eur:
413.24
usd:
398.18
bux:
79243.31
2024. december 19. csütörtök Viola
Oil Refinery Piping system in contrast with a blue sky
Nyitókép: Huyangshu/Getty Images

Hortay Olivér: az ukrán olajszankció miatt a stratégiai készletek felszabadítására is szükség lehet

Elsősorban a tárgyalásos megegyezésben bízik az Ukrajna által bevezetett kőolajszankció feloldásához a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője, aki vázolta, milyen forgatókönyvek jöhetnek szóba a magyar kőolajellátás biztosítására.

Ukrajna korlátozta a Lukoil hozzáférését az ukrán infrastruktúrához, ezzel együtt az olajtranzithoz, ami Magyarország és Szlovákia esetében is 2-2 millió tonna éves nyersolajszállítmányt jelent. Ez a pozsonyi finomítóba érkező nyersolaj 40 százaléka, a százhalombattai finomító esetében pedig 30-35 százaléknak megfelelő mennyiség, tehát számottevő volumenről van szó.

"Ami miatt meglepő a lépés, hogy ahogyan arra az elmúlt napokban Robert Fico is rámutatott, Ukrajna is jelentős mennyiségű üzemanyaghoz jut a régió finomítóiban előállított termékekből, tehát azon felül, hogy a tranzit kiesésével Ukrajna kevesebb árbevételhez jut, még az energiapiaci mozgástere is szűkülhet" – mondta az InfoRádió Energiavilág című magazinműsorában Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője.

Azt fontos tisztázni, hogy az útvonal nem zárult le, a Lukoillal szemben támasztottak egy jogi, adminisztratív, szankciós korlátot. Az ukrán intézkedés június végén lépett hatályba. A sajtóhírek arról szólnak, hogy múlt kedden kezdhetett el megcsappanni a régióba érkező nyersolaj mennyisége.

A megoldási lehetőségek közül a legkedvezőbb forgatókönyv Magyarország, Szlovákia és Csehország számára az lenne, hogy ha a politikai nézeteltérést a lehető leghamarabb kezelni lehetne, és a meglévő szerződéses viszonyokon belül újra megindulhatna a szállítás. Ha erre nem kerül sor, akkor elképzelhető az is, hogy a Lukoil helyett valamilyen más piaci szereplőn keresztül juthatnak a jelenlegi útvonalon keresztül nyersolajhoz a magyar és szlovák partnerek Hortay Olivér szerint.

"Ha erre sem kerülhet sor, akkor következnek az alternatív útvonallal kapcsolatos lehetőségek. Az elsődleges opciót az Adria-olajvezeték jelentheti, de adódik több kihívás, amelyet kezelni kell. Az egyik, hogy a finomítók bekeverési arányát tartani kell ahhoz, hogy a kihozatal optimális legyen, tehát az Adria-vezetéken keresztüli nyersolajszállítmányokat, illetve a beszerzéseket ennek megfelelően kell intézni. A második, és talán még súlyosabb probléma, hogy

az Adria-vezeték teljes kapacitása nem teszi lehetővé a pozsonyi és a százhalombattai finomító teljes körű ellátását.

És további probléma, hogy az Adria tranzitdíja körül az elmúlt időszakban eléggé feszült volt a helyzet. Ha a Barátság 2 vezeték kiesne, akkor Horvátország piaci ereje, illetve a régiónk kiszolgáltatottsága tovább növekedne, és ez alighanem további tranzitdíj-növekedést jelenthetne" – fogalmazott a szakértő.

Hozzátette: a stratégiai készletek részbeni felszabadítása mint rövid távú lépés csak akkor vetődik fel, ha a politikai, jogi vita rendezésére nem kerül sor.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Döntöttek az autóelkobzás és Rákosrendező ügyében, és elfogadták Budapest költségvetését

A Fidesz nélkül fogadták el a Fővárosi Közgyűlés ülésén Budapest jövő évi költségvetését. Szavaztak a képviselők Karácsony Gergely és Vitézy Dávid közös előterjesztéséről a "mini-Dubaj" beruházással kapcsolatban, illetve a közparkok bekamerázásáról szóló kezdeményezésről is. Javaslat készül a kormány számára egy milliárdos külvárosfejlesztésről és döntöttek a dunai uszoda létesítésének lehetőségével kapcsolatban is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.19. csütörtök, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×