eur:
414.6
usd:
398.19
bux:
79312.73
2024. december 23. hétfő Viktória
Down-világnap: az elfogadás mindenki számára létfontosságú

Down-világnap: az elfogadás mindenki számára létfontosságú

Március 21-e a Down-szindróma világnapja, amelynek célja, hogy növelje a társadalmi elfogadást és segítsen abban, hogy a Down-szindrómások teljes életet élhessenek - mondta az InfoRádiónak Kisari Károly, a Down Egyesület vezetője.

A Down Egyesület vezetője elmondta, egyrészt azon dolgoznak, hogy a társadalom és a köznevelési rendszer pozitívabban fogadja a Down-szindrómát, másrészt szolgáltatásokat és információkat nyújtanak a családoknak.

„Nyíregyházán 2011 óta működik korai fejlesztő központ, 2017 szeptemberétől Budapesten is indul.”

A PISA-felmérésből is látszik, hogy a magyar köznevelésben tapasztalható dimenzió nem kielégítő – jelentette ki Kisari Károly. Hozzátette,

a világon jól működő oktatási rendszerek nyitnak az eltérő fejlődésű emberek felé,

ami lehet pozitív és negatív irányú is.

„Azok az oktatási modellek működnek jól, amelyben tudják ezt kezelni. Ez egy más dimenzió, amiben helye van a normál iskolákban a Down-szindrómának is.”

Down-világnap: az elfogadás mindenki számára létfontosságú

Magyarországon ellenkező irányba megy a köznevelés rendszere, ami a társadalom szűk rétegét tudja kielégíteni – mondta a Down Egyesület vezetője. Hozzátette, a 100-as és plusz-mínusz öt IQ-val rendelkezőkre korlátozódik, ez a gyerekeknek csak tíz százaléka.

„Kilencven százalékuknak nem tud megfelelő alternatívát nyújtani. Ők úgynevezett eltérő fejlődési igényűek. Különböző mértékben. A Down-szindrómások ebbe a csoportba tartoznak.”

A 2007-es ENSZ-egyezmény, az EU-s normák, a magyar jogszabályok és az alkotmány szerint

egy Down-szindrómával élő embernek is joga van a hozzá legközelebb eső oktatási intézményben megkapni a számára legmagasabb színvonalú szolgáltatást

– hangsúlyozta Kisari Károly.

„Ez a mai köznevelési rendszerben esélytelen. Gyakran előfordul, hogy egy fogyatékossággal élő gyereknek kollégiumba kell mennie, mert a településén nincs olyan intézmény, ami be tudná fogadni.”

Az a típusú köznevelési sztenderd, ami lehetővé teszi a Down-szindrómával élő gyerekek befogadását, a tipikus fejlődésű gyerekeknek is létfontosságú – fogalmazott Kisari Károly.

„A tolerancia, a kooperáció, a differenciáltság, az egymás elfogadása a jövő társadalmának alapfeltétele.

Lehet, hogy ezek túl nagy szavak, de a Down világnapján megengedhetőek.”

Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×