eur:
410.64
usd:
393.87
bux:
0
2024. december 28. szombat Kamilla
Légi felvétel új Porsche gépjárművekről a gyártó lipcsei üzemének udvarán 2015. november 3-án. A hatóságok a Volkswagen német járműgyártó csoporthoz tartozó Porschénál is megkezdték a vállalat károsanyag-kibocsátással kapcsolatos csalásai miatti vizsgálatokat.
Nyitókép: MTI/EPA/Jan WoitasJan Woitas

Válságtanácskozás: autóipari csúcs a német kancellári hivatalban

Rendkívüli csúcstalálkozó házigazdája volt a német kancellár. Ezúttal nem magas rangú politikusok gyűltek össze Olaf Scholz hivatalában, hanem a német autógyártás "legnagyobbjai", valamint az illetékes szakszervezetek, továbbá környezetvédelmi szervezetek képviselői.

A megbeszélésen a téma az elektromos autók gyártásának növelése, továbbá a vásárlók számára kedvezőbb árak, illetve általánosságban az elérhetőség biztosítása. A kitűzött konkrét cél – mint arról a Deutschlandfunk és több más portál tudósításában kiemelte – annak elérése, hogy 2030-ig 15 millió elektromos autó közlekedhessen a német utakon. A jelenlegi szám a legfrissebb adatok szerint alig éri el az egymilliót, miközben az autók száma meghaladja a 48 milliót.

A legtekintélyesebb autógyártók magasabb állami támogatást sürgetnek, miközben Volker Wissing közlekedési miniszter ehhez ugyanakkor a gyártók részéről hiányolja a szükséges "odaadást". A Handelsblattnak nyilatkozó miniszter szerint az iparág "kötelessége" az elektromobilitás kiterjesztése. Wissing szerint az országnak olyan autóiparra van szüksége, amely a kormányzattal összefogva az elektromos autók gyártása mellett a töltési infrastruktúra bővítéséhez is hozzájárul.

"A politikának és az üzleti életnek össze kell fognia, hogy az e-mobilitást vonzóvá és általánossá tegyék az emberek számára" – hangoztatta a miniszter.

Jelenleg mintegy százezer nyilvánosan elérhető töltőpont működik Németországban, ez Wissing szerint kétszer annyi, mint két évvel ezelőtt, és a rendelkezésre álló töltési teljesítmény szintén megkétszereződött, 2-ről 4,3 gigawattra emelkedett.

A kancellár a gyártók és beszállítók, a szakszervezetek, illetve az üzemi tanácsok, valamint az energetikai, a tudományos és a környezetvédelmi szövetségek képviselőit hívta meg a találkozóra. Mivel kifejezetten az autóipar és mindenekelőtt az elektromos autók gyártása a napirendi téma, meghívták más "kötődő" iparágak, így az akkumulátorcella- és chipgyártó cégek képviselőit is.

A szakszervezeteket, társadalmi és környezetvédelmi egyesületeket, valamint a németországi evangélikus egyházat tömörítő szövetség arra szólított fel, hogy a finanszírozási eszközöket a társadalmi és ökológiai kritériumokhoz igazítsák.

Az NTV hírcsatorna tudósításában úgy vélekedett, hogy az egyik legnagyobb autógyártó, a Volkswagen, valamint a kormány a fennálló problémákkal kapcsolatban egymásra hárítja a felelősséget. A találkozó előtt Oliver Blume, a Volkswagen vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy az elektromos autók gyártásával kapcsolatos kormányzati célok kudarcot vallanak. Blume értékelése szerint Németországban és Európában az elektromos mobilitás felfutása lassabban halad, mint azt néhány évvel ezelőtt várták. Ennek fő okaként a rosszabb általános feltételeket említette, ezek között a magas áramárat, a vásárlási ösztönzők és a töltőállomások hiányát.

Az NTV ugyancsak idézte Wissingnek azt a kijelentését, amely szerint a kormányzattal együttműködő elkötelezett, a gyártás mellett a töltési infrastruktúra bővítéséhez is hozzájáruló autóiparra van szükség.

Blume szerint a töltési infrastruktúra bővítése a politika és az üzleti élet közös feladata.

A Volkswagen igazgatója felszólította a kormányt, hogy gondolja újra finanszírozási politikáját. "Intelligens adókedvezményekkel sok mindent el lehet érni" – fogalmazott az igazgató.

Címlapról ajánljuk
Bejelentették a parlament végét Németországban, jöhet február 23-a

Bejelentették a parlament végét Németországban, jöhet február 23-a

Frank-Walter Steinmeier tartotta magát a kiszivárgott menetrendhez, és ennek megfelelően pénteken feloszlatta Bundestagot. Egyidejűleg hivatalosan is február 23-ra tűzte ki az előrehozott parlamenti választásokat. Az egyik döntés sem meglepetés, de az alkotmányban rögzítettek szerint szükség volt az államfő hivatalos nyilatkozatára.
VIDEÓ
Donald Trumpot saját szavazói oldozták fel, de 2025-ös verziója köszönőviszonyban sem lesz a korábbival

Donald Trumpot saját szavazói oldozták fel, de 2025-ös verziója köszönőviszonyban sem lesz a korábbival

A washingtoni Capitolium 2021. január 6-i ostroma után úgy tűnt, saját pártjában is kitaszítottá válhat Donald Trump, aki 2020-as választási veresége után csalást kiáltott. 2024 azonban Trump drámai és ellentmondásos visszatérésének éveként fog bevonulni a történelemkönyvekbe – nem véletlen, hogy a Time magazin 2016 után ismét az egykori ingatlanmágnást tette meg az év emberének, aki Ronald Reagan után második elnökként nemrég megkongathatta a Wall Street-i tőzsde nyitóharangját. Ám Trump első ciklusához képest jövőre komolyabb kihívásokkal fog szembenézni gazdasági, valamint bel- és külpolitikai fronton egyaránt, cserébe viszont a kormányában kisebb ellenállásba ütközhetnek a javaslatai hű szövetségeseinek és részletes terveiknek hála – bár ebből a szempontból a Kongresszus más tészta. Mi több, az amerikai gazdasági és médiaelit szintén másképp kezd viszonyulni hozzá, noha világszerte már többé-kevésbé kiismerték Trump működését, akit az örökségének bebiztosítása is foglalkoztathat második ciklusa során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×