eur:
411.22
usd:
392.73
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Blue cap of the adblue tank in a truck
Nyitókép: Miguel Perfectti/Getty Images

Szlovákiában is hiánycikk az AdBlue

Miután kiderült, hogy az AdBlue legnagyobb európai gyártója, a vágsellyei Duslo vegyipari vállalat korlátozza az adalékanyag gyártást, Szlovákiában is elkezdték felvásárolni az üzemanyagadalékot, amely így néhány nap alatt hiánycikké vált az országban. A szlovák gazdasági tárca utasítására ezért az Állami Tartalékalap 500 ezer liter AdBlue üzemanyagadalékot vásárol. Eközben a Mol-csoport szlovák leányvállalata, a Slovnaft a saját töltőállomásain már korlátozta az AdBlue árusítását.

Az AdBlue legnagyobb gyártója Európában a szlovákiai Vágsellyén található Duslo. Peter Blaha, a vegyipari vállalat igazgatója maga is megerősítette, hogy azoknak a dízelautóknak a tulajdonosai, melyek működéséhez elengedhetetlen az AdBlue, tömeges felvásárlásba kezdtek, ez pedig könnyen hiányt idézhet elő. „Gyakori eset, hogy ciszternásautóval leszállítjuk az AdBlue folyadékot a legnagyobb benzinkutakra, ott azonban már teherautókkal várakoznak, s pillanatok alatt felvásárolják a teljes készletet” – számolt be a tapasztalatairól az adalékanyagot gyártó szlovák vegyipari vállalat igazgatója. Ez a jelenség a fuvarozó cégek figyelmét is felkeltette, mivel az AdBlue hiánya akár le is állíthatja a teherforgalmat.

Peter Kremský, a kormánypárti OĽaNO parlamenti képviselője szerint az államnak mindenképp kötelessége lenne a lakosság számára is bebiztosítani a megfelelő mennyiséget. Úgy tájékoztatott, gyakran előfordult az utóbbi napokban, hogy az AdBlue készletet egy benzinkúton egyetlen személy vásárolta fel azzal a céllal, hogy külföldön jóval drágábban eladja, a feketepiacon ugyanis ennek az adaléknak is jelentősen megugrott az ára. A képviselő felszólította a gazdasági minisztert, hogy lépjen közbe, és korlátozza az AdBlue árusítását, és hozzon olyan intézkedést, amely alapján az autótulajdonosok csak közvetlenül az autójuk tartályába tudják tankolni.

A helyzet komolysága miatt a szlovák gazdasági minisztérium utasította az Állami Tartalékalapot, hogy vásároljanak 500 ezer liter AdBlue üzemanyagadalékot. „Ez az állam szükségleteit szolgálja, hogy képesek legyünk a saját szervezeteink ellátására” – magyarázta Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter, hogy mi is lesz a félmillió liter adalék sorsa. Az Állami Tartalékalap megerősítette, hogy megkezdte az AdBlue adalék beszerzését, ez a folyamat azonban néhány hétig, de akár hónapokig is eltarthat.

Eközben a Mol szlovák leányvállalata, a Slovnaft, a saját töltőállomásain már korlátozta az AdBlue árusítását, egy vevőre legfeljebb száz liter jut az adalékból. A vállalat arra is figyelmeztetett, hogy bizonyos töltőállomásokon hiány léphet fel, mindent megtesznek azonban azért, hogy minél hamarabb orvosolják a problémát.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Az orosz invázió okozta pusztító gazdasági visszaesés ellenére Ukrajna 2023-ban figyelemre méltó ellenállóképességet mutatott, a gyászos 2022-es év után a GDP-je 5,3%-kal nőtt. Ugyanakkor a háború hosszú távú hatásai súlyosak: a költségvetési kiadások drasztikus emelkedése mellett a szociális, egészségügyi és oktatási források csökkenése demográfiai problémákhoz vezethet. Az EU és más nemzetközi partnerek támogatása kulcsfontosságú Ukrajna újjáépítéséhez, amelynek költségei a Világbank szerint elérhetik a 486 milliárd dollárt. A rekonstrukciós beruházások nemcsak Ukrajna talpra állását segíthetik, hanem stratégiai előnyöket hozhatnak az EU számára is, különösen a zöldenergia és az agrárszektorok terén – írja elemzésében a Vienna Institute for International Economics Studies (WiiW).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×