eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Nyitókép: Unsplash.com

Volkswagen-válság: már Brüsszelben is vakarják a fejüket

Az ágazat helyzete egyáltalán nem rózsás, ezen nincs is mit szépíteni – jelentette ki Thierry Breton, az unió belső piacokért felelős biztosa.

Rendkívüli válsággal küzd Németország és egyben Európa egyik legnagyobb és legtekintélyesebb autógyártó cége. A költségcsökkentési program keretében napirenden vannak az üzembezárások, sőt a kényszerelbocsátások is, noha azokat 2029-ig kizárná az érvényben lévő munkahelyvédelmi megállapodás. A közelmúltban az igazgatótanács fogalmazott úgy, hogy gyors ellenintézkedések nélkül már telephelyek bezárása sem zárható ki. Az üzemi tanács ismételten harcot hirdetett a tervezett intézkedések, a bezárások és az elbocsátások ellen.

A Volkswagen és általánosságban az autóipar egyre inkább aggasztja az Európai Bizottságot is. Erre utalt a bizottság leköszönő francia belső piaci biztosa, Thierry Breton is, aki a Handelsblattnak nyilatkozva közölte, az autóipar nehézségei nyugtalanítják az elektromobilitást szorgalmazó testületet.

"Az ágazat helyzete egyáltalán nem rózsás, ezen nincs is mit szépíteni"

– fogalmazott a biztos, és elismerte, hogy "nagy az idegesség" a német autógyártás jelenlegi fejleményei miatt.

A piaci biztos utalt azokra a szigorú takarékossági tervekre, amelyeket a a Volkswagen-konszern már korábban meghirdetett. Ezeket a terveket egy hétvégi interjúban a konszern vezérigazgatója, Oliver Blume is megerősítette, nem zárva ki, hogy az évtizedek óta érvényben lévő munkahelymegőrző program megszüntetése miatt több ezer munkahely kerülhet veszélybe. Oliver Blume ezúttal is elsősorban a romló autóipari piaci környezettel indokolta a tervezett kényszertakarékossági intézkedéseket.

A cég – mint a Handelsblatt emlékeztetett – már hónapok óta készül egy belgiumi üzem bezárására, amelyben az Audi Q8 elektromos autó gyártása folyik. A kilátásba helyezett bezárások kapcsán németországi üzemek is érintettek lehetnek, amire még nem volt példa a wolfsburgi gyár történetében. "Az üzembezárásokkal kapcsolatos bejelentések aggodalomra adnak okot" – jelentette ki a lapnak az uniós biztos.

A biztos szerint az autóipar válságának fő oka az, hogy

az európai gyártók nem képesek kellően meggyőzni vásárlóikat az elektromobilitásról.

"Az elektromos autók piaca stagnál" – figyelmeztetett a biztos, annak alapján, hogy idén eddig mindössze 1,3 százalékkal nőtt az elektromos autók eladása Európában.

A Reuters hírügynökség a hét elején arról értesült, hogy a támogatások tavalyi kivezetése után Németország újra adókedvezményekkel tervezi ösztönözni az elektromos autók vásárlását.
Az Infostart által ismertetett jelentés szerint szerint a javaslat alapján legfeljebb 40 százalékos adókedvezmény járna az új elektromos autók vásárlására a cégeknek 95 ezer eurós értékhatárig. Az adókedvezményt visszamenőlegesen, július 1-je utáni vásárlásokra lehetne érvényesíteni, és 2024 és 2028 között 465 millió euróba kerülne a költségvetésnek. A német kormány célja az intézkedéssel a járműállomány dekarbonizációjának elősegítése, továbbá a német járműipar segítése.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Itt a tavaszi allergiaszezon – figyeljen az is, aki most nem allergiás

Itt a tavaszi allergiaszezon – figyeljen az is, aki most nem allergiás

A tavaszi allergiák és a tünetek a teljes magyar lakosság csaknem tíz százalékát érintik, néhány éven belül pedig akár 20-25 százalék is lehet ez az arány – mondta az InfoRádióban Nékám Kristóf. Az allergológus szerint érdemes akkor is elmenni az orvoshoz, ha valaki nem tudja biztosan, mire allergiás, mert teszttel egyszerűen és gyorsan ki lehet mutatni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 22. 11:45
×
×
×
×