Infostart.hu
eur:
363.35
usd:
314.61
bux:
148632.55
2026. augusztus 10. hétfő Lőrinc

A mediterrán étrend jótékony hatása

Jelentősen, hozzávetőleg 30 százalékkal csökkenhet az akut szív- és érrendszeri betegségek kockázata az erre hajlamos embereknél, ha hosszabb ideig mediterrán étrendet követnek - derült ki spanyol tudósok átfogó vizsgálatából.

A Ramon Estruch vezetésével dolgozó szakemberek 7447 fő bevonásával vizsgálták a mediterrán étrendnek az akut szív- és érrendszeri betegségekre gyakorolt hatását. A kutatás résztvevőinek egészségét csaknem öt éven át követték nyomon - derült ki a New England Journal of Medicine nevű tekintélyes folyóiratban megjelent tanulmányukból.

Az alanyok életkora 55 és 80 év között mozgott, a résztvevők 57 százaléka volt nő, és dokumentáltan senki sem szenvedett szív- és érrendszeri betegségtől, de mindenkinél nagy volt a kockázat. Vagy 2-es típusú cukorbetegségben szenvedtek, vagy legalább három volt jelen az alábbi rizikófaktorokból: dohányzás, magas vérnyomás, magas rossz (LDL) koleszterinszint, alacsony jó (HDL) koleszterinszint, túlsúly és a családtagok körében szív- és érrendszeri "esemény" miatti korai halálozás.

A résztvevőket három csoportra osztották, a kontrollcsoportban lévők továbbra is ugyanúgy étkeztek, mint előzőleg, a másik két csoport pedig a mediterrán étrend két különböző változatában részesült. Utóbbiak tehát sok zöldséget és gyümölcsöt kaptak, halat és szárnyast azonban csak visszafogott mennyiségben, a tejről és a tejtermékekről pedig szinte teljesen lemondtak, csakúgy mint a vörös húsról. Az egyik csoport sok hidegen sajtolt olívaolajat vett magához, a másik ezen túl sok magvat is.

Az eredmények csaknem öt év múltán azt mutatták, hogy az "olívaolaj-csoportban" 30, a "magvas" csoportban pedig 28 százalékkal volt kevesebb az akut szív- és érrendszeri betegségek - például az infarktus - miatti orvosi esetek száma. A vizsgálat időtartama alatt összesen 288-an betegedtek vagy haltak meg.

A szív- és érrendszeri megbetegedésekre hajlamos embereknél tehát a mediterrán diéta csökkenti a kockázatot - összegeztek a spanyol szakemberek.

Címlapról ajánljuk
Államfőválasztás, távozó legfőbb ügyész, Magyar Péter beszéde: sűrű napok előtt áll az Országgyűlés

Államfőválasztás, távozó legfőbb ügyész, Magyar Péter beszéde: sűrű napok előtt áll az Országgyűlés

Hétfőn és kedden kétnapos rendkívüli ülést tart az Országgyűlés. Hétfőn 13 órától Magyar Péter napirend előtti felszólalása nyitja a sűrű hetet, tárgyalnak az áfáról, a köznevelési törvényről, a szakképzésről és az agrárkamaráról is. Kedden megválasztják az új köztársasági elnököt, aki esküt tesz és beszédet is mond. A Tisza-frakció Baka Andrást jelöli, így várhatóan ő lesz az új államfő.
inforadio
ARÉNA
2026.08.10. hétfő, 18:00
Bíró Tibor
egyetemi tanár, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Környezeti Fenntarthatósági Intézetének vezetője, a Magyar Hidrológiai Társaság alelnöke
A barbárság korszakának vége lehet Magyarországon

A barbárság korszakának vége lehet Magyarországon

John Stuart Mill már 1848-ban a „barbárság” maradványának tartotta a nemzeti valutákat, és a magyar gazdaságtörténet lassan őt igazolja. Az elmúlt évtizedek bebizonyították, hogy Magyarország nem tudott élni az önálló valutával, a független monetáris politika sokszor nem megvédett minket, hanem elmélyítette a válságokat. Ma, amikor egy új gazdaságpolitikai irány alapján megnyílt az út az euró felé, az EU-párti fordulat és a csatlakozási szándék a legfőbb geopolitikai horgonyunkká lépett elő. Az optimális valutaövezetek elmélete azonban rámutat a folyamat kockázataira is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×