börtönbüntetés várhat a sofőrre – emlékeztetett Borbély Zoltán. Bűncselekményt követ el, aki az illegális átalakításra utasítást adott, őt azonban csak elzárás fenyegeti, melynek időtartamát a büntető törvénykönyv 90 napban maximalizálja.
Amennyiben az így beszerelt üzemanyagtartály közvetlen életveszélynek teszi ki az utasokat, akkor foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés bűncselekményének alapesete teljesül, ha a halálos következmények nem ennek tudhatók be, akkor a minősített esetek nem állapíthatók meg – mondta a közlekedési és biztosítási szakjogász.
„Ez egyértelműen szakértői kérdés” – fogalmazott.
A veronai buszbaleset ügyében az olasz bíróság októberben dönt arról, hogy a megalapozottan gyanúsítható hat személy – a busz sofőrje és az autópálya-karbantartó cég munkatársai – vádlott marad-e. Ha egyezséget kötnek, a büntetés egyharmadával csökkenthető. Magyarországon a foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt folytat nyomozást a Nemzeti Nyomozóiroda.