Évtizedek óta problémát jelentenek a dugók. A forgalmi torlódások okozói az autósok, akik viselkedését pillanatnyi hangulatuk is befolyásolhatja; a lassú reakció, az elmélázás, a figyelmetlenség hozzájárul a közlekedési dugók kialakulásához. Egy késlekedő fékezés vagy a kocsisor mozgásának lomha követése végighullámzik a feltorlódott járművek mozgásán, ami dugóvá ronthat egy amúgy sem rózsás közlekedési helyzetet.
Ezt a jelenséget vizsgálta egy nemzetközi tudóscsoport az egyesült államokbeli Nashville városában. Egy száz járműből álló autóflottát láttak el „dugóelhárító” elektronikával – írja a Totalcar.
A több napon át tartó tesztsorozaton az autóflotta a város reggeli csúcsforgalmába kapcsolódott be mesterséges intelligenciával felturbózott sebességszabályzó rendszerével. Azt a feladatot kapta az MI, hogy automatikusan igazodjon az előtte haladó autók sebességváltozásaihoz: a kutatók így minden egyes autóból a közlekedést szabályozó robotot csináltak – számolt be a nagyszabású kísérletről a Berkeley egyetem.
Valójában az autóvezetők intuitív módon reagálnak arra, ha egy autóoszlopban az előttük haladó jármű gyorsít vagy lassít: a sebességváltozás végighullámzik az egész kocsisoron. Ezt az intuitív választ próbálták a kutatók kiiktatni.
Az elektronika abban is felülmúlta az átlagos autósokat, hogy összeköttetésben állt a városi közlekedésfelügyeleti rendszerrel, így háttérinformációt kapott a reggeli dugó alakulásának részleteiről. Ennek segítségével gyakorlatilag előre tudhatta, hogy például az előtte lévő közlekedési lámpánál hány autó tud éppen áthaladni.
Az előzetes kutatási eredmények azt mutatják, hogy ha csak néhány olyan autó halad a csúcsforgalomban, amely nem a sofőr szubjektív döntései alapján, hanem hideg számítások szerint közlekedik, az máris gyorsíthatja az egész járműoszlop mozgását. Így az időmegtakarítás mellett üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez is hozzájárulhatnak.