Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Járművek várakoznak 2018. január 6-án az M1-es autópályán a hegyeshalmi határátlépési pont közelében, ahol a megnövekedett forgalom miatt hat kilométeres torlódás alakult ki.
Nyitókép: Krizsán Csaba

Világszenzáció: magyarok is dolgoznak a közlekedési dugókat felszámoló rendszeren

A jövő közlekedési lámpái algoritmusok által dinamikusan irányított, a forgalom alakulását megjósolni képes, ahhoz előre alkalmazkodó okoseszközök lehetnek.

Magyar mérnökök, kutatók olyan forgalomirányítási rendszert tesztelnek, amely egyedülálló lehet a világon – írja a vezess.hu.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karának kutatói japán és török kollégáikkal azon dolgoznak, hogy a jövő lámpái mereven programozott robotok helyett algoritmusok által dinamikusan irányított, a forgalom alakulását megjósolni képes, ahhoz előre alkalmazkodó okoseszközök legyenek. A projekt a Multi-Input Deep Learning for Congestion Prediction and Traffic Light Control (TRALICO) nevet kapta, és másfél éve indult.

A tesztek helyszínének Isztambult választották, ahol köztudott, hogy sok dugó van, és elég jól ellátott forgalomszámlálási adatokkal. Aszfaltba ágyazott, radaros és bluetooth szenzorok küldik a számokat a város közlekedési szakembereinek, sőt mobilcellás adataik is vannak, amelyekre jól alkalmazható egy mesterségesintelligencia-alapú megoldás.

A török városban kameraképek és más jelek alapján valós időben belenyúlnak a lámpák működésébe. Helyette egy olyan predikciós modell fejlesztése a cél, amely

előre jelzi a forgalom alakulását, és időben, szinkronizáltan tud beavatkozni, vagyis nem kezeli a torlódást, hanem megakadályozza a kialakulását.

Simon Vilmos, a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékének docense, a projekt koordinátora a portálnak elmondta: úttörő jellegű kezdeményezésről van szó, és az új, még az időjárási adatokat is figyelembe vevő neurális hálóról, valamint a mögötte álló megoldásokról szóló tanulmány jelenleg elfogadás alatt van egy Q1-es folyóiratnál.

A teszteket egyelőre szimulátorokon végzik. A gyakorlatban egy interfészen lesznek majd a fázistervek, amelyekkel fél órára előre be lehet avatkozni. Simon Vilmos közölte: „pár másodperc változtatás is kilométeres dugókat tud okozni vagy megelőzni”. Ezzel magyarázta, hogy az éles bevetés óvatos finomhangolással kezdődik majd, a rendszert tökéletesíteni kell, hogy ne okozzanak káoszt.

A magyar kutatók egy őszi, nemzetközi konferencián prezentálják az eredményeiket, amelyen részt vesznek a török és japán partnerek mellett más egyetemek, kutatóintézetek képviselői is.

Címlapról ajánljuk
Az amerikai intézkedés, ami átszabta a világgazdaságot

Az amerikai intézkedés, ami átszabta a világgazdaságot

Egy kansasi gabonasiló árnyékában kezdődik a történet, ami a teljes világgazdaság térképét újrarajzolta. A Trump-korszak vámjai nem epizódnak bizonyultak, hanem tartós fordulatnak. A kérdés ma már nem az, hogy kivezetik-e, hanem az, hogy milyen világrendet eredményez. Jelen írás három forgatókönyvet vázol fel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Olajfúrótornyot találtak el az ukrán drónok, ma folytatódnak a béketárgyalások - Háborús híreink szombaton

Olajfúrótornyot találtak el az ukrán drónok, ma folytatódnak a béketárgyalások - Háborús híreink szombaton

Folytatódnak a háború lezárását célzó tárgyalások: Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja, Kirill Dmitrijev szombaton Miamiban találkozik Donald Trump amerikai elnök küldöttével, Steve Witkoffal, valamint Trump vejével, Jared Kushnerrel- - írta a Reuters. Orosz ballisztikus rakéták csapást mértek Odessza Pivdennij kikötőjére, legalább hét ember meghalt, tizenöt megsebesült. Ukrajna arról számolt be, hogy a drónjaik találatot értek a Lukoil tulajdonában lévő Filanovszkij olajfúrótornyon, valamint egy katonai járőrhajón a Kaszpi-tengeren.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×