Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Miért nincsenek autószállító vonatok?

Miért nincsenek autószállító vonatok?

A német vasúttársaság 2017-ben megszünteti az autószállítási szolgáltatását, mert az olcsó bérautók és repülőjegyek miatt nincs rá igény. Magyarországon már évek óta nem járnak az autóvonatok, amelyek korábban nagyon népszerűek voltak a nyári időszakban.

Németországból kereste meg egy hallgató az InfoRádiót azzal a kérdéssel, van-e olyan vonat, amely nemcsak őt, hanem a személygépkocsiját is Magyarországra, illetve visszaszállítaná. Ezt kényelmes és olcsó megoldásnak tartaná, hiszen kipihenten érkezne és a vonatjegy kevesebbe kerül, mint a benzin. Magyarországon pedig a saját kocsiját vezethetné, nem pedig egy bérautót.

Az InfoRádió megkereste a MÁV-Start Zrt-t, amely írásban válaszolt a kérdéseinkre. „Korábban volt, de már nincs ilyen szolgáltatása a vasúttársaságnak. Az alap-, és a járulékos költségek - például az utazás, a speciális technológia és az állomásokon fizetendő díjak - miatt a jelenlegi árérzékeny piacon nincs kereslet erre a szolgáltatásra" - olvasható a cég közleményében.

Sokáig pedig volt igény az autóvonatokra - mondta T. Hámori Ferenc, az Indóház vasúti magazin főszerkesztője.

"Még a rendszerváltás előtt a keletnémet turisták előszeretettel használták az autószállító vonatot. Egy vonatpárról beszélünk, ez volt a legendás Saxonia nemzetközi gyorsvonat. Drezdából indult, ott lehetett bevagonírozni az autókat, másfél órát vett igénybe a művelet. Barsandaunál lépett ki Kelet-Németországból a vonat, Komáromnál be Magyarországra" - idézte fel a főszerkesztő.

"A Keleti pályaudvaron volt az az úgynevezett fejrámpa, amelynek a maradványai ma is láthatók a Kerepesi út felőli oldalon  a 14. vágánynál. A keletnémet turisták elsősorban a Balatont keresték fel, a siófoki állomáson is van egy lehajtórámpa, ahol a Trabantok, Wartburgok, Skodák és Daciák lehajthattak" - mondta T. Hámori Ferenc.

A főszerkesztő elmondta, a jegy olcsó volt. Egy odaútért 1300 forintot kellett fizetni, ez, mint kiemelte, még az akkori árakon is megfizethető szolgáltatás volt.

A német-magyar vonal megszűnésének okait részletezve T. Hámori Ferenc elmondta: "az egykori keletnémet állampolgároknak megszűnt az érdeklődése a magyarországi turisztikai desztinációk iránt, illetve megengedhették maguknak azt, hogy más módon tegyék meg az utat."

Például fapados repülővel, majd bérelt autóval, amelynek áraival már a Deutsche Bahn sem tud versenyezni, ezért 2017-ben, ötven év után megszünteti az autószállítási szolgáltatását. Néhány másik ország vasúttársasága még kitart. Bécsből Hamburgba, Kölnbe, Düsseldorfba, Feldkirchbe, Livornóba és Veronába, valamint Grazból Feldkirchbe, onnan pedig Villachba járnak autóvonatok. Hollandiából Ausztriába, Kassáról Prágába, Zágrábból Splitbe, Belgrádból pedig a montenegrói Bar kikötővárosába lehet eljutni ezen a módon.

Az autószállító vonatjáratokhoz két órával az indulás előtt kell kiérkezni, és nemcsak az utas, hanem a gépjármű után is meg kell fizetni a viteldíjat

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Sugárzásveszélyre figyelmeztetnek Csernobilban, puccsot szerveznek Moszkvában - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

Sugárzásveszélyre figyelmeztetnek Csernobilban, puccsot szerveznek Moszkvában - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

A Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) friss jelentése szerint megrongálódott a csernobili szarkofág a februári dróntámadást követően, így nem tudja ellátni elsődleges biztosági feladatát, vagyis a sugárzás megakadályozását. Bassár el-Aszad bukott szíriai diktátor egykori hívei szervezkednek Moszkvából, a céljuk, hogy felkeléseket szítsanak az új kormány ellen, és visszaszerezzék elvesztett befolyásukat. Állítólag már 50 ezernél is több harcost számlál a mozgalom. Oroszország tengeri blokáddal válaszolhat az ukrán kikötőkből induló áruszállítmányokra az orosz tartályhajókat ért ukrán dróntámadások után. Ez az akció azonban sok veszélyt rejt: Moszkva pontosan a növekvő veszteségek miatt vonult vissz a Fekete-tengerről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 6. 14:02
×
×
×
×