Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Miért nincsenek autószállító vonatok?

Miért nincsenek autószállító vonatok?

A német vasúttársaság 2017-ben megszünteti az autószállítási szolgáltatását, mert az olcsó bérautók és repülőjegyek miatt nincs rá igény. Magyarországon már évek óta nem járnak az autóvonatok, amelyek korábban nagyon népszerűek voltak a nyári időszakban.

Németországból kereste meg egy hallgató az InfoRádiót azzal a kérdéssel, van-e olyan vonat, amely nemcsak őt, hanem a személygépkocsiját is Magyarországra, illetve visszaszállítaná. Ezt kényelmes és olcsó megoldásnak tartaná, hiszen kipihenten érkezne és a vonatjegy kevesebbe kerül, mint a benzin. Magyarországon pedig a saját kocsiját vezethetné, nem pedig egy bérautót.

Az InfoRádió megkereste a MÁV-Start Zrt-t, amely írásban válaszolt a kérdéseinkre. „Korábban volt, de már nincs ilyen szolgáltatása a vasúttársaságnak. Az alap-, és a járulékos költségek - például az utazás, a speciális technológia és az állomásokon fizetendő díjak - miatt a jelenlegi árérzékeny piacon nincs kereslet erre a szolgáltatásra" - olvasható a cég közleményében.

Sokáig pedig volt igény az autóvonatokra - mondta T. Hámori Ferenc, az Indóház vasúti magazin főszerkesztője.

"Még a rendszerváltás előtt a keletnémet turisták előszeretettel használták az autószállító vonatot. Egy vonatpárról beszélünk, ez volt a legendás Saxonia nemzetközi gyorsvonat. Drezdából indult, ott lehetett bevagonírozni az autókat, másfél órát vett igénybe a művelet. Barsandaunál lépett ki Kelet-Németországból a vonat, Komáromnál be Magyarországra" - idézte fel a főszerkesztő.

"A Keleti pályaudvaron volt az az úgynevezett fejrámpa, amelynek a maradványai ma is láthatók a Kerepesi út felőli oldalon  a 14. vágánynál. A keletnémet turisták elsősorban a Balatont keresték fel, a siófoki állomáson is van egy lehajtórámpa, ahol a Trabantok, Wartburgok, Skodák és Daciák lehajthattak" - mondta T. Hámori Ferenc.

A főszerkesztő elmondta, a jegy olcsó volt. Egy odaútért 1300 forintot kellett fizetni, ez, mint kiemelte, még az akkori árakon is megfizethető szolgáltatás volt.

A német-magyar vonal megszűnésének okait részletezve T. Hámori Ferenc elmondta: "az egykori keletnémet állampolgároknak megszűnt az érdeklődése a magyarországi turisztikai desztinációk iránt, illetve megengedhették maguknak azt, hogy más módon tegyék meg az utat."

Például fapados repülővel, majd bérelt autóval, amelynek áraival már a Deutsche Bahn sem tud versenyezni, ezért 2017-ben, ötven év után megszünteti az autószállítási szolgáltatását. Néhány másik ország vasúttársasága még kitart. Bécsből Hamburgba, Kölnbe, Düsseldorfba, Feldkirchbe, Livornóba és Veronába, valamint Grazból Feldkirchbe, onnan pedig Villachba járnak autóvonatok. Hollandiából Ausztriába, Kassáról Prágába, Zágrábból Splitbe, Belgrádból pedig a montenegrói Bar kikötővárosába lehet eljutni ezen a módon.

Az autószállító vonatjáratokhoz két órával az indulás előtt kell kiérkezni, és nemcsak az utas, hanem a gépjármű után is meg kell fizetni a viteldíjat

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 27. 05:00
×
×
×
×