Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: Unsplash.com

Válságos helyzetben a legnagyobb német autógyártók, és ez Magyarországon sem jelent jót

A legfrissebb üzleti adatok lesújtók: az eladások csökkennek, az elektromos autókra az átállás késik, közben Kína "nyomul". A német autópar jelenleg több fronton is harcot folytat. Ez a pillanatkép a legtekintélyesebb német autógyártókról, amelyek évtizedeken keresztül uralták a nemzetközi piacot.

A Wirtschaftswoche tekintélyes német gazdasági lap beszámoló azt sugallja, hogy a helyzet az adatok ellenére nem teljesen reménytelen. Az ágazat 2023-ban kereken 558 milliárdos forgalmat bonyolított le, és ezzel még mindig őrzi a "trónját". Az ugyanakkor tagadhatatlan, hogy több sebtől is vérzik, – mint a lap fogalmaz – több helyen is "recseg-ropog".

Az Autóipari Kutató Központ (Center Automotive Research – CAR) igazgatója, Helena Wiesberg szerint a gyártók kivétel nélkül lassan lépnek előre az átállások frontján, miközben a nemzetközi piacok jelenleg egyáltalán nem pozitív irányban alakulnak. Néhány német autógyár néhány éve meghirdette a "csak elektromos" stratégiát. A tervek közül azonban néhányat már töröltek.

A Volkswagen csoport továbbra is a a költségcsökkentés útját részesíti előnyben. A tavalyi mérleg: 684 ezer alkalmazott és 322 milliárd eurós forgalom. Ilyen adatokat Németországban a Wirtschaftswoche szerint csak a VW tud Németországban produkálni. Az idei első negyedévben az eladott 136 ezer elektromos jármű viszont elmaradt a várakozásoktól.

A Mercedesszel ellentétben a VW nem elsősorban a luxusautók piacát célozza meg, hanem a szélesebb volumenű piacokat. A gyár jövőben is a költségcsökkentés útján kíván maradni. A tervek szerint csökkenteni kívánja az anyag-, a termék-, továbbá a munkaerőköltségeket. Ez alól a cég felső vezetőii sem mentesülhetnek. Így például nem rendelhetnek Porschét céges autójuknak.

A lap szerint a BMW jobb helyzetben van. A cég a Volkswagenhez hasonlóan ugyancsak most mutatta be féléves mérlegét. Az eladások eszerint 2023 első félévéhez képest 2,3 százalékkal nőttek, elérve az 1,1 milliót. Ezzel a lap szerint ismét maga mögött hagyta közvetlen vetélytársait, a Mercedest és az Audit.

Növekedtek az elektromos járművek eladásai is, mégpedig 34 százalékkal, csaknem 180 ezer autóra.

Az adatok szerint a BMW több elektromos autót adott el, mint a Mercedes és az Audi együttvéve. Ugyanakkor a többi autógyárhoz hasonlóan a BMW is megsínylette az árháborút Kínával. Az ottani eladások az első negyedévhez képest a második negyedévben 4,7 százalékkal estek vissza.

Hasonló beszámolót közölt a Handelsblatt is. Az újság szerint mind a Volkswagen, mind a BMW, mind pedig a Mercedes számára véget ért a vadászat a rekordot jelentő nyereség után. Mindhárom cég a hét közepén zsugorodó bevételekről számolt be az idei esztendő első félévévében a tavalyi év hasonló időszakához képest.

A jelentés szerint a három nagy hazai autógyártó együttes nyeresége 2024 első felében 18 százalékkal esett vissza

az előző év azonos időszakához képest, mégpedig 31,6 milliárd euróról 25,9 milliárd euróra. Míg a vállalatok árbevétele szinte állandó maradt, összesen 305 milliárd euróval, a gyártók átlagos nyereségessége 10,3 százalékról 8,5 százalékra csökkent.

A német autóipar válságáról írt a pnp.de hírportál is. A tudósítás szerint az utóbbi időben egyre több a rossz hír a német autógyárakkal és beszállítóikkal kapcsolatban. A tudósítás szerint csökkennek az eladások, csökken a profit, és folytatódik a munkahelyek leépítése.

A Volkswagen csoport profitja a második negyedévben az első három hónaphoz viszonyítva 4 százalékkal csökkent. Különösen gyenge az üzlet Kínában, ahol a VW csoport az összes autó egyharmadát értékesíti. Európa legnagyobb autógyártója már júniusban mérsékelte az idei esztendőre előirányzott célkitűzéseit. A jelentős profittermelő Porsche és az Audi napi üzletmenetének visszaesése mellett a VW fő márkáinál a munkahelyek leépítésének költségei is sokba kerülnek.

Az elektromos autók iránti gyenge kereslet miatt a a csoport visszafogta a gyártást Wolfsburgban, Emdenben, Zwickauban, valamint az Audi esetében Ingolstadtban és Neckarsulmban, és a VW a belső égésű motorral rendelkező modellek gyártásának kiszélesítését fontolgatja, elképzelhető, hogy hamarosan egy új belső égésű modell jelenik meg a piacon.

A BMW is csökkenő árbevételről és profitról számolt be. A versenytársakkal ellentétben azonban fenntartotta az idei esztendő egészére vonatkozó előrejelzéseit, és derűlátóbb az elektromos autók gyártásával kapcsoltban: a gyár kutatásra és fejlesztésre fordított kiadásai meredeken emelkednek.

A tervek szerint a jövő év végétől teljesen új akkumulátorokkal és új szoftverekkel felszerelt elektromos autók gördülnek el a müncheni, valamint a magyarországi, azaz a debreceni gyártósorokról.

Címlapról ajánljuk
A nyelviskoláknak van egy nyomós érve, miért kellene előbb kezdeni a második idegen nyelv tanulását

A nyelviskoláknak van egy nyomós érve, miért kellene előbb kezdeni a második idegen nyelv tanulását

A magyar lakosság nyelvtudása továbbra is az utolsók között van az Európai Unióban, pedig ma már az angol nyelv ismerete komoly előny a munkaerőpiacon – mondta az InfoRádióban a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke. Légrádi Tamás szerint a közoktatásban és a nyelviskolák világában is a kiváló nyelvtanár a legnagyobb érték, ezért arra kell törekedni, hogy minél többen legyenek idehaza.

Minden bizonytalan Vlagyimir Putyin körül, csak találgatnak a hírszerzők

Belső hírszerzési források és kormányzati tisztségviselők között nincs egyetértés Oroszország távlati katonai céljait illetően. Míg egyes jelentések szerint Vlagyimir Putyin továbbra is igényt tart egész Ukrajnára, addig a hírszerzési igazgató szerint Moszkva elkerülné a közvetlen konfliktust Európával.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások, fontos orosz csomópontot ért támadás – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások, fontos orosz csomópontot ért támadás – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Az Ates ukrán partizáncsoport szabotázst hajtott végre egy vasúti csomópontnál, amely az orosz hadsereg ellátása szempontjából is kulcsfontosságú. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 21. 19:53
×
×
×
×