eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Swap winter tires for summer tires - time for summer tires
Nyitókép: FotografieLink/Getty Images

Szakad a hó egész Európában – így szabad csak autóval elindulni

Európában még az unióban sem egységes a szabályozása annak, hogy télen kell-e az autóra téli gumi, vagy kötelező tartozék-e a hólánc.

Németországot és Ausztriát is régen látott havazás bénította meg, a kozlekedésbiztonsag.kti.hu ezért megnézte, hogy a magyarok potenciális téli úticéljaiban milyen szabályok érvényesek az autósokra a téligumi és a hólánc használatát illetően. A gumihasználati szabályok nem egységesek még az Európai Unió országaiban sem.

Nem mindenhol ellenőrzik a rendőrök a gumikat, de ahol szúrópróbaszerűen igen, ott bírságolnak is, ha nem tartják be a szabályokat. Viszont baleset esetén a biztosítók garantáltan vizsgáltatják a gumikat, és akkor még az sem lesz közömbös, hogy a profilmélység megfelelő volt-e!

  • Albánia: az ország útjain nem kötelező a téli gumi használata, azonban a november elseje és április 30. között a hólánc az autók kötelező tartozéka!
  • Ausztria: minimum 4 milliméteres profilmélységű, M+S jelöléssel ellátott téli abroncsok használata kötelező november elseje és április 15. között az ország egész területén. Emellett legalább két hóláncot is tartani kell az autóban a meghajtott kerekekre. Nemcsak a gumik milyenségét, hanem a hóláncok meglétét is ellenőrizhetik a hatóságok.
  • Bosznia-Hercegovina: november 1. és április 15. között téli vagy négyévszakos gumi vagy hólánc használata kötelező. Ezen felül kötelező hólapátot és hóláncot tartani a kocsiban. Utóbbit akkor is, ha téligumi van az autó kerekein.
  • Bulgária: csak ajánlott a téli abroncs november 1. és március 31. között, viszont minden autóban hóláncot kell tartani.
  • Csehország: kötelező a minimum 4 mm profilmélységű téli gumi használata, a táblákkal jelzett területeken a hólánc is november 1. és április 1. között.
  • Franciaország: nem kötelező a téli abroncs, de egyes régiókban – elsősorban a sípályákhoz vezető hegyvidéki utakon – szükséges lehet. Ezeken a területeken a hólánc használatát is megengedik.
  • Lengyelország: a téli abroncs használata nem kötelező, de ajánlott. A sípályákhoz vezető utakon „erősen ajánlott”, némelyik ugyanis téli gumi (vagy olykor hólánc) nélkül járhatatlan.
  • Horvátország: ónos eső esetén, továbbá ahol tömör hó vagy jég borítja az utakat, kötelező a minimum 4 milliméteres profilmélységű téli gumik használata. Emellett az autóban lennie kell hóláncnak – minimum a meghajtott kerekekre – és hólapátnak is.
  • Macedónia: a téli gumi nem kötelező, de november 15. és március 15. között minden autóban lennie kell hóláncnak.
  • Montenegró: november 15-től március 31-ig a téli gumik használata kötelező.
  • Németország: minden tengelyre téli vagy négyévszakos gumikat kell szerelni, és hólapátnak, hóláncnak is lenni kell az autókban.
  • Olaszország: a téli abroncs használata ajánlott, egyes utakon azonban kötelező október 15. és április 15 között.
  • Oroszország: kötelező a téli abroncsok használata és emellett még hóláncokat is kell tartani az autókban.
  • Románia: nem szükséges téli gumikkal közlekedni, de az autókon lévő gumiknak meg kell felelniük a téli körülményeknek.
  • Svájc: a téli gumi használata nem kötelező, de az autókon lévő gumiknak a téli körülményeknek megfelelőnek kell lenniük. Az országban külön táblák jelzik, hogy mely utakon kötelező a téli gumi, illetve hólánc használata.
  • Szerbia: november elseje és április elseje között kötelező a minimum 4 mm mélységű téli abroncs és az autóban hóláncnak is lennie kell.
  • Szlovákia: nem kötelező a téli abroncsok használata, előírás viszont, hogy télen M+S szimbólummal ellátott gumiabroncsokat kell használni, ahol tömör hó vagy jég borítja az utakat.
  • Szlovénia: november 15-től március 31-ig a téli gumik használata kötelező, emellett hólapátot és hóláncot is kell tartani a kocsiban.
  • Ukrajna: nem kötelező a téli gumik használata.
  • Magyarország: sem kötelező a téli gumi, de a vezetési feltételek romlása esetére hóláncot kell tartani a járműben. Ha az időjárás megkívánja, a hatóságok elrendelhetik, hogy bizonyos utak csak téli abroncsokkal vagy csak hólánccal használhatók.
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×