Az indiai légügyi hatóság hétfőn utasította a légitársaságokat, hogy vizsgálják meg több Boeing-modell üzemanyag-kapcsolóit, miközben Dél-Korea is hasonló intézkedést jelentett be – írja a Reuters híradása nyomán a Portfolio.
A fokozott ellenőrzések középpontjában azok a kapcsolózárak állnak, amelyek az Air India múlt havi tragikus balesetének kivizsgálásában kulcsszerepet játszanak.
Az ellenőrzéseket annak ellenére rendelték el, hogy a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) az elmúlt napokban arról tájékoztatta a légitársaságokat és a szabályozó hatóságokat, hogy a Boeing gépek üzemanyag-kapcsolóinak zárszerkezetei biztonságosak.
A tragédiáról készült előzetes jelentés szerint a kapcsolók szinte egyszerre váltottak át üzemi helyzetből kikapcsolt állapotra a felszállást követően.
A pilótafülkében rögzített hangfelvételen hallatszik, ahogy az egyik pilóta kérdőre vonja a másikat, miért zárta el az üzemanyagot, mire az azt válaszolja, hogy nem ő volt.
A jelentés megemlített egy 2018-as FAA-ajánlást, amely javasolta, de nem tette kötelezővé több Boeing-modell, köztük a 787-es és 737-es típusok üzemeltetői számára az üzemanyag-elzáró kapcsolók zárszerkezetének ellenőrzését, hogy azok ne mozdulhassanak el véletlenül.
Egyes légitársaságok már 2018 óta ellenőrzik ezeket a kapcsolókat az FAA ajánlása szerint, mások az Air India szerencsétlenségét követően kezdték el. A Korean Air kedden közölte, hogy proaktívan megkezdte az üzemanyag-vezérlő kapcsolók ellenőrzését. Az Air India a hétvégén kezdte meg 787-es és 737-es flottájának ellenőrzését, és eddig nem talált problémát. A csoport 787-eseinek körülbelül felét és szinte minden 737-esét már megvizsgálták, és a vizsgálatokat várhatóan egy-két napon belül befejezik.
Az előzetes jelentés alapján az Air India nem végezte el az FAA által 2018-bna javasolt ellenőrzéseket, mivel azok nem voltak kötelezők. Másfelől a jelentés megjegyezte, hogy a karbantartási nyilvántartások szerint a gázkar vezérlőmodulját, amely magában foglalja az üzemanyag-kapcsolókat, 2019-ben és 2023-ban is kicserélték a balesetben érintett repülőgépen.





