Ha sportról van szó, az online térben leginkább a világesemények mozgatják meg a magyarokat, a sportolókat pedig nemcsak a karrierjük, hanem a példamutató személyiségük, esetenként a magánéletük miatt is követik a közösségi médiában – derült ki a Telenor friss kutatásából.
A szolgáltató a nyári sportesemények kapcsán az online szurkolási szokások feltérképezése mellett egyúttal rekordot is döntött Magyarország leghosszabb, több mint 1,7 kilométeres szurkolói sáljának elkészítésével. A Telenor egy közösségi rekordkísérlettel készült az idei nyár nagyszabású sporteseményeire: az ország leghosszabb szurkolói sáljának létrehozásával az volt a célja, hogy összehozza a magyarokat a közös szurkolás erejével. A felhívásra összesen 1787-en küldtek be a magyar csapatot biztató üzenetet, amelyek mindegyike felkerült és egy-egy méterrel járult hozzá az így 1787 méter hosszú kötött szurkolói sálhoz, amely sikeresen felállította a rekordot.
Egyben ez lett az első olyan hazai relikvia is, amely szurkolással kapcsolatosan hivatalos rekordot állít fel, emellett elnyerte a leghosszabb magyarországi sál címet is. A szurkolói üzeneteket az ország minden részéről, több mint 500 különböző településről küldték be a sportbarátok. A legtöbbjük, közel felük Budapestről érkezett, és nagyon sok jókívánság érkezett a megyeszékhelyekről is, többek között Szegedről, Debrecenből vagy Miskolcról.
![](/images/site/articles/inline/2021/06/1623935774-cTR8aFRH9_md.jpg)
"A sálnak az az üzenete, hogy bármennyien vagyunk, bármilyen dolgokat is szerettünk vagy kevésbé kedvelünk, van egy dolog, ami összeköt bennünket, mégpedig az, ha magyar sportolóknak, magyar csapatoknak közösen szurkolhatunk" – mondta az InfoRádióban Dolezsai Gergely, a Telenor Magyarország márka- és marketingkommunikációs igazgatója, és hozzátette: "Ezzel kívántuk üzenni azt, hogy az összefogás ereje milyen fontos a számunkra."
A hiperhosszú, 350 kg fonalból készült szurkolói sál a rekord hitelesítése után az eredeti rendeltetését is betölti: darabokra vágják, és minden beküldő megkapja a sál saját üzenetével ellátott darabját, hogy a nyár további részében ezzel is drukkolhasson a magyaroknak. A sálból látványos installáció is készült, amely Budapesten a Westend Bevásárlóközpont bejáratánál tekinthető meg június 24-ig.
Így szurkolunk az online térben
A Telenor legújabb kutatásában megvizsgálta, milyen szurkolói szokások jellemzők a hazai felnőtt internetező lakosságra az online térben. Az eredmények alapján leginkább a világesemények mozgatják meg az embereket, és be tudnak vonni olyanokat is, akik általában nem követnek figyelemmel semmilyen sportot. A kitöltők közel fele (49%) jelezte, hogy nem néz rendszeresen sportot, ám háromnegyedük (73%) rendszeresen követi a világeseményeket, 44 százalékuk pedig a kontinentális eseményeket.
A sporteseményeket jellemzően inkább férfiak követik, és a válaszok alapján a televízió ma is a legmeghatározóbb felület erre. A válaszadók 70 százaléka jelölte meg ezt a platformot, viszont ezzel együtt jól látszik az online tér jelentősége is; sokan figyelik a kedvenc sportjukat az internetes sajtóban, weboldalakon, blogokon (42%), valamint a közösségi médiában (34%), 31 százalék pedig online közvetítésen vagy streamingfelületen is. Ez utóbbi kettő kifejezetten a 18-35 éves korosztályra jellemző.
A kutatásban résztvevők több mint fele azért követi a sportolók online profilját, mert érdekli a sportág, az adott személy sportolói tevékenysége (53%), de sokan figyelik a példamutató magatartása, személyisége vagy tevékenysége (40%) miatt is. A nemek közti különbségek közül szembeötlő, hogy a férfiakat sokkal nagyobb arányban érdeklik a menetrendek, statisztikák és eredmények, mint a nőket (26% szemben 17%-kal); ugyanakkor a sportolók magánélete sokkal inkább a nők számára jelent nagyobb vonzerőt a férfiakhoz viszonyítva (22% versus 14%).
A Telenor kutatásából az is kiderült, hogy a kitöltők sporttal kapcsolatos közösségimédia-tevékenységére leginkább a passzív szemlélet jellemző: 48 százalékuk inkább csak megfigyelőként van jelen az ilyen jellegű oldalakon, elolvassa a híreket, megnézi a képeket, viszont kevésbé jellemző a kommentelés (10%) vagy megosztás (5%).
"Interakcióba léphetnek további szurkolókkal, tudnak egymásnak üzenni, és ezáltal anélkül, hogy fizikailag egymás társaságát élveznék, mégiscsak egy közösségi élmény tudnak átélni" – mondta Dolezsai Gergely, és úgy véli, a világesemények összehozzák a magyar szurkolókat meg a magyar embereket.
"Amikor elérkeznek ezek a világesemények, akkor mindannyian a magyar csapat és magyar sportolók mögé állunk, és saját sikerünknek érezzük azt is, amit ők értek el. Egy táborba rendez, összekovácsol bennünket" – mondta a Telenor Magyarország márka- és marketingkommunikációs igazgatója.