Az érvényben lévő rendszer egyfajta "fejtörős játék" is azok számára, akik útközben ugyan, de unhatják a hosszú vezetést: azt találgatják, vajon az előttük, vagy épp mellettük elhaladó autók rendszámain található rövidítések mely városokat jelölik. Könnyebb a találgatás a nagyobb városok, még inkább a legnagyobb, többi között Berlin, München vagy épp Hamburg esetében. A B, az M vagy épp a H betű ugyanis a tábla elengedhetetlen része. De jóval nehezebb a helyzet, illetve a találgatás a kisebb városok esetében.
A közeli jövőben azonban a tervek szerint változhat a helyzet. A találgatás, illetve a rendszámok város szerinti azonosítása jóval nehezebb lehet. A tervezett reform ugyanis több mint tízmillió járművezetőt érintene.
Ami a jelenlegi helyzetet illeti, több mint 700 városnak, illetve járásnak van olyan rendszáma, amely az adott helységre utal. Azaz a rendszámtábláról könnyen leolvasható, hogy az autó honnan származik. Mindez maximum három betűt foglalhat magában. Ennek a "világnak" azonban hamarosan vége lehet, a portálok szerint beköszönt a rendszámok "liberalizálásának" korszaka. Ez pedig azt jelenti, hogy nem csak az "igazán" nagy városok kaphatnak "saját" rendszámot, de azok is, amelyek húszezernél több lakossal rendelkeznek.
A jelenlegi helyzet az, hogy több kisváros autója hasonló rendszámmal rendelkezik csupán azért, mert ugyanazon közigazgatási körzetben bocsátották forgalomba őket. A tervezett "liberalizálás" jegyében azonban lehetőség nyílik arra, hogy az autótulajdonos a rendszámon saját lakhelyével is "büszkélkedhessen".
A Ruhr 24 portál szerint a cél a helyi identitás, illetve a szülőföldhöz való kötödés erősítése.
Ha a terv törvényerőre emelkedik a városok, illetve az önkormányzatok dönthetnek majd arról, hogy szeretnének-e saját rendszámrövidítést. Ha igen, az érintett autótulajdonosok nagyjából tíz euróért mindezt megtehetik.
A heilbronni egyetem megszólaltatott szakértője szerint a reform mintegy 10,2 millió embert érinthet, és több mint háromszáz új helykódot eredményezhet.