eur:
394.97
usd:
368.65
bux:
72094.79
2024. június 30. vasárnap Pál
Egyesült Államok, 2013. február 28.A NASA felvételén vaskos fehér kondenzcsíkokat bocsát ki a NASA DC-8-as repülő laboratóriuma 2013. február 28-án. A NASA kutatói a géppel kísérletek sorozatát indították el, hogy felmérjék az alternatív bioüzemanyag hatását a hajtómű teljesítményére, a károsanyag-kibocsátásra és a kondenzcsíkok kialakulására. A DC-8-as hagyományos JP-8-as üzemanyagot vagy fele-fele arányban JP-8-ast és sárgarepcéből hidrogénkelzeléses eljárással  kivont észterek és zsíros savak (HEFA) keverékét bocsátja ki, a mögötte repülő HU-25 Falcon fedélzetéről pedig több mint egy tucat műszerrel mérik a kondenzcsík összetételét, alakját. (MTI/NASA/Eddie Winstead)
Nyitókép: MTI/NASA/Eddie Winstead

A kondenzcsíkokkal mégis van valami baj

Sokkal kevésbé ártatlanok, mint amilyennek tűnnek, de nem a chemtrailről szól cikkünk.

Eddig a kormányok és az ipar a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére összpontosítottak – okkal, hisz a légi közlekedési ágazat a világ szén dioxid-kibocsátásának 2,4 százalékárt felelős: egyetlen repülés annyi szén-dioxidot bocsát ki, mint sok ember egy egész év alatt.

A repülőgépek kondenzcsíkjai visszaverik a Földről érkező infravörös sugárzást, aminek hatása még ennél is jelentősebb lehet. A csíkok a felmelegedés növelésével fokozzák a globális felmelegedés hatását a BBC cikke szerint, ez a hatás pedig a repülés teljes éghajlati hatásának több mint felét, pontosan 57 százalékát teheti ki.

A hőt nem engedi kiszökni

A kondenzcsík voltaképpen vízgőz, amely jégként kondenzálódik a repülőgépek hajtóműveiből kibocsátott koromrészecskékre. Előfordulásához bizonyos légköri körülmények fennállása szükséges, nagyon hidegnek, párásnak és "túltelítettnek" kell lennie a levegőnek. A kondenzcsíkok légkörünkben tartják azt a hőt, amely egyébként az űrbe távozna. Ez éjszaka rosszabb, ilyenkor ugyanis hidegebb van, a kondenzcsíkok élettartama hosszabb. Kevésbé jelentős, hűtő hatásuk is lehet azáltal, hogy visszaverik a beérkező napfényt – de csak nappal.

Másodpercekig, órákig vagy akár egy napig is megmaradhatnak a légkörben, élettartamuk határozza meg környezeti hatásukat.

Kis módosítás is elegendő

Marc Stettler professzor, a londoni Imperial College közlekedési és környezetvédelmi tanára szerint a repülési magasság kevesebb mint két százalékkal történő megváltoztatása 59 százalékkal csökkenthetné a kondenzcsíkok okozta klímaváltozást.

"A repülési magasság mindössze ezer lábbal történő változtatása megakadályozhatja a kondenzcsíkok egy részének kialakulását" – magyarázza.

Így a repülőgépek elkerülhetnék a légkör azon régióit, amelyek elég hidegek és nedvesek ahhoz, hogy létrejöjjenek a kondenzcsíkok. A professzor szerint

a járatok kis része felel a környezeti hatás javáért,

ha ezeknél változtatnak a repülési magasságon, az önmagában megoldás lehet.

A németországi Mainz Egyetem felhőfizikai tanszékének vezetője, Christiane Voigt legújabb kutatása is ezt támasztja alá, melyben kutatórepülőgépekkel vizsgálták a kondenzcsíkokat. Azt találták, 80 százalékos pontossággal előre tudják jelezni, melyik repülésnél alakulhat ki kondenzcsík.

Budapest, 2021. október 27.
Repülőgépek kondenzcsíkjai Budapest felett, a XI. kerületből fotózva 2021. október 27-én.
MTI/Soós Lajos
Repülőgépek kondenzcsíkjai Budapest felett, a XI. kerületből fotózva 2021. október 27-én. MTI/Soós Lajos

A Royal Aeronautical Society munkatársa, Keith Hayward professzor nagyon optimista: azt gondolja, talán egy szoftveres módosításra lesz szükség ahhoz, hogy számos repülési tervet a kondenzcsíkok elkerülése érdekében kiigazítsanak, ami viszonylag alacsony költséggel megvalósítható. Legfeljebb az lehet a kérdés, ezek az útvonalak továbbra is megfelelő repülési élményt nyújtanak-e az utasoknak, ám a professzor szerint ez nem lesz gond: épp a turbulenciát okozni hajlamos területeket kell ugyanis elkerülni.

Elsiklottak a jelentősége fölött

Felmerül a kérdés, hogy eddig vajon miért nem foglalkozott senki a kondenzcsíkok problémájával. Egyrészt jelenleg a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálása a legfontosabb célkitűzés, másrészt pedig sokan azért sem vágtak bele ebbe, mert kivitelezhetetlennek tartották a csíkok csökkentését.

Ken Caldiera professzor, a Carnegie Institution for Science légkörkutatója meggyőző érveket hoz fel arra, hogy mégis érdemes belevágni a kondenzcsíkok felszámolásába.

Becslései szerint a kondenzcsíkok káros éghajlati hatásainak megakadályozása évente kevesebb mint 1 milliárd dollárba kerülne, a haszon ugyanakkor ennek több mint ezerszerese lenne.

"Nem ismerünk hasonló éghajlati beruházást, amely ekkora valószínűséggel lenne sikeres" – írta a Nature tudományos folyóiratban.

Andrew Gettleman, az amerikai Nemzeti Légkörkutató Központ munkatársa szerint bár további kutatásokra van szükség, széndioxid-adó elfogadása esetén bevezethető lenne a kondenzcsíkokra kivetett adó vagy a kialakulásuk elkerüléséért nyújtott kedvezmény.

Címlapról ajánljuk
A határ a csillagos ég - jelentette ki Orbán Viktor Bécsben
Új EU-frakció

"A határ a csillagos ég" - jelentette ki Orbán Viktor Bécsben

Új szövetség jött létre Európában három párt részvételével. Ez hazafias erőkből formálódik, és alapítói vezető szerepet játszanak országaikban. Más pártokat is várunk, hogy közösen, egyesült erővel biztosítsuk Európa jövőjét - mondta Herbert Kickl, az Osztrák Szabadságpárt elnöke Bécsben, miután Orbán Viktor miniszterelnökkel, a Fidesz elnökével, és Andrej Babissal, a cseh ANO vezetőjével találkozott.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.01. hétfő, 18:00
Orbán Balázs
a miniszterelnök politikai igazgatója, az MCC kuratóriumának elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. június 29. 22:00
×
×
×
×