eur:
409.43
usd:
375.86
bux:
74581.34
2024. november 5. kedd Imre
Szemben Tarlós István főpolgármester (k), Bagdy Gábor pénzügyekért felelős (b), Szalay-Bobrovniczky Alexandra humán területért (b2) és Szeneczey Balázs (j) városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, valamint Sárádi Kálmánné főjegyző (j2) a Fővárosi Közgyűlés ülésén a Városháza dísztermében 2018. május 30-án.
Nyitókép: Bruzák Noémi

A főváros együttműködést kínál az autósoknak

Várhatóan 2019 júniusában kezdődhet el a budapesti Széna tér felújítása, amely a tervek szerint 2020 végén fejeződik majd be. A fővárosi önkormányzat együttműködési megállapodást köt a Magyar Autóklubbal a közlekedésbiztonság további erősítése érdekében.

Zöld köztér a Széna térből

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén elfogadta a Széna tér felújításának tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges dokumentumokat. Az elfogadott megvalósítási megállapodás szerint a tér terveztetése, a szükséges engedélyek megszerzése 2019 júniusának végén fejeződhet be. A kivitelezés 2020 végén fejeződhet be.

A közgyűlés által elfogafott dokumentumok szerint a Széna tér jelenlegi állapotában rendkívül elhanyagolt terület. A buszmegállók és buszvárók jelentős területet vesznek el a térből, a buszváró építmény tér felé fordított hátfala pedig rendkívül lehangoló képet mutat. A téren semmilyen utcabútor nem található, a terület jelenleg kizárólag közlekedési funkciókat szolgál.

A cél, hogy az autóbusz-végállomás megszüntetésével és a terület átalakításával,

felújításával a Széna teret igazi használható, minél nagyobb zöldfelületet magába foglaló köztérré alakítsák.

Ennek érdekében az előzetes elképzelések szerint megszűnne az Ostrom és a Hattyú utca közötti parkoló is, valamint rendeznék a Csalogány és a Hattyú utca kapcsolódó szakaszait is. Csökkenne a zaj- és a levegőszennyezettség, továbbá a környezet minősége, építészeti értéke és használhatósága is jelentősen javulna. A felújítás összköltsége mintegy 2,5 milliárd forint.

A tervek szerint szeptemberben kezdődhet meg a belvárosi Vörösmarty tér és környékének felújítása, amely várhatóan több ütemben eltart majd jövő év augusztusának végéig.

Megújul a Vörösmarty tér és környéke

A testület egyhangúlag adta tulajdonosi hozzájárulását a tér felújításához az V. kerületi önkormányzatnak mint projektgazdának. A komplex felújítás elsődleges célja a környező utcákkal egységes arculat kialakítása, a Vörösmarty tér jelenleg is domináló gyalogos forgalmának megtartása, a közösségi tér jelleg fejlesztése, valamint az időszakos vásárok közműellátásának előkészítése.

A tér mellett felújítják a Deák Ferenc utca Bécsi utca és a Vigadó épülete közötti szakaszát, a Vigadó utcát, valamint a Harmincad utcát. A rekonstrukció során a teret egyedi, természetes lapkővel burkolják le, valamint megújítják a forgalomtechnikai elemeket, az úttartozékokat – a szegélyeket, a parkolásgátló elemeket, a faveremrácsokat – és az utcabútorokat. Továbbá korszerűsítik a felszíni vízelvezetést, felújítják, illetve cserélik a közműveket és fejlesztik a világítást is.

A téren az egészséges fák megtartása mellett, további fákat ültetnének, illetve a Vörösmarty szobor körül gyepes felület létesítenének. A kivitelezési munkák tervezett kezdete szeptember eleje, a projekt befejezésének végső határideje jövő év augusztusának vége. A felújítást teljes egészében a kerület finanszírozza belügyminisztériumi támogatásból tervezetten, bruttó 1,6 milliárd forintból.

A tervezett ütemezés szerint a kivitelezés a téli és a tavaszi vásár miatt kettő, illetve másfél hónapig szünetelne.

Megállapodás a Magyar Autóklubbal

Az ülésen elfogadták azt az előterjesztést is, miszerint szükséges a közutakon és járdákon egyre gyakrabban megjelenő, új típusú közlekedési eszközökre – segway, elektromos roller, beerbike – is kellő figyelmet fordítani. A legfontosabb cél, hogy a közlekedés rendje és biztonsága érdekében használatukra egyértelmű szabályozás vonatkozzon, viszonyuk a közlekedés egyéb résztvevőivel jól körülhatárolt legyen.

A fővárosi önkormányzat kiemelten fontosnak tarja az autós társadalom érdekeinek érvényre jutását

– áll a Magyar Autóklubbal kötött megállapodásban. A főváros arra törekszik, hogy az autós társadalom a budapesti közlekedésben betöltött szerepe arányában – az autóklubon keresztüli – szervezett keretek között kapjon lehetőséget a főváros közlekedésével összefüggő jogalkotási folyamatok véleményezésében. Tarlós István főpolgármester közölte, a kerékpárosokkal is készülnek együttműködési megállapodás megkötésére.

