eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Electric car lithium battery pack and power connections
Nyitókép: Getty Images/Witthaya Prasongsin

Rosszul áll a volt Tesla-vezér európai, zöld mintaprojektje

Rossz befektetésnek bizonyult egy svéd, elektromos autók számára akkumulátorokat gyártó cég. A cég részvényei a múlt hétig 85 százalékot vesztettek értékükből. Az ok: Európában visszaesett a kereslet az elektromos autók iránt.

A svéd Northvolt nem is olyan régen az európai nettó zéró emissziós átállás egyik nagy ígérete volt. Európa egyik legnagyobb akkumulátorgyárát építette a kontinens autóipara számára. A cég legsikeresebb időszakában 12 milliárd dollárra becsülték az értékét.

Az utóbbi hónapokban azonban már elkezdte leépíteni dolgozói létszámát és kétségbeesetten keresi a pénzügyi mentőövet. Egyik legnagyobb befektetője, a londoni tőzsdén jegyzett Scottish Mortgage Investment Trust októberben nyilvánosságra került adatok szerint a 2022-es 380 millió fontról 57 millió fontra értékelte le a részesedését.

„Ez a leírás arra utal, hogy a befektetők szerint több mint 10 milliárd dollárral zuhanhat a cég értéke”

– írta a Telegraph című brit lap. Az újság megjegyzi, hogy a befektetők gyakran felmérik, hogy mennyit érnek az adott papírjaik, az úgynevezett fair érték alapján, azaz hogy mennyit kapnának értük.

A Northvolt tisztában van a számára lesújtó hírrel és a Reuters jelentése szerint sürgősen 200 millió dollár rövid távú befektetést próbált szerezni a vásárlóitól és hitelezőitől. A vállalat, amelyet a Tesla egyik volt cégvezetője, Peter Carlsson alapított, több milliárd eurós hiteleket vett fel olyan akkumulátorok gyártását ígérve, amelyek akár 90 százalékkal kevesebb szén-dioxid-emisszió mellett készülnek, mint a versenytársak termékei.

A cégben tulajdonrésszel bírók közt van az Európai Befektetési Bank, a német és a svéd kormány és a Blackrock befektetési alap. A Northvoltnak az északi sarkkörhöz közeli gyárát vízerőmű által termelt áram hajtja és újrahasznosított anyagokkal dolgozik. A gyártás azonban már korábban akadozott és

az idén nyáron a BMW visszamondta több milliárd eurós megrendelését.

Szeptemberben a vállalat közölte, hogy megválik 1600 dolgozótól és visszafogja a tervezett fejlesztést, amellyel jelentős mértékben kibővítették volna a gyártási kapacitást. A múlt héten a cég még azt bizonygatta: van elég pénze, hogy kifizesse a most esedékessé váló adótartozását.

Mint a Telegraph megjegyzi – burkoltan többször bírálva a brit kormányt és az Európai Unió nettó zéró átállási terveinek szigorú ütemezését –, drámai módon visszaesett az európai gyártók elektromos meghajtású autói iránti kereslet. Augusztusban 44 százalékos volt az eladások visszaesése, ami hároméves mélypont.

Az ok: túl drágák az elektromos kocsik, ami miatt a vásárlók ismét a benzines és dízel járműveket választják. Emellett az olcsó és hazai gyártású akkumulátorokkal hajtott kínai autók kemény versenyt támasztanak az európai modelleknek. Pénteken a Volkswagen, a Northvolt egyik ügyfele közölte: világszerte tíz százalékkal estek elektromos járműveinek eladásai.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×