Infostart.hu
eur:
389.72
usd:
330.31
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva

Nem létező betegségeket hoz létre a gyógyszeripar?

Gyógyszergyártó cégek módszeresen új és új betegségeket kreálnak, hogy növeljék gyógyszereladásaikat - állítja egy nemzetközi vezető orvosi szaklap különkiadása. A Public Library of Science Medicine című lapban megjelent tanulmányok szerint a gyógyszeripar nem létező betegségeket reklámoz és kisebb egészségügyi problémákból komoly betegségeket kreál a profit növelése érdekében.

"A betegség-reklámozás sok egészséges emberből csinál beteget, értékes forrásokat pazarol és akár egészségkárosodást is okozhat" - mondják a szaklap különkiadásának szerkesztői: David Henry, az ausztráliai Newcastle Egyetem professzora és Ray Moynihan ausztrál újságíró.

A különböző betegségekhez kapcsolódó felvilágosító kampányokat gyakran gyógyszergyártók finanszírozzák, és ezek így sokszor nem valódi tájékoztatóként, hanem inkább gyógyszerreklámként szolgálnak - írják a szerkesztők.

A szaklap tanulmányai részletesen foglalkoznak például a szexuális "problémákkal". Az egyik írás szerint a nők szexuális működési zavarait nagy mértékben eltúlozzák azért, hogy új gyógyszerpiacot teremtsenek. Az impotencia kezelésére szolgáló gyógyszereket, például a Viagrát, vagy a Cialis-t pedig teljesítménynövelő szerként is reklámozták teljesen egészséges férfiaknak.

Félénkségből fóbia

Az egyszerű félénkséget rutinszerűen szociális fóbiának, vagyis a társadalmi státusszal vagy viselkedéssel kapcsolatos stresszérzésnek állítják be és antidepresszánsokkal kezelik, míg olyan újonnan felfedezett rendellenességeket, mint amilyen a nyugtalan lábak szindróma elnevezésű alvászavar is, sokkal gyakoribbnak állítanak be, mint amilyen valójában.

Más, az élet természetes részeként jelentkező problémákat, például a klimaxot, egyre inkább betegségként kezelik. Önálló betegségként beszélnek sok olyan egyszerű rizikófaktorról is, mint a magas koleszterinszint, vagy a csontritkulás. Pedig ezek egyszerűen csak növelik egy betegség kialakulásának esélyét.

A Brit Gyógyszeripari Szövetség visszautasítja a vádakat, rámutatva arra, hogy Nagy-Britanniában komoly előírások szabályozzák a betegség-reklámot.

Richard Ley, a szövetség képviselője úgy véli: a tanulmányokban megfogalmazott kritika leginkább olyan országok cégeinek szól, mint az Egyesült Államok, ahol a gyógyszereket nyíltan reklámozhatják a betegeknek.

Címlapról ajánljuk
Ősi ösztöneinknek engedünk a karácsonyi túlevéssel, ám ez leküzdhető

Ősi ösztöneinknek engedünk a karácsonyi túlevéssel, ám ez leküzdhető

Tóth Tamás táplálkozási szakértő az InfoRádióban arról beszélt, hogy vannak módszerek, amelyekkel azok is átvészelhetik drasztikus súlygyarapodás nélkül az ünnepeket, akik egyébként sem étkeznek és élnek túl egészségesen. Ha viszont megtörtént a baj, és „bűnbe estünk”, akkor sincs minden veszve.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×