Infostart.hu
eur:
355.93
usd:
308.5
bux:
133710.4
2026. június 9. kedd Félix
Nyitókép: Unsplash.com

Igazolták a D-vitamin Covid elleni hatását

A D-vitamin koronavírus elleni hatásának eddigi legerősebb bizonyítékát szolgáltatja egy korábbi kutatásokat is alátámasztó, új izraeli tanulmány - jelentette a The Times of Israel című angol nyelvű izraeli hírportál.

A dolgozat szoros összefüggést mutatott ki az Izraelben igen elterjedt D-vitamin-hiányos állapot, és a Covid-betegek halálozása vagy súlyos betegsége között, valamint azt állítja, hogy a megnövelt D-vitamin-szint segíthet a Covid-19-ben szenvedő betegeknek csökkenteni a súlyos betegségek vagy a halálozás kockázatát.

A Bar Ilan Egyetem és a Galileai Orvosi Központ kutatói szerint ennek a vitaminnak olyan erős hatása van a betegség súlyosságára, hogy életkoruk és D-vitamin-szintjük alapján meg tudják jósolni, mi történik a megfertőződött emberekkel.

A D-vitamin-hiány jelentősen növeli a kockázati szintet - állapították meg az izraeli orvosok a PLOS One folyóiratban csütörtökön közzétett tanulmányukban. A méréseket a vírus első két izraeli hullámának idején, még a vakcinák széles körben elérhetővé válása előtt végezték, és az orvosok hangsúlyozták, hogy a vitaminkiegészítők

nem helyettesítik a védőoltásokat, hanem csak az immunitás csökkenésének megakadályozását szolgálhatják.

A Közel-Keleten, s benne Izraelben igen elterjedt a D-vitamin-hiány, egy 2011-es tanulmány szerint ötből csaknem négy embernek alacsony a vitaminszintje. Az új izraeli tanulmány szerint a fertőzés előtt táplálékkiegészítők szedésével a betegek akár elkerülhetik a Covid-19 legsúlyosabb következményeit.

"A D-vitamin segít a fertőzötteknek, mert hatékonyan erősíti az immunrendszert a légzőrendszert megtámadó vírusos kórokozók elleni küzdelemben" - mondta a The Times of Israelnek Amiel Dror, az egyik kutató. Ez ugyanúgy vonatkozik az omikronra, mint a korábbi változatokra - tette hozzá.

Izraelben és számos más országban az egészségügyi hatóságok már régóta javasolták a D-vitamin-kiegészítőket a koronavírus-járványra válaszul, de eddig kevés adat állt rendelkezésre ennek hatékonyságáról.

Júniusban a kutatók már közzétették az előzetes eredményeket, amelyek szerint a nem sokkal

a kórházi kezelés előtt D-vitamin-hiányban szenvedő koronavírusos betegek 26 százaléka halt meg, szemben a normális D-vitamin-szintű betegekkel, ahol csak 3 százalék vesztette életét.

Azt is megállapították, hogy a kórházban kezelt, D-vitamin-hiányos betegek átlagosan 14-szer nagyobb valószínűséggel kerültek súlyos vagy kritikus állapotba, mint mások.

A kutatás június óta két évre visszamenőleg is górcső alá vette a betegek korábbi vitaminszintjének adatait, és megállapította, hogy továbbra is erős a korreláció a betegség súlyosságával, vagyis nem a betegség megjelenése okozta a D-vitamin-szint csökkenését.

Címlapról ajánljuk
Igencsak beszédes, milyen eltérő stratégiával lett sikeres a három AI-nagyhatalom

Igencsak beszédes, milyen eltérő stratégiával lett sikeres a három AI-nagyhatalom

Egy új AI-modell mögött ma már nemcsak kutatók és mérnökök állnak, hanem erőművek, félvezetőgyárak, tőzsdei befektetők, jogászok és kormányzati stratégiák is. A mesterséges intelligencia a 2020-as évek közepére geopolitikai tényezővé vált. Az Egyesült Államok vezet, de ennek megvan az ára. Kína gyorsan zárkózik fel, de csak korlátok között. Az Európai Unió pedig szabályoz, miközben a versenyben lemarad. A jövőt meghatározó nagy kérdés azonban egészen más lesz.

„Nagyon nagy disznóság történt” – miniszteri válasz az Országgyűlésben

A nyugat-magyarországi azbesztszennyezésről, egy Pécs melletti fejlesztésről, a TeSzedd! akcióról, a szentendrei HÉV fejlesztéséről, és a tiszaújvárosi CCGT-beruházásról is beszéltek a képviselők a hétfői kérdések során az Országgyűlésben.
inforadio
ARÉNA
2026.06.09. kedd, 18:00
Grexa Liliana
országgyűlési képviselő, ukrán nemzetiségi szószóló
Védett ár az üzemanyagokra: fontos rendeletmódosítás jelent meg

Védett ár az üzemanyagokra: fontos rendeletmódosítás jelent meg

Kapitány István gazdasági és energetikai miniszter rendeletben módosította a biztonsági kőolajtermék-készletek felhasználásának szabályait, amelynek lényege a készletértékesítési és nagykereskedelmi árak emelése. A benzin nettó készletértékesítési ára 270,25 forintról 283,45 forintra, a gázolajé 300,48 forintról 310,47 forintra nő literenként. A kormány ezzel a piaci folyamatokat kívánja lekövetni, feltehetően azért, hogy csökkentse a stratégiai készletek későbbi visszapótlásából eredő finanszírozási veszteséget.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×