Vámháború robbanhat ki az Európai Unió és Kína közötti, miután az ázsiai országból importált elektromos autókra védővám kivetésével fenyegetett Brüsszel, válaszul Peking szigorú ellenintézkedéseket helyezett kilátásba. Az uniós tagállamok közül a legnagyobb vesztes Németország lehet, az importvámok ugyanis mindenekelőtt a kínai telephelyű legnagyobb német autógyártókat sújtják. Ennek nyomán felettébb baljós előjelek közepette zajlott le a német gazdasági miniszter, egyben alkancellár kínai látogatása.
Robert Habeck három napot töltött az ázsiai országban, amely Japánt és Dél-Koreát megelőzve Németország kimagaslóan legjelentősebb gazdasági, illetve kereskedelmi partnere. Bár a miniszter igyekezett cáfolni, a vizit célja az EU és Kína közötti közvetítés volt. Pekingben minderről az ottani uniós képviseletekkel és magas rangú kínai illetékesekkel is tárgyalt.
Az ARD közszolgálati televíziónak nyilatkozva megerősítette, hogy igyekezett elsimítani a vitát. Úgy értékelte, hogy sikerült az első apró lépést megtenni a megoldás felé. Utalt arra is, hogy Pekingből és Brüsszelből származó információk szerint tárgyalások kezdődnek a büntetővámokról, amelyeket az unió az elektromos autók esetében a magasnak tartott kínai állami támogatások miatt kíván életbe léptetni.
"Most legalább beszélünk egymással"
– hangsúlyozta a miniszter, aki szerint ha eredmény még nincs is, de "úti terv" már van.
Habeck Pekingben tárgyalt a Kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) vezetőjével, aki azt hangoztatta, hogy országa mindent megtesz a vámok megakadályozása érdekében, és meg fogja védeni a kínai vállalatok jogait és érdekeit. Egyben arra is utalt, hogy Németország remény szerint vezető szerepet tölt be az EU-val kialakult viszály elsimításában.
Több német hírportál is idézte Robert Habecket, aki igyekezett cáfolni, hogy az unió részéről "büntetővámokról" lenne szó. Szerinte a tényleges cél egyenlő feltételek melletti verseny biztosítása. Reményét fejezte ki ugyanakkor, hogy a tervezett intézkedések még elháríthatók. Hangsúlyozta azt is, hogy a legnagyobb európai gazdaságként Németország "hangja" különös súllyal esik latba.
Az Európai Unió korábbi határozata szerint a büntetővámok július 4-től lépnének életbe a Kínában gyártott elektromos autók importjára. Az EU ezzel az általa túlzottnak tartott kínai állami támogatásokat kívánja ellensúlyozni. A legmagasabb vám 38,1 százalékos lenne. A legtekintélyesebb német gyártók, köztük a Volkswagen csoport és a Mercedes kínai gyáraikkal az ázsiai országban előállított elektromos autók legnagyobb európai szállítói közé tartoznak.