Tomáš Taraba szlovák környezetvédelmi miniszter megerősítette, hogy Szlovákia első LNG-terminálja a pozsonyi Kikötői híd szomszédságában épülhet meg, a Duna által körülölelt 5500 m2-es területen. A szlovák állam uniós források felhasználásával építené meg a terminált, melynek tervezett átadása 2026-ra tehető. Az építkezés összköltsége meghaladja a 40 millió eurót.
A tárcavezető támogatja a beruházást. Azzal érvel, hogy a teherhajóval szállítható cseppfolyósított földgázzal kell pótolni az Oroszországot sújtó szankciók miatt kieső földgáz behozatalát. A miniszter szerint az orosz szállításokról való leválasztás után olyan infrastruktúrát kell kiépíteni, amely növeli a gázellátás stabilitását Szlovákiában.
„Engem csak az érdekel, hogy technikailag biztonságos legyen a tárolás. Nem én találtam ki azokat az oroszellenes szankciókat, amelyek ártottak nekünk”
– jegyezte meg a szlovák zöldtárca vezetője.
Tomáš Taraba úgy fogalmazott, korábban, még ellenzéki politikusként elsőként bírálta az olcsó energiaforrástól való elzárkózást. „Szerintem ma Oroszország nevet a legjobban, mert hihetetlen bevételekre tesz szert. A szankciós politika egyáltalán nem működik. Az Európai Unió pedig nem értékeli utólag a döntéseit, amikor nyilvánvaló, hogy azok nem érték el a várt hatást” – mondta a tárcavezető.
A gázipar szlovákiai képviselői üdvözlik a terminálról szóló terveket, szerintük a beruházás segít diverzifikálni Szlovákia energiaellátását. A környezetvédők viszont tiltakoznak. Azt mondják, a szlovák fővárosba tervezett LNG-terminál más típusú lesz, mint amilyenek Európa tengermelléki területein épülnek, és más célt fog szolgálni. Radovan Potočár, az energy-portal.sk energetikai elemzője a Pravda napilapnak adott interjújában rámutatott, hogy a pozsonyi LNG-terminál nem lesz része annak az infrastruktúrának, amely a háztartásokat vagy az ipari vállalatokat látja el gázzal.
„A tervezett LNG-terminál nem fogja erősíteni Szlovákia energiabiztonságát a fűtésre vagy ipari felhasználásra szánt gázellátás tekintetében,
mivel a folyami hajók üzemanyagtöltő állomásaként fog üzemelni” – nyilatkozta a lapnak az energetikai elemző.
Katarína Juríková, a Greenpeace Slovakia vezetője is azt mondta, nincs értelme beruházásokat végrehajtani egy olyan területen, ami bukásra van ítélve. „A legutóbbi globális klímacsúcs egyértelmű jelzést küldött, hogy a fosszilis tüzelőanyagoknak leáldozott” – jelentette ki Juríková, aki szerint a környezetvédelmi miniszter érvelése nem változtat azon a tényen, hogy az új infrastruktúra kiépítése ellentétes a Párizsi Megállapodásban vállalt klímacélokkal.