Az érintettek a megfelelő adóhatósági felügyeletet biztosító eszközt egyablakos rendszerben, az adatkapcsolatot biztosító előfizetéssel és szervizeléssel együtt vehetik igénybe.
A cél az illegális szereplők, és az áfacsalók kiszűrése, amit a gyakorlatban az automata lelkének is nevezett, úgynevezett automata felügyeleti egység biztosít. Ezzel az eszközzel kizárható a bevétel eltitkolása, mivel az automaták értékesítési adatai online jutnak el a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) - közölték.
A vállalkozók a felügyeleti szolgáltatóval szerződnek majd, amellyel a gyakorlatban egy "három az egyben" szolgáltatást kötnek: nemcsak az automata felügyeleti egység megvételét, hanem annak az automatába történő beszerelést és folyamatos működtetést is biztosítania kell a szolgáltatónak. Az adóhivatali adatszolgáltatásra kiépített adatkapcsolat egyben a vállalkozó hatékonyságát is javíthatja, ha - a két fél megállapodása alapján - a felügyeleti szolgáltató például készpénzmentes fizetési megoldást, vagy logisztikai támogatást is nyújt az üzemeltető számára.
A közlemény emlékeztet: már a 2015-ös regisztráció is jelentősen fehérítette a szektort. A Magyarországon működő étel- és italautomaták csaknem 20 százalékát - nagyjából 5 ezret - még tavaly leszereltek az üzemeltetők. A NAV ellenőrzési szakterülete szerint a gépek jelentős része a közterhek megfizetése nélkül üzemelt, a készülékek pedig épp azért tűntek el, mert minden automatát be kellett jelenteni az adóhivatalhoz.
A regisztráció után a második lépés az automaták felügyeleti egységgel történő ellátása, amely egy hatóságilag vizsgált és engedélyezett műszaki berendezés. Ezt - a trükközések elkerülése és kizárása érdekében - a már meglévő automata berendezések vezérlőpaneljéhez elválaszthatatlanul kapcsolódó módon kell beépíteni. Ezzel a lépéssel a kormány megvédi a szektor tisztességes vállalkozóit a bevétel eltitkolását üzletvitelszerűen alkalmazó adócsalóktól - olvasható a közleményben.