Újra lesz autómentes nap

A közgyűlés döntése alapján Budapest immár tizenhetedik alkalommal csatlakozik az Európai mobilitási héthez, amelynek központi eseményeként tartják az Andrássy úti mobilitási hétvégét és szervezik meg az autómentes napot. Az eseményt Európa-szerte minden év szeptember 16. és 22. között rendezik meg. A kampány célja, hogy bátorítsa a tagállamok helyi hatóságait, hogy vezessenek be és népszerűsítsenek fenntartható közlekedési intézkedéseket, és felhívják a lakosság figyelmét a közlekedés alternatíváira.

Stratégiai megállapodás a MOL-lal

A főváros és a MOL stratégiai megállapodás megkötésével kívánja továbbfejleszteni és elmélyíteni eddigi együttműködését. Ennek legfontosabb területe a közlekedés, illetve az ahhoz kapcsolódó környezeti szempontok – mint a károsanyag-kibocsátás csökkentése vagy a levegőminőség javítása – lehető leghatékonyabb érvényre juttatása.

A dokumentum érinti a fenntartható közlekedésfejlesztés és a hatékonyabb energiafelhasználás, valamint a gyalogos, a kerékpáros valamint a közösségi közlekedés területén kialakítható együttműködési lehetőségeket. A stratégiai megállapodásban szerepet kapnak az innováció ösztönzése, a helyi gazdaság versenyképességének támogatása, az új vagy megújuló közösségi terek létrehozása, továbbá új sporttámogatási rendszer kidolgozása.

A főváros továbbá arról is döntött, hogy új parkolási fizetőövezeteket alakítanak ki Újbudán és Zuglóban.

Ellenzéki meglátások

A Jobbik szerint legalább tízezer újabb P+R helyre van szükség ahhoz, hogy érzékelhetően javuljon a parkolási helyzet a fővárosban. A Fővárosi Közgyűlés jobbikos tagja, Tokodi Marcell azt mondta, legfeljebb 80 milliárd forintba kerülne e helyek megépítése. Az ellenzéki képviselő azt sürgette, hogy

BKK-bérlettel ingyen lehessen használni ezeket a parkolóhelyeket, amelyekhez többszintes, a közösségi közlekedéshez kapcsolódó parkolóházakat kellene építeni.

A Demokratikus Koalíció képviselője, Gy. Németh Erzsébet szerint a budapesti parkolási rendszer az autósok megsarcolása. A politikus azt mondta, arra szükség van, hogy díjat szedjenek a parkolásért, de arra nincs, hogy a kerületi polgármesterek "hoci-nesze alapon", a másik kerületnek kedvező módon támogassák a már szükségtelen zónakiterjesztéseket és díjemeléseket. Kifogásolta azt is, hogy

az ebből származó, évi 10-14 milliárd forintos bevételt nem forgatják vissza a P+R rendszer és a közösségi közlekedés fejlesztésébe.

Hatszáz városligeti fát vehet ki a védettség alól a Fővárosi Közgyűlés, így azzal lehet számolni, hogy ezeket kivágják – ezt Gál József, a testület LMP-s tagja vetette fel. Kifogásolta, hogy

a közgyűlés úgy tárgyalja a városligeti építési szabályzat módosítását, hogy csak éjfélkor jár le az egyeztetési határidő,

így a látszata sincs meg annak, hogy megkérdezik az embereket a témában. Problémaként említette, hogy a módosítás a 80 négyzetméteres vendéglátóhelyek számára 500 négyzetméteres terasz kialakítását teszi lehetővé. A tervmódosítás nyomán egy kis botanikus kert és egy játszótér is megszűnhet - tette hozzá.

Tarlós István főpolgármesternek el kell döntenie, kiket képvisel: Budapestet vagy a Fideszt – jelentette ki az MSZP-s Horváth Csaba. Azt mondta – feltehetően a Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkárságra utalva –, hogy Tarlós Istvánnak vissza kell utasítania, hogy "helytartókat kap, akik nem segíteni, hanem lassítani fogják a munkát". Megjegyezve:

"a budapestiek kétharmada már nemet mondott Orbánra és a Fideszre", és ha a főpolgármester "így folytatja, akkor Tarlósra is nemet fog mondani a budapestiek kétharmada".

A Párbeszéd képviselője, V. Naszályi Márta szerint nincs szükség a Fürjes Balázs által vezetett Budapestért és agglomerációért felelős államtitkárságra. Mint mondta,

2010 óta a fővárostól egyre több forrást és hatáskört vesznek el,

hatásköri és pénzügyi nehézségek miatt mára a beérkezett forrásokat sem tudja felhasználni Budapest, az állam pedig azzal koronázta meg ezt a folyamatot, hogy a város hosszú távú fejlesztésével „törődő” államtitkárt neveznek ki. Az ellenzéki politikus szerint a főváros 2030-ig szóló fejlesztési tervének végrehajtására, nem pedig új kidolgozására volna szükség.

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×