eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Taylor Swift amerikai énekes-dalszerző a MetLife Stadionban ad koncertet New Rutherfordban 2023. május 26-án.
Nyitókép: MTI/EPA/Sarah Yenesel

Neki köszönhető, hogy 33 éve nem látott csúcson a bakelitlemez

Észvesztő módon veszik az emberek világszerte a bakelitlemezeket. A 2023-as év eladásai elérték az 1,8 milliárd dollárt, és egy ágazati csoport 2032-re már 3,4 milliárd dolláros forgalommal számol. Mindez főként egyetlen előadó érdeme.

A Billboard magazin már 2023. kezdetén arról írt, hogy 17 éve folyamatosan emelkedtek az amerikai bakelitlemez-eladások. És úgy tűnik, a trend nem áll meg, egyre többen ismerkednek meg – vagy térnek vissza nosztalgiából – az analóg korszakba.

A popzene gyártásában és fogyasztásában is jeleskedő briteknél 33 éve nem voltak olyan magasak az eladások, mint 2023-ban, és a legtöbb szakíró ezt egy személyhez köti, akinek a neve:

Taylor Swift.

Az énekesnő nem csak a milliárdos bevételt produkáló The Eras turnéjával és koncertfilmjével jutott tehát a csúcsra.

Egy másik nagy dobása az volt, hogy újra felvette 1989 című albumát, amit 2014-ben adtak ki és amely az év legkelendőbb korongja lett Nagy-Britanniában. Taylor nyomában pedig ott örült a trendnek Ed Sheeran, Lana del Rey, Lewis Capaldi, no és a megkerülhetetlen Rolling Stones.

Öreg rockerek és kortalan dívák a nyerők bakeliten

A brit top 10-be emellett bejutott a szintén korosodó és tagjait lassan elvesztő Fleetwood Mac újra kiadott Rumours című albuma, és az örök haragot fogadó Pink Floyd-tagok ikonikus alkotása, a Dark Side of the Moon. Rajtuk kívül a Blur- és a Kylie Minogie-lemezek is kelendők voltak.

A hazai pályán ezüstérmes Stones-korong közben közben Japánban is kisebbfajta őrületet váltott ki. „A 90-es évek óta nem vettem Stones-lemezeket, de megvettem az újat. Ez az album felvillanyoz!” - írta egy felhasználó a közösségi médiában.

A „vinyl” – ez a bakelitnek a szigetországban használatos neve – eladásai 2007 óta folyamatosan emelkednek, de az elmúlt év 11,7 százalékos ugrása különösen kiemelkedő. Segített ebben a karácsonyi roham, amelynek során 250 ezer lemez talált gazdára.

A Telegraph meg is kérdezte olvasóit, hogyan szeretnek zenét hallgatni.

Meglepő módon a legtöbb válaszadó, 44 százalék azt mondta, hogy bakelitlemezen, és csak 22 százalék szavazott a CD-re és 34 százalék a streamingre.

(A korántsem tudományos módszerű közvélemény-kutatás eredményét torzíthatja, hogy a napilapot inkább a konzervatív beállítottságú és idősebb korosztály olvassa, amelynek komoly lemezgyűjteménye lehet otthon.)

Viszont a Brit Lemezintézet adataiból kiderült, hogy a „fizikai formátumok” tartják magukat és a halódó CD-ből még mindig 11 millió darabot sikerült eladni évente. Ennek a médiumnak a túlélését a Take That új lemeze, a This Life biztosította a Swift-album CD-változatával együtt.

Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy a fizikai hordozók mégiscsak lassan elhervadnak, mert 2022-höz képest 1 százalékkal csökkentek tavaly az eladásaik. Igaz, az előző évben sokkal nagyobb volt az esés. A bakelitreneszánsz ellenére a britek online fogyasztják a zenét (86 százalék, főleg a Spotify és az Apple Music platformokon keresztül).

A bakelitlemez mint különleges szuvenír

A lemezcégek közben igyekeznek hírverést csapni a bakelitnek – például azzal, hogy alkalmi termékké varázsolják a limitált színes lemezek, és Taylor Swift esetében a fizikailag dedikált példányok piacra dobásával.

A komoly rajongók képesek ugyanazt az albumot különböző változatokban is megvenni. Itt megint csak Swift és kiadója a mester: a Midnights című albumot négyféle színű bakeliten adták ki és arra ösztönzik a vásárlókat, hogy „egészítsék ki a kollekciójukat”.

Az énekesnő amúgy is olyan globális rajongósereggel rendelkezik (ők a Swiftie-k), akik hajlandók mélyen a pénztárcájukba nyúlni. Még Rishi Sunak brit miniszterelnök is közéjük tartozik.

Feltámadt az HMV

Londonban jelentőset lökött a fizikai hordozók piacán, hogy az Oxford streeten újra megnyílt az ikonikus HMV zeneáruház, amely a zenerajongókat sokkolva négy éve zárt be – akkor úgy tűnt, örökre.

Az IMARC nevű piacelemző és konzultáns cég szerint

„a bakelitlemezek különleges helyet foglalnak el a zenegyűjtők, audiofilek és DJ-k szívében, akik nagy becsben tartott kincsként tekintenek rájuk és egyre gyakrabban használják őket

élő koncerteken, előadásokon és zenei felvételeken. Ráadásul ezek a lemezek mély történelmi és kulturális jelentőséggel bírnak a könnyűzene területén, ami jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a kortárs zenei életben egyre nagyobb az irántuk való kereslet”.

A piackutatók szerint 2032-re az eladások a jelenlegi körülbelül háromszorosára ugorhatnak.

Érdekes módon a magyar köznyelvben „kislemezként” ismert single-k a piacvezetők, amelyek egy-egy kedvenc számot vagy azok újrakevert változatait tartalmazzák. Emellett

a színes lemezek tarolnak, mivel ezeket a vásárlók a limitált kiadással társítják.

A 2023-es év egyik érdekes konceptlemeze, a Nothing But Thieves együttes Dead Club City című albuma a „sztenderd” fekete kiadásban 15 fontért is elérhető, a fehér 25 fontba kerül, míg a piros bakelitért már 50 fontot kell fizetni.

Az adatokból az is kiderül, hogy a férfiak, és érdekes módon közülük is a 26-35 év közöttiek adják a legnagyobb vásárlói szegmenst.

És végül, de nem utolsósorban: a legtöbb bakelitlemez az Ázsia-Csendes-óceáni régióban kel el.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Itt a tavaszi allergiaszezon – figyeljen az is, aki most nem allergiás

A tavaszi allergiák és a tünetek a teljes magyar lakosság csaknem tíz százalékát érintik, néhány éven belül pedig akár 20-25 százalék is lehet ez az arány – mondta az InfoRádióban Nékám Kristóf. Az allergológus szerint érdemes akkor is elmenni az orvoshoz, ha valaki nem tudja biztosan, mire allergiás, mert teszttel egyszerűen és gyorsan ki lehet mutatni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 21. 14:33
×
×
×
×