Jóváhagyta a trieszti kikötői hatóság a magyar állam tulajdonában lévő terminál rakpartosítására vonatkozó műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveket – írta meg az AdriaPorts híre alapján a napi.hu. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a pályázati munkák elbírálása is, a közeljövőben eldőlhet, kit bízhatnak meg a munkálatok elvégzésével.
A győztes cég feladata első körben az lesz, hogy hajózhatóvá tegye a csatornát, ehhez kotrásra lesz szükség. Ezenkívül pedig a munkálatok első fázisába tartozik a közúthálózathoz való csatlakozás megoldása is. Mindez várhatóan 45 millió euróba kerül majd.
Jó hír viszont, hogy nem csak a magyar fél költ a területre: Olaszország kapott az Európai Unió helyreállítási alapjából 45 millió eurót arra, hogy a fejlessze az érintett partszakaszt, valamint a tengeri mederkotrás költségeit is fedezhetik ebből az összegből.
A trieszti kikötő létesítését 2019-ben jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Az érintett területet 2021-ben vásárolta meg a magyar kormány, de még évekre lehet szükség ahhoz, hogy kereskedelmi célokra használhatóvá váljon. A tervekben jelenleg az szerepel, hogy magyar vállalatok 2026-tól vehetnék igénybe exporttevékenységükhöz a tengeri kikötőt.
A cél egy évi 2,5 millió tonna mozgatására, közúti és vasúti szállítások fogadására egyaránt alkalmas magyar terminál létrehozása a 32 hektáros területen.
Magyarországon is zajlik beruházás az Adria és Trieszt felől érkező vasúti teherforgalom jövőbeli növekedését szem előtt tartva: a 2021-es bejelentés után idén júniusban kezdődött meg egy új zalaegerszegi logisztikai központ építése. Az 1,1 milliárdos - uniós pénzből is támogatott - beruházás első ütemét várhatóan az év végéig befejezik. Az adriai-tengeri kikötőkből a zalai vármegyeszékhelyen át vezet az út Budapest felé, ezt használják ki, átrakodási, átcsomagolási lehetőséget nyújtva az áruszállítóknak. Az új létesítmény csatlakozik majd egy szintén Zalaegerszegen épülő konténerterminálhoz.