Infostart.hu
eur:
390.55
usd:
330.83
bux:
111046.97
2025. december 24. szerda Ádám, Éva

Egyedül is kimászott a gödörből a Ford

Négy év után ismét nyereséges a Ford autógyártó cég. Míg két másik nagy amerikai versenytársa, a Chrysler és a General Motors majdnem csődbe ment, a Ford saját erejéből próbálta átvészelni a válságot.

2008 és 2009 az amerikai autóipar hanyatlásának híreitől volt hangos. A munkahelyeiket elvesztő fogyasztók felhagytak az autóvásárlással, akinek még volt pénze, az pedig kisebb fogyasztású kocsit akart a bizonytalan jövő miatt.

A detroiti hármak néven ismert gyártók közül a Chrysler és a General Motors többször a tönk szélére került, és hónapokon át nem volt világos, kimenti őket-e az amerikai állam. Végül a Washington dollár milliárdokat pumpált beléjük, sőt, egyikükben résztulajdonossá vált.

A krízis a Fordot is megtépázta, de a cég elkerülte azt, hogy például General Motorshoz hasonlóan csődvédelmet kérjen. A most kiadott tavalyi adatok szerint pedig 2009 volt az első év, amelyet nyereséggel zárt. A közel hárommilliárd dolláros profitot úgy érte el, hogy az amerikai kontinensen és Európában a válság ellenére növelni tudta eladásait.

Alan Mulally vezérigazgató elismerte, hogy továbbra is fennállnak még veszélyek. Például a Ford kínai üzemében le kellett állítani egy teherautó gyártását. Az ok: a gázpedálokat ugyanaz a beszállító gyártja, mint a pedál problémája miatt visszahívott Toyota modellekben. Ennek nyomán - és a jó pénzügyi hírek ellenére - csökkent a Ford-papírok értéke.

Mindennek ellenére a cég teljesítménye figyelemre méltó, különösen azért, mert amikor 2006-ban elkezdtek gyülekezni a viharfelhők, a vállalatot még a három nagy gyártó közül a leggyengébbnek tartották. A tavalyi év négy negyedévéből háromban már nyereséget termelt vállalat.

Autóipari elemzők ugyanakkor figyelmeztetnek: a cégnek autóhitel ága segítségével sikerült profitot termelnie. 2010-ben azonban már arra számítanak, hogy a gazdasági növekedés, az alacsonyabb költségek, és a várhatóan magasabb eladási árak miatt tovább növekszik a cég nyeresége. A 2005-ös eladási szintet azonban még nem sikerül elérni. A válság előtti évben 15 millió autót adott el a vállalat, az idén várhatóan ennél két és fél millióval kevesebbet.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Itt van a reflux, itt van újra – mire figyeljünk az ünnepi szezonban?

Itt van a reflux, itt van újra – mire figyeljünk az ünnepi szezonban?

Ha ilyen panaszunk van, bizonyos ételeket és bizonyos italokat kerülni érdemes – erről beszélt Barkai László, a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati és Onkológiai Klinika adjunktusa, gasztroenterológus az InfoRádióban.

A januártól életbe lépő változásokról szólt az idei utolsó Kormányinfó

Az ünnepek miatt szokatlan időben, kedden délután fél 4-től kezdték a Kormányinfót. Orbán Viktor miniszterelnök korábban azt posztolta, hogy az év valószínűleg utolsó kormányülését tartották kedden. A Kormányinfón nem hangzott el nagy bejelentés, elsősorban a januártól életbe lépő változásokat ismertették. A kormányülésen szó esett a Benes-dekrétumokról is, Orbán Viktor tárgyalt szlovák kollégájával az ügyről – mondta Gulyás Gergely.
VIDEÓ
Új csúcsokkal kanyarodnak rá az ünnepekre az amerikai tőzsdék

Új csúcsokkal kanyarodnak rá az ünnepekre az amerikai tőzsdék

Folytatódik az év végi emelkedés a tőzsdéken, az MSCI All Country World Index hétfőn csúcsot döntött, az USA-ban az S&P 500 pedig tegnap már zsinórban a harmadik napja zárt emelkedéssel. Az ázsiai tőzsdéken ehhez képest csak oldalazás volt jellemző ma reggel, a legtöbb vezető ázsiai index alig mutat érdemi elmozdulást. Európában a tegnapi esés után ma reggel iránykereséssel indult a kereskedés, és délutánra sem alakult ki határozott irány, de a Stoxx 600 egy kis emelkedéssel is új csúcsra tudott menni. A karácsony előtti utolsó kereskedési napon számos előrehozott makroadatot kapunk, amelyek hatással lehetnek a kereskedés hangulatára. A következő napokban az ünnepek miatt változó lesz a tőzsdék nyitvatartása, erről szóló összefoglalónk itt olvasható.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×