eur:
401.9
usd:
364.62
bux:
72649.8
2024. október 3. csütörtök Helga
Nyitókép: Unsplash.com

Volkswagen-válság: már Brüsszelben is vakarják a fejüket

Az ágazat helyzete egyáltalán nem rózsás, ezen nincs is mit szépíteni – jelentette ki Thierry Breton, az unió belső piacokért felelős biztosa.

Rendkívüli válsággal küzd Németország és egyben Európa egyik legnagyobb és legtekintélyesebb autógyártó cége. A költségcsökkentési program keretében napirenden vannak az üzembezárások, sőt a kényszerelbocsátások is, noha azokat 2029-ig kizárná az érvényben lévő munkahelyvédelmi megállapodás. A közelmúltban az igazgatótanács fogalmazott úgy, hogy gyors ellenintézkedések nélkül már telephelyek bezárása sem zárható ki. Az üzemi tanács ismételten harcot hirdetett a tervezett intézkedések, a bezárások és az elbocsátások ellen.

A Volkswagen és általánosságban az autóipar egyre inkább aggasztja az Európai Bizottságot is. Erre utalt a bizottság leköszönő francia belső piaci biztosa, Thierry Breton is, aki a Handelsblattnak nyilatkozva közölte, az autóipar nehézségei nyugtalanítják az elektromobilitást szorgalmazó testületet.

"Az ágazat helyzete egyáltalán nem rózsás, ezen nincs is mit szépíteni"

– fogalmazott a biztos, és elismerte, hogy "nagy az idegesség" a német autógyártás jelenlegi fejleményei miatt.

A piaci biztos utalt azokra a szigorú takarékossági tervekre, amelyeket a a Volkswagen-konszern már korábban meghirdetett. Ezeket a terveket egy hétvégi interjúban a konszern vezérigazgatója, Oliver Blume is megerősítette, nem zárva ki, hogy az évtizedek óta érvényben lévő munkahelymegőrző program megszüntetése miatt több ezer munkahely kerülhet veszélybe. Oliver Blume ezúttal is elsősorban a romló autóipari piaci környezettel indokolta a tervezett kényszertakarékossági intézkedéseket.

A cég – mint a Handelsblatt emlékeztetett – már hónapok óta készül egy belgiumi üzem bezárására, amelyben az Audi Q8 elektromos autó gyártása folyik. A kilátásba helyezett bezárások kapcsán németországi üzemek is érintettek lehetnek, amire még nem volt példa a wolfsburgi gyár történetében. "Az üzembezárásokkal kapcsolatos bejelentések aggodalomra adnak okot" – jelentette ki a lapnak az uniós biztos.

A biztos szerint az autóipar válságának fő oka az, hogy

az európai gyártók nem képesek kellően meggyőzni vásárlóikat az elektromobilitásról.

"Az elektromos autók piaca stagnál" – figyelmeztetett a biztos, annak alapján, hogy idén eddig mindössze 1,3 százalékkal nőtt az elektromos autók eladása Európában.

A Reuters hírügynökség a hét elején arról értesült, hogy a támogatások tavalyi kivezetése után Németország újra adókedvezményekkel tervezi ösztönözni az elektromos autók vásárlását.
Az Infostart által ismertetett jelentés szerint szerint a javaslat alapján legfeljebb 40 százalékos adókedvezmény járna az új elektromos autók vásárlására a cégeknek 95 ezer eurós értékhatárig. Az adókedvezményt visszamenőlegesen, július 1-je utáni vásárlásokra lehetne érvényesíteni, és 2024 és 2028 között 465 millió euróba kerülne a költségvetésnek. A német kormány célja az intézkedéssel a járműállomány dekarbonizációjának elősegítése, továbbá a német járműipar segítése.

Címlapról ajánljuk

A lakhatást és a jelentős bérnövekedést segítő programot indít a kormány

Három újabb gazdaságélénkítő programról, a GYSEV magyar kézbe vételéről, a Magyarország elleni újabb uniós eljárásról, az Airbnb-tilalom lehetőségeiről, Orbán Viktor olaszországi látogatásáról és az új Nemzeti Galériáról is beszélt Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.04. péntek, 18:00
Dezső Tamás
a Migrációkutató Intézet főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×