Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.54
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Méregdrága megoldás a dízelbotrányra

Méregdrága megoldás a dízelbotrányra

A légszennyezés visszaszorítása érdekében megállapodás született a dízelmeghajtású autók szoftverátalakításáról a Berlinben rendezett "dízel-csúcsértekezleten". Ennek értelmében az autógyárak költségére az euro-5, és az euro-6 normás kocsikat olyan új szoftverrel látják el, amely a jármű nitrogénoxid-kibocsátását közel egy-harmaddal csökkenti.

Németország közútjain csaknem ötvenmillió autó közlekedik. Minden harmadik dízelmeghajtású. A két évvel ezelőtt kirobbant emissziós botrány ráirányította a közvélemény figyelmét is a dízelautók szerfelett magas légszennyezésére. Miután a környezetvédők követelni kezdték, hogy tiltsák be a dízelmeghajtású járművek forgalmát, a kormány és az autógyárak csúcsértekezlet keretében döntést hoztak az érintett járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentéséről.

A Berlinben tartott konferencián az öt német gépkocsikonszern vezetői közölték, hogy saját költségükre átalakítják több mint 5 millió dízelautó szoftverjét, amelynek következtében átlagosan 25-30 százalékkal kevesebb nitrogén-dioxid kerül majd a levegőbe. Az intézkedés az euro-5, valamint az euro-6 normás kocsikra vonatkozik.

Az autógyárak késznek mutatkoztak arra is, hogy ha valaki az év végéig eladja régebbi dízel típusú kocsiját és újat vesz, legalább kétezer euró jutalomban is részesül.

Az értekezleten megállapodtak abban is, hogy fél milliárd euró értékben pénzalapot létesítenek környezetkímélő városi közlekedés kialakítására.

Az alap anyagi feltételét a kormány és az öt német gépkocsikonszern fele-fele arányban biztosítja. A közlekedési miniszter elmondta, hogy a szoftverfrissítés eredményességét a jövőben szúrópróbaszerűen, rendszeresen ellenőrzik majd valós, utcai körülmények között.

A tanácskozáson szintén résztvevő környezetvédelmi miniszter a helyes irányba mutató első lépésnek nevezte a több mint ötmillió dízelautó szoftverjének átalakítását, de hangsúlyozta, hogy a fontolóra kell venni a hardverfrissítést is, ami a gyakorlatban új alkatrészek beépítését is jelenti.

Becslések szerint a szoftverátalakítás gépkocsikként 100, míg a hardverfrissítés akár másfél ezer euróba is kerülhet.

A német autóklub, az ADAC üdvözölte ugyan a megállapodást, de sajnálatosnak nevezte, hogy a politika meghajolt az ipar előtt és megelégedett a szoftverfrissítéssel, ugyanis hardverfrissítéssel akár 90 százalékkal is csökkenteni lehetne a károsanyag-kibocsátást.

Még élesebb bírálat hangzott el a nemzetközi környezetvédő szervezet, a Greenpeace szóvivője részéről, aki úgy vélte,hogy „a kormány oxigénsátorba helyezett egy haldokló motort ahelyett, hogy emberek millióit védené meg a dízelautók kipufogógázától."

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a globális felmelegedés jelenlegi szintje mellett már "lehetséges" kockázatos fordulópontok bekövetkezte, és a párizsi klímamegállapodás 1,5 és 2°C közötti felmelegedési tartományán belül azok "valószínűsíthetővé" válhatnak, megkérdőjelezve azt a korábban elfogadott elképzelést, hogy az éghajlati fordulópontokat alacsony felmelegedés esetén kis valószínűséggel lépjük át. Kétrészes cikksorozatunk első részében ezen fordulópontok bekövetkeztének természeti hatásait mutattuk be, ebben a cikkben pedig a klímaváltozást érdemben kezelő politikai, gazdasági fellépés lehetőségeit vizsgáljuk meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×