Ha a gyerekeket már ötéves korukban megtanítják írni, olvasni, később elveszthetik érdeklődésüket a könyvek iránt - véli Lilian Katz, az Illiois Egyetem professzora.
A szakértő szerint különösen a fiúk számára káros, ha korán vezetik be őket a betűk birodalmába.
Angliában egyre többen figyelnek fel arra, milyen rosszak a fiatalok olvasási képességei: a 14 éves diákok negyede nem tud megfelelni az elvárásoknak.
Korábban a Cambridge Egyetem szakértői bírálták a brit kormányt, amiért a gyermekek műveltségének fejlesztésre kidolgozott, 500 millió fontból megvalósított programja csak nagyon gyenge eredménnyel járt.
Az egyetem által készített jelentés megállapította: az angol gyerekek olvasási képességei 50 év óta változatlanok.
A hároméveseknél kezdenék
Lilian Katz professzor úgy véli, az az elképzelés, amely szerint már a három-, négyéves csemetéket is taníttatni akarják, hosszú távon rendkívül komoly problémákat okozhat.
Az angliai iskolák jelenleg ötévesen kezdik tanítani a gyerekeket, de a kormány tervezi annak a rendszernek a bevezetését, amelyben már az ennél fiatalabbakat is írásra, olvasásra okítanák.
A kicsi gyerekek tanítása rendben lévőnek tűnhet rövid távon, de hosszú távon nem teljesítenek jobban azok, akiket három-, négyéves korukban kezdtek el oktatni. Sok gyerek számára ez még ötévesen is korai - mondta Lilian Katz.
A fiúkra ennek erősebb a negatív hatása. A legtöbb fiú olyan kultúrákban nő fel, amelyekben elvárják tőlük, hogy magabiztosak és aktívak legyenek.
A tanítás során passzívak, befogadók és elsősorban reagálnak, hosszú távon pedig ez rossz. A legtöbb kultúrában a lányok hamarabb kezdik elfogadni, és jobban viselik a tanítást - magyarázta a professzor.
A svédek nem értik
Svédországban a gyerekek hat- vagy hétéves korukban kerülnek a közoktatásba, mert az ottani szakemberek úgy vélik: ez az ideális kor az iskolakezdésre. Ingrid Pramling-Samuelsson oktatási szakértőt, a Göteborgi Egyetem professzorát is meglepte, amire a britek készülnek.
A két professzorasszony az Oxfordi Egyetem által szervezett konferencián mondta el véleményét a korai oktatás kérdéséről. Itt felszólalt a brit gyermekügyi miniszter is, aki továbbra is úgy véli: igenis fontos, hogy már az egészen kicsikre is kiterjesszék a nemzeti tantervet.
Karácsony Gergely lépett a helyettese ügyében: Kiss Ambrusból főigazgató lesz