„Az általam előre elképzeltnél jobban sikerült a megbeszélés, amit optimálisnak látnék, attól elmaradt.”
Így értékelte a főpolgármester azt a megbeszélést, amely közte és Orbán Viktor kormányfő között zajlott még szeptember elején. Tarlós István hangsúlyozta: több kézzelfogható eredményt is hozott az egyeztetés, és bár az eredeti célja az volt, hogy Budapestet a központosított hulladékkezelő cégtől teljesen külön kezeljék, úgy látja, sikerült kompromisszumot elérni.
„Nem akarjuk mi kifizetni a vidéki városok deficitjeit. Amivel Budapestnek be kell szállnia ebbe az egységesítésbe, az az eredetileg elképzelt közel tízmilliárd helyett nem lehet több kettőnél, kompenzálásképpen, és erről meg is jelent már a kormányhatározat, 2,4 milliárd forinttal többet kapunk fejlesztésre.”
A főpolgármester kitért arra is, hogy határidőre megérkezett a fővároshoz a Miniszterelnökségtől a 3-as metró felújításának kormányzati támogató tanúsítványa.
„Délután 4-kor beszéltem a miniszterelnökkel az elnökségi ülésen, 23:16 perckor ott volt a támogatói tanúsítvány és éjfél előtt feltöltötte a közbeszerzési cég a rendszerbe.”
Tarlós István beszélt a 3-as metró rekonstrukciójához kapcsolódó buszpótlásról is. Közölte, a Budapesti Közlekedési Központ kiírta a tendert a szolgáltatásvásárlásra.
„A zenét a kormány rendelte, a zenés felárat a kormány fizeti, tehát Budapestet anyagi veszteség nem éri. Ha a biztonságot is szem előtt tartjuk, ezeknek a buszoknak legkésőbb február közepére ott kell sorakozniuk.”
A főpolgármester közölte, hogy a buszpótlás körül kialakult huzavona miatt csak február végén vagy március elején kezdődik meg a 3-as metró felújítása. A rekonstrukció befejezése Tarlós István szerint 2019 végén, 2020 tavaszán várható.
Az állam november végén átveszi a fővárostól a HÉV-et, ezért az ő feladata lesz a felújítása is - mondta a főpolgármester.
„A HÉV-vonalak infrastruktúrájának is egy tekintélyes része, valamint a szerelvények nagyon elhasználódtak, ezeket rövid időn belül ki kell cserélni. A szakma ezt a munkát 60-100 milliárd forint közé becsüli, mivel az állam átveszi, ezeknek a fedezetbiztosítása az állam feladata lesz.”
A főpolgármester beszélt a dugódíjról is, amit ő behajtási díjnak nevez. Ha az Európai Unió megbünteti Magyarországot, mert az nem vezette be ezt a díjat, akkor a bírságot az államnak kell kifizetnie - jelentette ki Tarlós István.
„Ennek a beruházásnak a finanszírozása a magyar források tekintetében 79 százalékban állami, 21 százalékban fővárosi, ez megint egy tízéves megállapodás, nincs miről vitatkozni. Ha lesz büntetés, akkor hivatalból és kötelező módon annak a 79 százalékát kénytelen az állam kifizetni. Nem ilyeneket mondani, hogy van lehetőség átvállalni. Egy csodát! Eleve hivatalból a kormányt terheli. Én a maradék 21 százalékot sem akarom kifizetni, és nem mutatok hajlandóságot iránta, mert azért az mégiscsak egy vicc, hogy egy jóval korábbi vezetés bevállal egy kötelezettséget, utána hoz a parlament egy törvényt, amit betartani megint nem alternatíva. Ennek a következményeként büntetés jön, hogy képzeli azt bárki, hogy azt a főváros fogja kifizetni.”
A főpolgármester szigorúbb fellépést ígér azokkal a kivitelezőkkel szemben, akik nem takarítanak fel maguk után a nagy fővárosi építkezések helyszínein.
„Nem értem, hogy nincs valakiben annyi jóérzés, hogy otthagyja maga után a koszt és a szemetet. Ebben igyekszem majd valamilyen többletszigort alkalmazni.”
Tarlós István az InfoRádió Aréna című műsorában azt is megígérte, hogy utánanéz a margitszigeti csatornaberuházással kapcsolatos panaszoknak.