eur:
410.67
usd:
394.01
bux:
0
2024. december 27. péntek János
trieszti kikötő
Nyitókép: Trieste Marine Terminal

Még egy lépéssel közelebb a magyar tengeri kikötő

Léptek egyet előre a trieszti terminál kialakításával kapcsolatos ügyek, sőt, a magyar munkálatok mellett uniós pénzből az olaszok is dolgozni kezdenek.

Jóváhagyta a trieszti kikötői hatóság a magyar állam tulajdonában lévő terminál rakpartosítására vonatkozó műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveket – írta meg az AdriaPorts híre alapján a napi.hu. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a pályázati munkák elbírálása is, a közeljövőben eldőlhet, kit bízhatnak meg a munkálatok elvégzésével.

A győztes cég feladata első körben az lesz, hogy hajózhatóvá tegye a csatornát, ehhez kotrásra lesz szükség. Ezenkívül pedig a munkálatok első fázisába tartozik a közúthálózathoz való csatlakozás megoldása is. Mindez várhatóan 45 millió euróba kerül majd.

Jó hír viszont, hogy nem csak a magyar fél költ a területre: Olaszország kapott az Európai Unió helyreállítási alapjából 45 millió eurót arra, hogy a fejlessze az érintett partszakaszt, valamint a tengeri mederkotrás költségeit is fedezhetik ebből az összegből.

A trieszti kikötő létesítését 2019-ben jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Az érintett területet 2021-ben vásárolta meg a magyar kormány, de még évekre lehet szükség ahhoz, hogy kereskedelmi célokra használhatóvá váljon. A tervekben jelenleg az szerepel, hogy magyar vállalatok 2026-tól vehetnék igénybe exporttevékenységükhöz a tengeri kikötőt.

A cél egy évi 2,5 millió tonna mozgatására, közúti és vasúti szállítások fogadására egyaránt alkalmas magyar terminál létrehozása a 32 hektáros területen.

Magyarországon is zajlik beruházás az Adria és Trieszt felől érkező vasúti teherforgalom jövőbeli növekedését szem előtt tartva: a 2021-es bejelentés után idén júniusban kezdődött meg egy új zalaegerszegi logisztikai központ építése. Az 1,1 milliárdos - uniós pénzből is támogatott - beruházás első ütemét várhatóan az év végéig befejezik. Az adriai-tengeri kikötőkből a zalai vármegyeszékhelyen át vezet az út Budapest felé, ezt használják ki, átrakodási, átcsomagolási lehetőséget nyújtva az áruszállítóknak. Az új létesítmény csatlakozik majd egy szintén Zalaegerszegen épülő konténerterminálhoz.

Címlapról ajánljuk

Áradás, hőhullám, erdőtűz – a katasztrófák éve is volt 2024

Az ENSZ Meteorológiai Világszervezetének (WMO) 2024 novemberi jelentése szerint valószínűleg az idei lesz a mérések kezdete óta a legmelegebb év, egyben az első, amelynek átlaghőmérséklete több mint 1,5 Celsius-fokkal haladja meg az iparosodás előtti szintet.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 27. 16:09
×
×
×
×