Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Az amerikai parti őrség által közreadott képen a Titan elnevezésű merülőhajót keresi a Bahamában bejegyzett Deep Energy kutatóhajó a Massachusetts állambeli Boston partjainál 2023. június 21-én. A Titan öt emberrel a fedélzetén június 18-án indult útnak az 1912-ben elsüllyedt Titanic óceánjáró 3800 méter mélyen fekvő roncsaihoz, de a merülőhajót mélybe bocsátó Polar Prince kanadai jégtörő a Titan indulása után kevéssel elveszítette vele a kapcsolatot. A keresésben részt vevő kanadai mentőcsapat tenger alatti zajokat észlelt a területen.
Nyitókép: MTI/EPA/Amerikai parti őrség

Titan-katasztrófa: előre tudhatta a legénység, hogy meg fog halni

Az egyik áldozat hozzátartozói 50 millió dollárt követelnek a Titanic roncsait kutató merülőhajót gyártó cégtől. Azt állítják, hogy meggondolatlanság, gondatlanság és hanyagság okozta a tragédiát.

A Titan nevű mélytengeri búvárhajó tavaly júniusban merülés közben roppant össze több ezer méter mélységben öt emberrel a fedélzetén, miközben az 1912-ben elsüllyedt Titanic roncsait közelítette meg. A búvárhajót – amely az OceanGate magánvállalkozás tulajdonában volt – napokig keresték abban a reményben, hogy utasait épségben kimenthetik. A katasztrófában végül mind az öt ember meghalt.

A hajót gyártó cég ellen benyújtott keresetből, illetve a szakértői vélemények alapján most az derült ki, hogy az utasok vélhetően tisztában lehettek a berobbanás előtti pillanatokban, hogy nem élik túl a balesetet – írja a The Guardian beszámolója alapján a 24.hu.

A pert az egyik áldozat, Paul-Henri Nargeolet családja indította.

A francia tudós hozzátartozói szerint tartós meggondolatlanság, gondatlanság és hanyagság okozta a katasztrófát.

A rokonok 50 millió dollárt követelnek a vállalkozástól a történtek miatt.

A szakértők szerint az akusztikus biztonsági rendszer valószínűleg figyelmeztette a Titan legénységét, hogy a hatalmas nyomás hatására megrepedhet a szénszálas hajótest, ez pedig arra késztethette őket, hogy megkíséreljék megszakítani az útjukat, de pillanatok alatt felismerhették, hogy nincs kiút, meghalnak.

A biztonsági mechanizmus normál körülmények között automatikus választ tudott volna adni a hajótest repedésére, de vélhetően meghibásodott a rendszer. A keresetben azt is feltüntették, hogy az utasok jó eséllyel észrevételezték a recsegéseket, miután a víz súlya alatt összenyomódott a hajótest.

A Titan összeroppanásáról animáció is készült.

A történtekkel kapcsolatban az amerikai partiőrség is eljárást indított, az első meghallgatások szeptemberben kezdődhetnek.

Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti Egyesületének elnöke a katasztrófa után részletesen beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában a Titan balesetének vélhető okairól és következményeiről is.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×