Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Veszélyben a szentgotthárdi Opel-gyár

Veszélyben a szentgotthárdi Opel-gyár

Első körben mintegy száz kölcsönzött munkást küldtek el a szentgotthárdi Opel-gyárból, de az ott dolgozók további elbocsátásoktól tartanak. A PSA ugyanis olyan feltétekkel vásárolta meg a General Motorstól az Opelt, amelynek következtében nem áll érdekében német fejlesztésű alkatrészeket használni. A szentgotthárdi üzem jövője ezzel megkérdőjeleződik - írja a Magyar Idők.

Segítségkérő levelet kapott a Magyar Idők szerkesztősége, amelynek írója arra hívja fel a figyelmet: mintegy száz embert bocsátottak el a szentgotthárdi Opel-gyárból. A lap korábban megírta, hogy a francia–német autóipari összeolvadás jegyében négyszáz embert küldenek el az Opel brit márkája, a Vauxhall ellesmere-i üzemében. A gyárban dolgozó levélíró azt írta, „a jelenséget cinikus módon nem nevezik elbocsátásnak, mert első lépcsőben a kölcsönzött munkaerőtől válnak meg. Ezek az emberek is évek óta a gyárban dolgoztak, felvételkor ugyan hangoztatták, hogy nem kerülnek hátrányba a kölcsönzött státus miatt, de ez a valóságban nem így van. A megrendelések csökkenése miatt januártól további létszámleépítés lesz, de az már érinteni fogja az opeles állományt is.”

A Magyar Idők megkereste az Opel Magyarországot, de választ nem kapott.

Az elbocsátások hátterében az állhat, hogy a Peugeot-Citroën autóipari csoport nem kívánja használni az Opel által fejlesztett és gyártott motorokat. A közelmúltban nyilvánosságra került, hogy a francia PSA összes autóját saját motorjaival fogja szállítani, ugyanis a még az amerikai General Motors irányításával kifejlesztett technológiák használatáért licencdíjat kell fizetnie – közölte Gilles Le Borgne, a PSA fejlesztéséért felelős vezetője. A menedzser szerint minden Opelt Németországban fognak fejleszteni, de nem akarják ugyanazt a munkát kétszer (a francia anyacégnél és a német leányvállalatnál is) elvégezni. Elkezdik a PSA platformjának használatát, igaz, az átállás időbe telik. Ezzel egyidejűleg igyekeznek megszabadulni a GM-nek fizetendő licencdíjaktól, de arról még nem döntöttek, mi lesz az Opel saját motorjaival.

A francia PSA-csoport júliusban vásárolta meg az Opelt, így a szentgotthárdi Opel-gyárat is, ami a térség legnagyobb foglalkoztatója és legnagyobb adófizetője. A gyár 25. születésnapi ünnepségén, márciusban bizakodók voltak a vezetők, bejelentették, hogy hosszú távra terveznek.

A szentgotthárdi gyárban Opel-motorokat gyártanak, idén februárban készült el a kilencmilliomodik. Ha a PSA valóban teljesen átáll a saját motorjai használatára, kérdésessé válhat a gyár jövője, ami katasztrofális hatással lenne a térségre.

A levélíró szerint a vállalat vezetése tehetetlen. Külön pikantériája a helyzetnek, hogy a szentgotthárdi gyár igazgatója, Grzegorz Buchal lengyel szakember. Ez azért lehet érdekes – vélekedett a levélíró –, mert a PSA úgymond megversenyeztette az Opel-gyárakat a jövőben gyártandó motorokra, és az egyik legfőbb rivális épp a lengyelországi gyár. Kérdés, hogy mennyire viseli a szívén a szentgotthárdi gyár sorsát egy olyan ember, akinek a korábbi munkahelye és egyben hazája is pályázik a jövőjét jelentő megrendelésre.

„A fentiekből az következik (és ezt ki is mondták a vezetőink), ha nem kap új projektet a gyár, akkor 2020 után nem lesz munka” – idézi a Magyar Idők a levelet.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×