eur:
394.29
usd:
354.85
bux:
72146.64
2024. szeptember 6. péntek Zakariás

Mi hajtja majd az autónkat?

A hibrid hajtómű két eltérő üzemmódú erőforrás házasításával született. Az egyik egy belsőégésű motor, a másik pedig egy villanymotor. Országúton többnyire a belső égésű erőforrás adja a hajtást, ám a városi dugóban araszolva már az elektromotor veszi át a szerepet.

Az ilyen típusú meghajtás két fő előnye, hogy kevesebbet fogyaszt, mint egy normál motorral működő gépjármű, és kevésbé szennyezi a környezetet. A probléma az, hogy egy hibrid jármű egyharmadával többe kerül, mint a normál meghajtású, ami azt jelenti, hogy modelltől függően akár tíz év is lehet, míg egy hibrid az üzemanyagon történő spórolással visszahozza az árát.

A másik probléma az akkumulátorok töltéséhez kapcsolódik. A járművek ugyanis egyenletes tempójú haladásnál elsősorban ezeket használják, és csak akkor kapcsolódik be a benzinmotor, ha hirtelen gyorsítunk, vagy tartósan nagy sebességgel haladunk.

Ennek megfelelően a töltés akkor indul meg, amikor a gépjármű lassít, vagy épp lejtőn lefelé halad. Csakhogy az autópályákon egyik sem fordul elő túl gyakran, ráadásul az átlagsebesség is elég magas, így a pályán mért fogyasztás nem mutat nagy eltérést a sima benzines motorok fogyasztásához képest.

A benzinüzemű alapmotor kisebb átalakítással hidrogénnel is üzemeltethető. A hidrogéngáznak kisebb a térfogatra számított fűtőértéke, mint a benziné. Ezt ellensúlyozandó a hidrogént folyékony állapotban egy 140 literes hőszigetelt tartályban helyezik el a gépkocsi hátsó ülése mögött. Az ilyen gépkocsival mintegy 350 kilométert tehetünk meg újabb tankolás nélkül.

A hidrogénüzemű motor energetikailag és a globális éghajlatváltozás szempontjából akkor a legelőnyösebb, ha a hidrogént megújuló energiaforrásból nyerjük. Olcsó és nagy mennyiségű, például napenergiával termelt hidrogén azonban egyelőre nem áll rendelkezésre, és hiányzik a hidrogénkutak hálózata is.

A legjobb megoldás a villanymotor és a tüzelőanyag-cella kombinációja. Becslések szerint az ilyen gépkocsik elterjedése a 2010 és 2015 közötti időszakban várható. A villanymotor és a tüzelőanyag-cella együttese tiszta, nem szennyezi a környezetet.

A megújuló energiaforráson alapuló, tüzelőanyag-cellás és villanymotoros rendszer azonban csak akkor fog elterjedni, ha az energiaátalakítás láncolatának valamennyi költségét figyelembe véve árban versenyképes lesz a továbbfejlesztett belsőégésű motorral. De maga a konstrukció is további fejlesztésre szorul: növelendő a motorteljesítményt, javítandó az üzembiztonságot, és bizonyos berendezéseket még le kell egyszerűsíteni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Varga Mihály a Portfolio-nak: marad a fiskális fegyelem, nincs lazítási terv

Varga Mihály a Portfolio-nak: marad a fiskális fegyelem, nincs lazítási terv

A hiány fokozatos csökkentésére tett erőfeszítésekről, a kis- és középvállalkozások (kkv-k) hitelhez jutási nehézségeiről, valamint a célzott gazdasági ösztönzőkről beszélt Varga Mihály pénzügyminiszter a Portfolio-nak adott interjújában. Elmondása szerint a kormány olyan programokat tervez, amelyek célzottan segítik a vállalkozásokat, miközben továbbra is komoly hangsúlyt fektetnek a költségvetési fegyelem betartására. A miniszter optimistán nyilatkozott az Európai Unióval folyó deficittárgyalásokról is, valamint arról, hogy a kormány dolgozik azon, hogy Magyarország minden felfüggesztett uniós forrást megszerezzen.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. szeptember 6. 07:30
×
×
×
×